Snubblade över denna EU rapport
http://ies.jrc.ec.europa.eu/uploads/med ... 102008.pdf där
växthus effekten av andra gaser i avgaserna har beräknats.
Översatt frå texten ovanför tabellen nedan:
Citat:
Metan (CH4) och N2O utsläppen räknats om som CO2-ekvivalenter genom deras IPCC faktor:
• För CH4 (metan) är IPCC faktor 23 CO2eq. Metanutsläppen från bensin, etanol, gaso(LPG)l, diesel bilar antas vara 20% av de oförbrända kolvätens gräns. Från Biogas/Fordonsgas (CNG) bilar uppskattades 80% av de oförbrända kolväteutsläppen att vara CH4.
• För lustgas (N2O) är IPCC faktor 296 CO2eq. För alla bilar ansågs N2O utsläppen attvara 2% av kväveoxidutsläppen gränsen.
Det ger för EURO 3 och EURO 4 följande tabell:
Sammalagt alltså för Euro 3 , Euro 4 utöver bränslets CO2 utsläpp
bensin (etanol) / LPG: 1,81 g/km / 0,93 g /km
diesel (rme) / dme: 3,24 g/km , 1,71 g/km
CNG (biogas, fordonsgas): 3,53 g/km, 2,32 g/km