Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 11:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: spridarberäkning
InläggPostat: fre 07-09-28 18:05 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-30 20:30
Inlägg: 12
Jag har en 850 Turbo -95, org med spridare 310cc/min @ 3.8 bar och har satt på spridare speccade till 350cc/min @ 3 bar.

Har blivit lite fundersam om jag har satt på för små spridare på bilen efter jag läst på den här sidan http://elvis.horisont.net/ (fordon/resurser/tips/Etanolkonvertering - Större spridare) om hur man beräknar spridare med olika bränsletryck speccat.

När jag bytte spridare räknade helt enkelt ut skillnaden procentuellt mellan de olika bränsletrycken och multiplicerade med angivet tryck. 350(3,8/3) (=443)(43%ökn.f.310)

Enligt denna killen ska jag räkna efter denna formeln 350(3.8/3)^0,5 (=393)(27% ökn.f.310)

Så frågan är vem har räknat rätt och om det är som han vill, vad gör då ^0.5 där i formeln?
mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-28 20:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Orsaken till ^0,5 är att flödet genom t ex en spridare inte är proportionellt mot bränsletrycket utan mot kvadratroten ur bränsletrycket. Så han har nog räknat rätt! För en bakgrund kan man titta i vilken lärobok som helst i strömningslära (t ex någon maskinteknik- eller termodynamikbok för tekniskt gymnasium eller högskola).

Men har du märkt några verkliga problem som kan orsakas av för små spridare? Klarar motorstyrsystemet att lambdareglera som det ska eller får du tänd motorelektronikvarningslampa och felkoder stup i kvarten?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-29 11:02 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-30 20:30
Inlägg: 12
Jo det var det jag mistänkte. Nej inga lampor men felkoder om lambdafel och laddtrycksbegränsing som följd.
Tack för svaret.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011