Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-01-09 00:41 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 23:55
Inlägg: 14
Hej.
Jag har en 940ltt som är ombyggt med en större turbo tb03/04 klarar 520hk, en ic som klarar att kyla 900hk, och ska i ett datasprut(Haltec E6X).
och nu till frågan vad för bränslerör behöver jag?
Jag kör redan på E85, men den drar bara upp till 4500v/min och sen dör den ut?Förmodligen så är soppa pumpen för dålig pluss att ledningen från tanken är för klen invändigt?Jag har köpt 2st 240 turbo pumpar dom ska klarar att leverara 165L/tim styck så det blir 330l/tim, men jag borde kanske ha 1st rör fram som är 10mm invändigt eller behöver jag 2st 10mm rör för att försörja soppa till maskinen?
Jag har planer för effekt upp mot 400hk, men som sagt va jag vet inte vad för bränslerör jag behöver ska man köra koppar eller aluminumrör?
Och vad för tjocklekar jag behöver på rören, hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig med det här??
Tack på förhand.
Mvh Pär o Henna.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 11:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Biltillverkarna brukar som regel använda elförzinkade (galvade) stålrör eller styva plaströr. När det gäller nödvändig diameter så kan man, om man tycker det är roligt att gå på djupet med beräkningar, bestämma vilket tryckfall man kan tillåta och räkna med hjälp av bernoullis lag och diverse tumregler. Se t ex Karlebo handbok eller någon skolbok i maskinteknik.

Du bör klara dig med en pump. 400 hk blir ju ungefär 0,3 MW mekanisk effekt ut från motorn. Om vi antar att verkningsgraden är 30 %, så blir det alltså 1 MW termisk effekt. E85 har ett värmevärde av grovt räknat 25 MJ/l.
Bränsleförbrukningen vid full effekt blir alltså 1/25 = 0,04 l/s. Eller om man vill ha det per timme så får vi 0,04 x 3600 = 144 l/h. Och flödet från en enda bränslepump av normal typ räcker det gott och väl med 8 mm rör för att hantera. Men se till att tryckregulatorn fungerar bra och inte har någon tendens att släppa ut flöde i returledningen innan inställt tryck har uppnåtts. Se också till att inte returledningen är strypt eller blockerad någonstans, det ställer till problem för tryckregleringen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-01-09 12:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 23:55
Inlägg: 14
Tack för det snabba svaret!
Nu till nästa fråga, behöver jag ha en förpump i tanken eller räcker det med en huvudpump?
Eller ska man koppla in båda pumparna för att den ska kunna orka suga upp all E85 från tanken?
Och fall man ska ha båda pumparna ska man då köra med 2st 8mm rör fram ochh 2st 8mm returör tillbaks till tanken?
Mvh Pär o Henna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-20 00:17 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag rekommenderar starkt att använda en förpump, för att undvika följande problem:
1. Om du får soppatorsk någon gång så klarar huvudpumpen eventuellt inte att suga bränsle från tanken efter påfyllning.
2. Det bildas ett undertryck på sugsidan i pumpen vilket ökar risken för kavitationsskador i huvudpumpen.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011