Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Justera Tomgång
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=3617
Sida 1 av 1

Författare:  Motormouth [ tor 08-07-24 19:40 ]
Inläggsrubrik:  Justera Tomgång

Jag har sett ett antal nya bilar som vid start ökar varvet till så högt som 1800rpm ett tio tal sekunder, detta är en funktion som jag kunnat gynnas av. Min bil är lite orolig precis vid start vid 750-800rpm, om jag har otur kan den stanna. Detta händer inte ofta, men som sagt vore det trevligt om det fanns en lösning på tomgångs problemet.
Bilen är en Volvo 940 -98 med Motronic 2.4 samt EZ116K, finns det något uttag någonstans som man kunde aktivera manuellt för att höja tomgången?
Officiellt går det ju inte att justera tomgången, men det brukar ändå finnas sätt.

Författare:  torbjorn [ tor 08-07-24 23:33 ]
Inläggsrubrik: 

Få se nu, det är väl LH 2.4 ? Om det hade varit ett Motronic-system så hade det skött även tändningen.

Den enda möjlighet jag skulle kunna tänka mig för att påverka tomgångsvarvtalet är att det finns en bygel någonstans (tror den ska hänga ut ur insprutningskabelstammen antingen nära styrdonet eller någonstans till höger på torpedväggen) som talar om för LH-styrdonet om bilen har manuell växellåda eller automatlåda. Det är stor sannolikhet att tomgången beter sig annorlunda i det andra läget på den byglingen.

Men dålig tomgång enstaka gånger brukar ofta bero på antingen att tomgångsventilen kärvar och inte rör sig riktigt fritt, på vintern kan den t o m frysa fast, eller att gasspjällkontakten är opålitlig och inte alltid slår till när man har släppt gasen.

Författare:  Volvo245GLT [ fre 08-07-25 09:28 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns även en sådan bygel för att höja varvtalet något när en ev. AC-kompressor slår till.
Kanske också är användbart.

Författare:  Motormouth [ sön 08-08-03 22:02 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Men dålig tomgång enstaka gånger brukar ofta bero på antingen att tomgångsventilen kärvar och inte rör sig riktigt fritt, på vintern kan den t o m frysa fast, eller att gasspjällkontakten är opålitlig och inte alltid slår till när man har släppt gasen.


Kan detta märkas bara på E85? För på bensin syns inte dessa tendenser alls?
Bilen är bara konverterad med Flextek sensor.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/