Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

reglera pumptrycket elektroniskt
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=562
Sida 1 av 5

Författare:  Databoxen [ tis 07-03-27 04:59 ]
Inläggsrubrik: 

Jag hade gärna expermineterat med ett returlöst system. Ha en tryckgivare på fuelrailen, en felförstärkare och en effektutgång, typ buck-omvandlare som varierar pumpspänningen. Detta sparar säkert pumpen en hel del.

Författare:  aryan [ tis 07-03-27 08:12 ]
Inläggsrubrik: 

Tydligen är det så man börjar göra nu i moderna bilar, tom kör med lägre tryck på tomgång/lågt effektutaag än vid fullast för minska spridertidernas variation.

Var hittar man en lämplig tryckgivare som tål bensin och etanol?

/Aryan

PS delade av inlägget från risker -> bränslepump eftersom jag tyckte detta är värd en egen tråd här

Författare:  karlmb [ tis 07-03-27 08:27 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Tydligen är det så man börjar göra nu i moderna bilar, tom kör med lägre tryck på tomgång/lågt effektutaag än vid fullast för minska spridertidernas variation.

Var hittar man en lämplig tryckgivare som tål bensin och etanol?

/Aryan

PS delade av inlägget från risker -> bränslepump eftersom jag tyckte detta är värd en egen tråd här


Kan man inte använda en vanlig oljetrycksgivare från Biltema?

Författare:  aryan [ tis 07-03-27 09:15 ]
Inläggsrubrik: 

Det borde jag ha kommit på själv :-) , har tom använd en oljetrycksmätare en gång i tiden för att kolla trycket..

Den Bild tåll i alla fall "miljön", frågan är väl bara om de är tillräckligt exakta och konstanta för ett sånt "precisionsuppdrag"?

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tis 07-03-27 15:04 ]
Inläggsrubrik: 

Oljetrycksgivare brukar inte vara särskilt pålitliga. Framför allt är det hög vilofriktion i dem, så att trycket måste ändras en hel del innan givaren överhuvudtaget reagerar på ändringen. Antingen skulle man kunna hålla utkik efter industriella tryckgivare, de brukar bygga på en trådtöjningsbrygga och en del elektronik så att man får ut antingen en 4-20 mA-signal eller någon slags seriedata (CAN, RS-485 eller någon annan "fältbuss").
Ett lågbudgetalternativ skulle kunna vara att använda den trådtöjnings-tryckgivare som sitter i digitala däcktryckmätare nuförtiden. Det återstår förstås att se vad en sådan tål för kemikalier i längden men de är så billiga (dryg 50-lapp) att man utan vidare skulle kunna kosta på sig några stycken att labba med.

Författare:  aryan [ tis 07-03-27 15:34 ]
Inläggsrubrik: 

Biltema's billiga oljetrycksmätare har ingen elektrisk dämpning i instrumentet (det är bara en dum voltmätare) och visaren rör sig ändå mjukt med varvtalet/oljetrycks ändring, så en jättestor vilofriktion kan det väl inte vara frågan om för då skulle visaren hoppa mkt mera?

Frågan är också hur nogrann sensorn måste vara. Eftersom flödet bara varierar med roten ur tryckändringen (det krävs dubbelt så mycket tryck för att få 1,41 grr flöde) så kanske man klarar sig med denna enklare sensor ändå.

Skulle vara kull att testa hur stora tryckvariationer ett returlöst system utan BTR med elektriskt reglerat pump och denna oljetrycksensor som bränsletrycksgivare skulle få. Lamda styrningen skulle då få korrigera resten.

/Aryan

Författare:  Databoxen [ lör 07-05-19 13:24 ]
Inläggsrubrik: 

Fungerar det bra att sänka matningsspänningen till en bränslepump och på så sätt minska pump-trycket? Hur långt ner kan man gå i spänning?
Eller är det bäst att köra pumpen pulsbreddsmodulerad?

Författare:  Error [ lör 07-05-19 14:39 ]
Inläggsrubrik: 

Det fungerar generellt utmärkt att sänka spänningen för att minska effekt/varvtal på likströmsmotorer (både med och utan borstar).
Det är ju så att det alltid finns ett "inre läckage" i en pump detta faktum gör ju att det går att reglera trycket även de korta stunder det inte går åt något bränsle (t.ex vid start, motorstopp och "fuel cut off").
Så länge motorn snurrar (även riktigt långsamt) så är det bara kylningen som sätter gränsen och det är ju knappast ett problem i en "vätskekyld" motor.
Beträffande hur drivsteget skall vara utformat så spelar det ingen roll om det är seriereglerat eller pulsbredsmodulerat, men i det senare fallet är det bra om det finns en "Flybackdiod" eller liknande för att inte plåga motorn med onödigt kraftiga spänningsspikar (men den biten har du säkert bättre koll på än vad jag har).

