Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 24-06-03 22:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 16:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Nja, att spänningen ligger på uppåt 0,8 V är ju helt rätt när blandningen dessutom helt klart är för fet. Så jag tror knappast på något lambdasondsfel.
Kolla om den börjar lambdareglera när man slår över Flextek till bensinläge.

Men jag skulle nästan misstänka motortempgivaren i det här fallet, avbrott eller för hög resistans i den så att styrdonet tror att motorn är kall och ska ha varmkörningsanrikning. Prova att koppla in ett motstånd på 270 ohm istället för givaren, det simulerar varm motor. Om den börjar lambdareglera då så kan man vara säker på att det är tempgivarfel.[/quote]


Jag slog över till bensin drift på flexteken o då sjönk lambdan till ca 0.64v konstant, skulle bilen gå igenom besiktingen med 0.64v på lambdan tro? (om jag besiktar den i bensin lägget 8)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-04 21:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Nja, om lambdasonden kan lägga sig konstant på en sådan "halvspänning" som 0,64 V så är den nog inte särskilt frisk ändå. Men, å andra sidan, eftersom det är en '88 och det bara är CO som mäts, så är det ganska god chans att den kan gå igenom besiktningen.
Men det finns ju fortfarande fel som bör redas ut och åtgärdas...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-05 19:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
lite uppdatering igen!
Har nu monterat orginal spridatna + orginal BTR och efter det landade lambdan på 0-74-0.75V konstant så visst blev det bättre!

sen testade jag o ställa om Flexteken till bensin och då pendlar lambda värdet snabbt mellan 0.07V(det var det lägsta jag såg) 0.97V (högsta jag såg) men låg mäst mellan 0.40V till 0.70V vad tror ni funkar det o besikta den i bensinlägget nu?

kan lambdan bli bättre med en ny kat tro? är ju inte krav på att jag ska ha en fungerande kat, bara den sitter där så det ska väl inte köra någon skillnad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-05 21:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Då skulle jag tro den går igenom besiktningen utan vidare om du har Flextek i bensinläget. Åtminstone om allt annat verkar normalt, motorn går jämnt och fint på tomgång osv. Du kan ju också kolla själv att det inte luktar onormalt mycket om avgaserna.

Men det är ju säkert fortfarande något grundläggande fel som gör att tomgångsblandningen inte stämmer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011