Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-08-05 12:51 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Ja, nu ställde jag hela frågan i rubriken.
Hur vet en flexifuelbil om man kör på E85 eller 95 oktan? Detta är ju mest intressant vid kallstart.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-05 15:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Moderna flexifuelbilar vet det genom att hålla reda på hur mycket lambdaregleringen måste korrigera, medan äldre modeller (t ex amerikanska Ford och Chrysler från mitten av 90-talet) hade en särskild "bränslekvalitetsgivare" för att hålla reda på saken.

Bränslekvalitetsgivaren byggde troligen på att bensin och E85 har olika dielektricitetskonstant, en kondensator som har bränslet som isolering mellan plattorna får alltså olika kapacitans beroende på bränsleblandningen och den kapacitansändringen är ganska lätt att mäta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 09:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Lambdaregleringen fungerar ju inte vid kallstart. Det är just det jag funderade över.
Om man kallstartar bilen måste regleringen veta om den är tankad med E85 eller bensin. Finns det inte någon bränslekvalitetsgivare även på moderna flexifuel?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 11:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, men däremot brukar det stå i instruktionsböckerna att bränslebyte ska göras när motorn är varm, så att styrsystemet vet vad det är för bränsle innan nästa kallstart.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 13:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Aha!
Då kommer den att vara helt vilse efter att batteriet varit bortkopplat!

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 14:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag misstänker att "defaultläget" om styrdonet har glömt all adaptering är att den fetar på tillräckligt mycket för att motorn säkert ska starta vad det än är för bränsle.
På så moderna bilar som det här är frågan om, så ligger dessutom adaptering, felkoder mm i ett icke flyktigt minne (EEPROM, flash eller liknande) som inte raderas för att man har kopplat bort batteriet en stund.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 17:13 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Då skulle en ommappning kunna fixa det med!
Om styrenheten alltid utgår ifrån att det är samma bränsle i bilen vid start som det var när den stängdes av, så kan anrikningen vid start anpassas till alla blandningsföhållanden mellan bensin och E85.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 17:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, fast om man nu ska ändra ett "enbränslestyrdon" så blir det nog inte bara en enkel "mappning", alltså ändring av tabellvärden, i det här fallet utan man måste ändra i programkod också, lägga upp flera uppsättningar av tabeller beroende på bränslekvalitet och skriva programvara så att styrdonet använder rätt tabell vid rätt tillfälle osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 19:35 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Hur gör dom i fabriks flexifuel?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-07 19:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Precis som jag nyss skrev.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 09:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
torbjorn skrev:
Jag misstänker att "defaultläget" om styrdonet har glömt all adaptering är att den fetar på tillräckligt mycket för att motorn säkert ska starta vad det än är för bränsle.
På så moderna bilar som det här är frågan om, så ligger dessutom adaptering, felkoder mm i ett icke flyktigt minne (EEPROM, flash eller liknande) som inte raderas för att man har kopplat bort batteriet en stund.

Jag har noterat att vid de tillfällen när verkstaden har bytt motorstyrningens programvara i min C-MAX och sen startat den så har den gått väldigt dåligt. Den har då gått på E85. Den "smällde" vid gaspådrag och verkade få alldeles för lite bränsle. På samma sätt gör min Flexitune-konverterade Omega när den får för lite soppa vid kallstart. Så undrar om den fetar på så mycket egentligen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-08 13:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Med Flexitune konvertering ska den väl gå bra redan efter några få sekunder?
När det är kallare än +20°C (rumstemperatur) räcker inte flexitunes egen "choke" utan jag har ett extra motstånd i serie med motorns tempgivare som kopplas in medan startmotorn går. Det lurar ECUn att tro att det är 0° när det egentligen är 20° men bara medan starmotorn går det tar sedan bara någon sekund tills den går som om den gick på bensin.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 09:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
krassegrand skrev:
Med Flexitune konvertering ska den väl gå bra redan efter några få sekunder?
När det är kallare än +20°C (rumstemperatur) räcker inte flexitunes egen "choke" utan jag har ett extra motstånd i serie med motorns tempgivare som kopplas in medan startmotorn går. Det lurar ECUn att tro att det är 0° när det egentligen är 20° men bara medan starmotorn går det tar sedan bara någon sekund tills den går som om den gick på bensin.

Jag har också ett "kallstartsmotstånd" på Omegan. Det krävs för att slippa göra upprepade startförsök, egentligen nästan oavsett yttertemp. Flexitunes chokefunktion är alldeles för klen för den motorn, dels ger den för lite anrikning, dels stängs den av för tidigt. Det har visat sig vara så för just den motorn. Tar alltså en bra stund innan den går bra och slutar tveka vid gaspådrag m.m


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 09:30 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Det verkar på Din beskrivning som att bilen inte går rent förrän lambdan börjar reglera?
Om det är så har Du för lite ökning av insprutartiderna. Sedan när lambdan har blivit varm och fungerar reglerar motorstyrningen upp blandningen till lambda 1.
Har Du någon diagnosutrustning, typ mOByDic eller ELM som kan kopplas till en laptop?
Den kan ge mycket tips om justeringar.
Om Du kopplar bort motorstyrningen från lambdan och mäter signalen ut från lamdan kan man även den vägen göra en bra grundinställning.
Jag hoppas att jag inte nu har påpekat saker som Du redan har gjort.
Jag har faktiskt de senaste dagarna haft lite startproblem med min Smart, eller inte startproblem utan att den har gått illa efter att jag startat den "kall". Det oroar mig lite det är ett nytt problem.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 09:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag har inte gjort någon mer avancerad koll av vad som sker, men har på goda grunder antagit att det för den motorn krävs större kallstartsanrikning och även under längre tid än för andra motorer. Detta har även "magnul" på detta forum konstaterat, om jag minns rätt. Jag kanske kunde öka på potten på FTn lite till för att ge mer soppa innan lamda-reglerat, men har inte gjort det för att inte riskera att det blir onödigt fett vid körning med varm motor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011