Författare:  GL [ tis 07-05-29 20:53 ]
Inläggsrubrik:  E85 konvertering på köpet!

Databoxen skrev:
Jag hade gärna expermineterat med ett returlöst system. Ha en tryckgivare på fuelrailen, en felförstärkare och en effektutgång, typ buck-omvandlare som varierar pumpspänningen. Detta sparar säkert pumpen en hel del.

En sak att ta hänsyn till är om den ordinarie bränsletryckregulatorn har en anslutning till insugningsröret efter gasspjället. Då måste också den elektroniska tryckgivaren vara en differenstryckmätare vars ena sida ansluts till insugsröret på samma sätt.
Biltemas givare tycks inte ha någon sådan anslutning men det finns säkert andra som har det.
Med ett sådant system får man ju också E85 konverteringen på köpet eftersom man kan ställa in trycket med en potentiometer i elektroniken, ungefär som min lufttrycksmetod med tryckregulator. Den elektriska metoden skulle dock vara mer universell eftersom den skulle reglera det för tillfället rådande differenstrycket, simsalabim.

Författare:  GL [ tor 07-05-31 21:22 ]
Inläggsrubrik: 

Jag citerar lite ur det gamla forumet:
Citat:
svante



Blev medlem: 20 Jul 2005
Inlägg: 481
Från: Norrland
Skrivet: 05-09-22 19:49 Rubrik: pneumatik

--------------------------------------------------------------------------------

funderar på om man kan reglera trycket på vakumsidan på btrén....
med en liten reversibel kompressor och en liten luftbehållare kan man reglera trycket elektriskt på sin btr.....
mha en plus och en minusknapp på instrumentbrädan....
men vakumslangen från grenröret får man rationalisera bort......

Ovanstående fråga kan man nu säga fått sin åtminstone teoretiska lösning! Lösningen är just att använda en elektronisk reglering av bränsletrycket i fuelrail med en tryckgivare och en reglerförstärkare som styr strömmen till den ordinarie bränslepumpen. Om man använder en differenstryckgivare (som jag påpekar i inlägget ovanför) vars referenssida ansluts till samma ställe som luftsidan på den ordinarie bränsletryckregulatorn får man just det beroende på insugstrycket som var problematiskt att få med en kompressor på luftsidan. Vad som ytterligare behövs är en total blockering av returledningen från fuelrail men det kan vara en fördel att ha ett visst läckflöde via en strypning till den ordinarie bränsletryckregulatorn så att man fortfarande får ett litet returflöde. En annan fördel med elektronisk reglering av bränslepumpen är att den kan mjukstartas så att man kan komma upp i högre tryck utan att dess säkerhetsventil löser ut. Detta kunde utnyttjas tillfälligt vid kallstart för att sedan gå ner till lägre tryck när motorn startat. Dessutom vinner man ett mindre slitage av pumpen som ju var ursprungsämnet i denna tråd. De som sedan vill laborera med bränsleförvärmning av fuelrail har nu vägen öppen.

Författare:  aryan [ fre 07-06-01 07:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: E85 konvertering på köpet!

GL skrev:
Databoxen skrev:
Jag hade gärna expermineterat med ett returlöst system. Ha en tryckgivare på fuelrailen, en felförstärkare och en effektutgång, typ buck-omvandlare som varierar pumpspänningen. Detta sparar säkert pumpen en hel del.

En sak att ta hänsyn till är om den ordinarie bränsletryckregulatorn har en anslutning till insugningsröret efter gasspjället. Då måste också den elektroniska tryckgivaren vara en differenstryckmätare vars ena sida ansluts till insugsröret på samma sätt.
Biltemas givare tycks inte ha någon sådan anslutning men det finns säkert andra som har det.
Med ett sådant system får man ju också E85 konverteringen på köpet eftersom man kan ställa in trycket med en potentiometer i elektroniken, ungefär som min lufttrycksmetod med tryckregulator. Den elektriska metoden skulle dock vara mer universell eftersom den skulle reglera det för tillfället rådande differenstrycket, simsalabim.


Ja det vore en bra lösning. I moderna bilar används elektroniskt styrd variabel tryck för att få lite lägre tryck + ökade spridartider vid låg belastning för att bättre kunna kontrollera insprutningsmängderna då och ändå ha tillräckligt flöde vid full belastning. Där är det alltså inte bara en kompensering för diffrencialtrycket utan skillnaden är större.

Jag antog att de använder två trycksensoren, en i insuget och en till bränslet men de kan naturligt också bara mäta referenstrycket och minska den när spridartiderna är korta.

