Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 13-06-19 23:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-04-09 08:28 

Jag har installerat en bredbandslambda i min bil. Men hjälp av signalomvandlare emulerar jag en smalbandslambda (0-1v) för att motorn ska få den info den behöver för att köra closed loop.

När jag gör dataloggar i 10Hz från bredbandslambdan fluktuerar lambdavärdet väldigt mycket upp och ner vid closed loop. Från ca 0,7 till 1,30. Frågan är då som jag ska ta typvärde, medel, eller median på dessa värde för att få fram det lambdavärdet som "man", eller kanske först och främst SBP, mäter vid besiktning.

MCV = Most Common Value (Typvärde)
Bild

MVH
Tobias Rådenholt

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 17:35 
Forummoderator

Average borde väl vara mest rätt, men kanske du inte kan vara säker, SBP mäter ju när gaserna blandats om i hela avgassystemet, och din metod kanske ger tillräckligt snabb och korrekt info till styrsystemet.
Tror du måste prova att besiktiga bilen eller kolla med en vanlig avgasanalysator med lambdamätn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 18:59 
Forummoderator

Över hur lång tid beräknas medelvärdena för signalen från bredbandslambdasonden? Den tiden måste ju vara mycket längre än "periodtiden" för motorstyrsystemets lambdareglering för att man ska kunna få något stabilt värde.

Jag kan tänka mig att man skulle behöva uppåt 20-30 sekunders integrationstid på tomgång men att man klarar sig med gradvis kortare tider ju större gasflödet genom motorn är.

En möjlighet är förstås att samla på sig stora mängder rådata från bredbandslambdasonden och sedan vrida och vända på det datat i t ex Excel för att se om man kan få fram värden som verkar pålitliga.

Ta också gärna en titt på utsignalen från bredbandslambdasonden med oscilloskop och se om det går att dra några intressanta slutsatser.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 20:36 
Användarvisningsbild

Tobbera
Citat:
Men hjälp av signalomvandlare emulerar jag en smalbandslambda (0-1v) för att motorn ska få den info den behöver för att köra closed loop.

Hur fungerar denna signalomvandlare? Är det en komparator som slår om vid en viss spänning? Har du en kurva för hur bredbandslamdasondens signal beror på lambda? Diagrammet du visar tyder på att omvandlingen från spänning till lambda redan sker i systemet. Är det den omvandlade spänningen du samplar eller spänningen direkt? Kan du sampla fortare än med 10 Hz?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 22:05 

Värdena i tabellen ovan är som sagt samplade i 10Hz. De är beräknade på minst 300 samples (30 sekunder). Jag kan sampla upp till 100Hz. "Signalomvandlaren" är en JAW (Just Another Wideband controller). Denna kopplar jag in mig på via en comporten och kan därifrån göra dataloggningar och inställningar för t.ex. Vout som jag kopplat till lambdaingången på ECU'n. Jag har fått alternera Vout ganska mycket, jag har 0.7v vid lambda 1. Anledningen till detta är förmodligen spänningsfall i kabeln mellanm JAW och ECU. Skickar jag 0.45v vid lambda 1 går motorn för fett vid closed loop pga att det bara kommer fram kanske 0.2v till ECU vilken den tolkar som för mager blandning och fetar således på. Nu har jag lambda 1 på 0.7v och interpolerat skalan med -0.08v. Kan ladda upp hela tabellen imorgon.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 22:16 
Användarvisningsbild

Tobbera
Citat:
Anledningen till detta är förmodligen spänningsfall i kabeln mellanm JAW och ECU.

Det låter väl inte så troligt med spänningsfall i denna kabel. Ingångsimpedansen bör ju vara hög på ECU´ns ingång här. Men det kanske är som Torbjörn skrev att ingången är förspänd med en viss spänning till ett ingångsmotstånd.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]