Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 13-05-22 10:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-03-28 10:23 

Är det någon här som har data eller erfarenhet av utsignalen från luftmängdmätaren i ett L-Jetronic/Motronic/Porsche DME system?
Bilen är min Porsche 944 N/A från -84, och jag tycker det verkar som om den går ganska fett. Det är ju inte ovanligt att fjädern till luftklaffen blir svag på gamla bilar, så att motorn konsekvent får för fet blandning.
Finns det något mekaniskt "inställningsvärde" för mätaren? (Tex "tryck med 3N på denna punkt, och klaffen skall röra sig Xmm, utspänning Y Volt") Det är ju inte svårt att själv förspänna fjädern i olika steg, men det skall ju bli rätt också... :wink:
Jag har hittat (Haynes = osäkra) uppgifter på max/min-värden, men hysteresen kan jag ej hitta uppgift på.

/Alexander

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 16:55 
Forummoderator

Oftast finns det inga pålitliga uppgifter alls om utspänningar från luftmängdmätaren.
Man bör också observera att i analoga Bosch-system (L-, LE- och LU-jetronic) så matas den med ostabiliserad batterispänning, så alla spänningar kan variera en hel del beroende på hur laddningsregulator och generator uppför sig. Där är det säkrare att notera spänningsvärdena i procent av matningsspänningen till luftmängdmätaren än att tala om fasta spänningsvärden.
På mikroprocessorstyrda system (t ex Motronic, Ford EEC-IV och VW Digijet) matas den däremot med stabiliserad 5 V.

Om man tittar närmare under locket på en mekanisk luftmängdmätare så ser man att kolbanan, som ligger på ett keramiskt substrat, är uppdelad i omkring 10 sektioner som var och en är parallellkopplad med ett lasertrimmat motstånd. Vanligtvis brukar glidkontakten ligga ungefär mitt för gränsen mellan sektion 1 och sektion 2 när motorn går på tomgång. På en väl begagnad luftmängdmätare brukar man också kunna se ett nötmärke i kolbanan vid det normala tomgångsläget.

En möjlig metod för att bestämma fjäderspänningen (fast jag har inte provat den själv) skulle kunna vara att först ställa shuntluftskruven på luftmängdmätaren i ett utgångsläge (kanske 2 varv från botten eller något sådant). Därefter låter man motorn gå på tomgång och justerar fjäderhållaren så att glidkontakten står vid det gamla nötmärket på kolbanan. Alternativt kan man, på motorer utan lambdareglering, justera till rätt CO-halt i avgaserna eller , på motorer med lambdareglering (främst LU-jetronic), justera till rätt spänning i mätuttaget.

Ett ytterligare sätt skulle ju kunna vara om man har en obegagnad "referens-luftmängdmätare" av samma typ. Ställ shuntluftskruven i samma läge på båda luftmängdmätarna, provkör motorn med referensluftmängdmätaren och mät lämplig parameter (t ex utspänning från luftmängdmätaren), byt sedan till den misstänkta luftmängdmätaren och justera fjädern till samma utspänning.

En annan sak som kan orsaka för fet bränsleblandning är om det är mycket avlagringar i luftvägen i luftmängdmätaren. På en del bilar kan det bli tjocka beläggningar som man måste skrubba bort (tandborste + lacknafta) regelbundet. Om det är riktigt illa kan det bli stopp i shuntluftkanalen också. Problemet tycks vara värre om vevhusventilationen är ansluten före luftmängdmätaren eller om bilen har någon slags oljeindränkt luftfilter (sportluftfilter eller skumplastfilter av den typ som var vanlig på franska 80-talsbilar).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 10:56 

Tack för ditt svar Torbjörn!

Matningsspänningen kommer från styrdonet på min bil, enligt Haynes, och är en stabiliserad 8-Voltsmatning. Vevhusventilationen är ansluten vid spjället, och det var fruktansvärt mycket beläggningar på spjäll och väggar. Jag aldrig sett något liknande, trots att jag skruvat en del på gamla (misskötta) bilar... :shock:

Efter rengöring av spjällhus och ny grundinställning av spjälläge, tomgångskruv för varvtal (en by-pass kanal) och ny justering på CO-skruven på mängdmätaren går bilen mycket följsammare på tomgång/låglast. Även avgaserna luktar märkbart mindre nu.

Dock var mätklaff och passagen ren och fin, så där behövdes ingen rengöring.

Nu gäller det bara att mäta ut spänningskurvan, och se att inte mätaren fetar på/bottnar för tidigt. Jag skall se om jag kan följa dina tips - annars får det bli lite "trial and error"... :wink:

/Alexander

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]