Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Varför visar färddator fel?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=4781
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ mån 09-02-23 17:48 ]
Inläggsrubrik:  Varför visar färddator fel?

Se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0961#40961
torbjorn skrev:
Man måste också tänka på att färddatorns felvisning skiljer mellan E85- och bensindrift. På min Focus visar den ungefär 8 % för mycket på E85 och 5 % för litet på bensin. Det gör att den som bara tittar på färddatorn kan få en helt felaktig bild av skillnaden mellan bensin- och E85-förbrukning.


Vad beror detta då egentligen på, är det bara en felkalibrering, eller är etanolen något mera trögflytande och går det mindre genom spridarna än bensin vid samma öppningstider och bränsletryck?

/Aryan

Författare:  torbjorn [ mån 09-02-23 22:35 ]
Inläggsrubrik: 

Min teori är att det beror på att E85 är mer trögflytande än bensin.

Författare:  aryan [ tis 09-02-24 00:15 ]
Inläggsrubrik: 

Ja det vore intressant att få veta, i så fall påverkar det också hur mkt man ehöver öka trycke/förlänger insprutningstider vid etanolkonvertering med ca 10%. Med förgasarmunstycken har jag märkt att de mindre behöver borras förhållandevis mkt vilket skulle kunna bero på viskositetsskilnader.

Här http://en.wikipedia.org/wiki/Biobutanol#Viscosity står det

Kinematic viscosity at 20°C
Ethanol 1.52 cSt
Gasoline 0.4–0.8 cSt

Då blir kanske E85 (om det nu är en lineär förändring vid blandning)
E85 = 1,382 cSt
Bensin = E05 0,646 cSt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinematisk ... viskositet

Ytterliga en faktor skulle kunna vara att munstycken kyls mer vid förångningen av etanol?

/Aryan

E85 har 780 kg/m3
BF 745 kg/m3

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tis 09-02-24 10:29 ]
Inläggsrubrik: 

Ytterligare en sak man bör tänka på är ju att viskositeten helt klart är temperaturberoende. Det märks tydligt på tryckfallet över ett halvt igensatt bränslefilter, om man håller koll på det genom att mäta bränslepumpens strömförbrukning. På sommaren blir strömmen alltid lite högre när man nyss har tankat så att tanken är fylld med kallt bränsle, än sedan bilen har stått en hel dag i solen.

Författare:  nyfiken [ tis 09-02-24 10:45 ]
Inläggsrubrik:  Flödesmätning?

Hur mäter man bränsleflödet i bilar? En snabbgoogling på en sida ger besked att det finns mer än en handfull olika metoder. Snarast två fulla händer:
Flödesmätare
Ett brett produktprogram av flödesmätare gör att SIKAMA alltid kan erbjuda den mätare som passar bäst för en specifik applikation.
Differenstrycksmätare används för mätning av gaser och vätskor med hög mätnoggrannhet och lågt tryckfall.
Kolvflödesmätarnas konstruktion och materialval gör att den kan användas för nästan alla vätskor oavsett viskositet och övriga kemiska egenskaper. Flödesområde 1 till 200 l/h, arbetstryck max 300 bar.
Kugghjulsmätare lämpar sig för mätning av t ex högviskösa tryckerifärger, smörjoljor, polyol, isocyanat och mycket annat. Flödesområde 0,008 till 700 l/min, arbetstryck max 480 bar.
Lamellflödesmätare kan användas för mätning av vatten, syror, fett, saltlösningar och nästan alla pe¬tro¬kemiska produkter från LPG till bitumen. Flödesområde 1 till 16 000 l/min, arbetstryck max 320 bar.
Magnetiska flödesmätare kan användas för nästan alla vätskor som är elektriskt ledande. Mätprincipen är oberoende av viskositet, densitet, temperatur eller partiklar i vätskan. För flöden upp till 1 880 m3/min.
Massflödesmätare av Coriolistyp med vätskeberörda delar av syrafast stål eller hastelloy C. Hög noggrannhet oberoende av viskositet. Flödesområde 0,001 till 25 000 kg/min, arbetstryck max 900 bar.
Ovalhjulsmätare kan användas för både lågviskösa och högviskösa vätskor. Mätområde 0,008 till 50 l/min, arbetstryck max 25 bar.
Rotormätare kan användas för mätning av allt från dricksvatten till olika petroleumprodukter. Flödesområde 6 till 4 730 l/min, arbetstryck max 100 bar.
Turbinflödesmätare används för mätning av lågviskösa vätskor, upp till 500 cSt, såsom vatten, vattenlösningar, dieselolja, hydraulolja, etanol m m. Flödesområde 1 till 9 167 l/min.
Vippskivemätare används för lågviskösa vätskor. Flödesområde 8 till 230 l/min, arbetstryck max 10 bar.
Många av SIKAMAs flödesmätare kan även levereras i ATEX-klassat utförande.
Sidan heter: http://www.sikama.se/sika/produkter/Flodesmatare.html

