Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Mkt EGR
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=4405
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tis 08-12-09 01:19 ]
Inläggsrubrik:  Mkt EGR

Varför har inte bensinbilar mera EGR vid dellast för att minska pumpförluster, är det ris för för höga motortemperaturen? Vid delast skulle man annrs tycka att motorn ändå inte blir så het.

Med E85 har man naturligtvis inte lika mkt hetta men jag undrar igentligen varför man inte skulle kunna ha en bensinmotor som inte har något gasspjäll utan bara reglerar effekten ned mängden EGR.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tis 08-12-09 10:11 ]
Inläggsrubrik: 

Problemet är väl att man åtminstone på bensin lätt får ofullständig förbränning och höga HC-utsläpp om man har för mycket EGR.

Författare:  aryan [ tis 08-12-09 10:27 ]
Inläggsrubrik: 

Borde inte det gå att lösa med kraftigare tändsystem, dubbla tändstift eler liknande? När det väl brinner borde det väl inte slockna tycker jag.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tis 08-12-09 12:12 ]
Inläggsrubrik: 

Problemet är väl att om den brännbara blandningen är alltför utspädd med obrännbara avgaser, så ökar risken att förbränningen inte sprider sig till alla skrymslen i cylindern.

Ett annat problem är ju att säkerställa att alla cylindrar får lika mycket EGR, det blir nog mer kritiskt ju större EGR-mängderna är.

Författare:  karlmb [ tis 08-12-09 17:46 ]
Inläggsrubrik: 

Bensin är helt enkelt inte lika EGR-tåligt som riktiga Otto-bränslen..
Det blir misständningar.
Även Diesel tål mer EGR.

Författare:  aryan [ tis 08-12-09 18:04 ]
Inläggsrubrik: 

Högre kompression samt dubbla tändstift borde väl kunna hjälpa?

/Aryan

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/