Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Lambdareglerar även vid motorbroms
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=5218
Sida 1 av 1

Författare:  Databoxen [ tis 09-07-28 23:36 ]
Inläggsrubrik:  Lambdareglerar även vid motorbroms

Då jag har en lysdiod inne i Fården som visar lambdaspänningen (över eller under 0.45V typ) så har jag noterat att styrsystemet lambdareglerar även då gasen är fullt släppt och motorn går över 2000 rpm varm. De flesta system brukar väl blockera insprutningen helt o hållet då dessa villkor är uppfyllda vilket som jag ser det borde ge bättre driftsekonomi.
Vad kan anledningen vara att man vill lambdareglera även då?

Författare:  magnul [ tis 09-07-28 23:57 ]
Inläggsrubrik: 

Kjølevannstemperatursensor som ikke fungerer som den skal? Motorbrems er inaktiv eller har høyere turtallsgrense under oppvarming av motoren tror jeg.

Författare:  torbjorn [ ons 09-07-29 09:19 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har märkt på min Ford att den inte alltid stänger av bränslet vid motorbroms. En teori är att det finns någon algoritm som försöker förutsäga katalysatorns temperatur, om den är för kall när man släpper gasen så fortsätter systemet lambdareglera under motorbromsning för att den inte ska kallna ännu mer.

Sannolikheten för att den ska stänga av vid motorbromsning är större om man har kört hårt just innan motorbromsning än om man har legat länge med måttlig fart på planmark.
Man kan ofta "lura" den till att stänga av bränslet genom att växla ner, gasa till ett ögonblick, vänta tills man ser att bränslet stängs av (jag får den uppgiften från färddatorn) och sedan växla upp igen. Har man väl fått den att genomföra motorbromsavstängning en gång så är det lätt att fortsättningsvis få den att stänga av bränslet under kanske en halvtimme framåt.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/