När jag var båtägare funderade jag på detta lite grand. Och flödesmätare fanns för fritidsbåtar, men dom var långt ifrån billiga.

Författare:  aryan [ tis 09-02-24 13:06 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror inte att det används några flödesmätare alls för färdatorn, den räknar helt enkelt hur lång tid spridaren är öppen för att få fram en förbrukning per timme och delar det med hastigheten för att få fram en förbrukning per km.

Om bränslet (e85) är tjockare så måste munstycket vara öppet längre för att få fram lika stor volym, det skulle kunna ge en missvisning.

Jag får väl göra ett expiriment med en behållare med ett litet hål i botten och se hur lång tid det tar innan 100 ml bensin har runnit igenom och samma expiriment med 100 ml E85, eller har någon redan testat det?

/Aryan

PS ja det där med temperatur beroendet av vätskans viskositet menade när jag skrev att munstycket kylls mera av E85 men en annan faktor skulle kunna vara att själva munstycket krymper vid lägre temperatur?

Författare:  Patrik [ tor 09-02-26 12:01 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:

Jag får väl göra ett expiriment med en behållare med ett litet hål i botten och se hur lång tid det tar innan 100 ml bensin har runnit igenom och samma expiriment med 100 ml E85,



100ml är ju lite, testa med minst 1000ml eller gärna 10 000ml.

Mvh Patrik

Författare:  Dr. Mabuse [ tor 09-02-26 13:12 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
PS ja det där med temperatur beroendet av vätskans viskositet menade när jag skrev att munstycket kylls mera av E85 men en annan faktor skulle kunna vara att själva munstycket krymper vid lägre temperatur?

Det är absolut vätskans viskositet som är avgörande för flödet genom munstycket. Temperatur-utvidgning kan räknas i ppm, eller kanske möjligtvis i promille. 25-50m järnvägsräls vidgas några millimeter från vintertemperaturer till sommarvärme.

Författare:  Anti [ tor 09-02-26 13:45 ]
Inläggsrubrik: 

Här är en tråd med lite rudimentära flödesmätningar (se post nr 13). Det verkar som om flödet blir lägre med E85 och som att skillnaden är stor nog för att spela roll, i alla fall i små munstycken.

Författare:  GL [ mån 17-01-09 17:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför visar färddator fel?

Med det gångna årets ofördelaktiga prisrelationer har det blivit en hel del blandtankning som i alla fall givit fördelen att kunna analysera den bildatorangivna förbrukningens felvisning som funktion av etanolhalten. Genom att dividera datorns angivna förbrukning med den bokförda för varje tankningstillfälle får man en punktskara med tillhörande trendkurva som visar felvisningen vid olika etanolhalter. Man ser att E85 ger ca 5% högre visning än bensin. Det motsvarar ganska väl densitetskillnaden mellan E85 och bensin, 780 resp 745 kg/m3. 780/745 = 1,047. Det verkar alltså inte vara viskositeten som styr skillnaden. Jag tror det beror på att det är en turbulent strömmning i spridarmunstycket vid den tryckskillnad som används.

Bild

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/