Vore kul att bygga en elektronsik bränsletrycks regulator på det sättet, ett extra hög tryck kan man altid uppnå med två pumpar som står i serie. Frågan är väl bara var man hittar en sån sensor som tåll miljön/bensin de elektroniska trycksensorer ja har sett gillar inte bensin.

/Aryan

Författare:  karlmb [ fre 07-06-01 12:10 ]
Inläggsrubrik: 

Varför inte använda en centrallåspump från t.ex. Mercedes eller Audi?
Den kan ge både tryck och vacuum. Hur mkt kunde man kanske reglera mga en tryckluftstryckregleringsventil, finns billiga på Biltema.
Hur mkt lufttryck behöver man ha för att höja bränsletrycket 20% via bilens orginal BTR?

Författare:  torbjorn [ fre 07-06-01 15:14 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Varför inte använda en centrallåspump från t.ex. Mercedes eller Audi?
Den kan ge både tryck och vacuum. Hur mkt kunde man kanske reglera mga en tryckluftstryckregleringsventil, finns billiga på Biltema.
Hur mkt lufttryck behöver man ha för att höja bränsletrycket 20% via bilens orginal BTR?


Ett problem med de där centrallåspumparna är att de är konstruerade som lamellpumpar (alltså samma princip som t ex tryckluftmotorn i en mutterdragare). För att överhuvudtaget fungera måste de komma upp i så högt varvtal att lamellerna slungas ut mot pumphuset av centrifugalkraften. Om man försöker köra en sådan pump långsamt och servostyrt så är risken stor att den inte fungerar alls.
Dessutom är den bara byggd för kortvarig drift, den är nog inte dimensionerad för att hålla för särskilt många drifttimmar innan skovlarna har nött sig igenom pumphuset som är av tunn plast.

Författare:  torbjorn [ fre 07-06-01 15:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: E85 konvertering på köpet!

aryan skrev:
Frågan är väl bara var man hittar en sån sensor som tåll miljön/bensin de elektroniska trycksensorer ja har sett gillar inte bensin.

/Aryan


Bosch tillverkar numera tryckgivare som är avsedda just för returlösa bränslesystem med elektroniskt styrd bränslepump.

Annars bör en industriell givare (modell processindustri) gå bra att använda, men de är ju ofta inte så billiga.
Vad sägs om den här?http://www.esska-teknik.se/katalog/pdfdat_neu/20_drucklufttechnik/3516033421.pdf
547,60 kr kostar den visst.

"Messtoffber. Teile Messing, Ni-/Cu-Legierung" , det borde ju vara fullt tillräckligt bränslebeständigt.

Författare:  karlmb [ fre 07-06-01 15:34 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Varför inte använda en centrallåspump från t.ex. Mercedes eller Audi?
Den kan ge både tryck och vacuum. Hur mkt kunde man kanske reglera mga en tryckluftstryckregleringsventil, finns billiga på Biltema.
Hur mkt lufttryck behöver man ha för att höja bränsletrycket 20% via bilens orginal BTR?


Ett problem med de där centrallåspumparna är att de är konstruerade som lamellpumpar (alltså samma princip som t ex tryckluftmotorn i en mutterdragare). För att överhuvudtaget fungera måste de komma upp i så högt varvtal att lamellerna slungas ut mot pumphuset av centrifugalkraften. Om man försöker köra en sådan pump långsamt och servostyrt så är risken stor att den inte fungerar alls.
Dessutom är den bara byggd för kortvarig drift, den är nog inte dimensionerad för att hålla för särskilt många drifttimmar innan skovlarna har nött sig igenom pumphuset som är av tunn plast.


Jag tänkte mig nog att man skulle köra pumpen som en liten kompressor på det vanliga varvtalet.
Sedan kunde man reglera ner trycket till det önskade mha en vanlig tryckluftsregulator.
Trycket på pumpsidan hålls i systemet mha en inbyggd backventil.
Eftersom jag i första hand var ute efter en tillfällig tryckhöjning vid kallstarten så kunde man ju tom koppla orginal BTR till centrallåset som man ju alltid låser upp med (har för mig att upplåsning innebär upp-"blåsning". Trycket finns ju kvar en stund, kanske 1 minut eller så.
(Pumpen skulle nog tycka att det fanns en läcka och därför stängas av efter ca 15 sekunder instället för efter de vanliga 3 sekunderna eller så)
Sedan kunde man via en vacuumventil (eller 2 kanske) koppla in insugningsrörets vacuum istället så allt blir som motorn är van vid efter nån minut när den skall in i cloosed loop.

Sida 1 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/