Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

reglera pumptrycket elektroniskt
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=562
Sida 4 av 5

Författare:  torbjorn [ tis 08-03-04 20:55 ]
Inläggsrubrik: 

Givarna som jag har tillgängliga är egentligen differentiella, men de saknar anslutningsnippel på "undertryckssidan", den anslutningen är bara ett hål mitt på en plan yta och dessutom inte vidare tålig mot smuts och konstiga medier. Om man verkligen vill skulle man nog kunna tillverka någon form av fixtur för att klämma fast givaren i och få en tät slanganslutning. En annan möjlighet är att helt enkelt se till att utrymmet där givaren är monterad förbinds med insugningsröret och håller samma tryck som detta.

Författare:  aryan [ tis 08-03-04 21:47 ]
Inläggsrubrik: 

Annars kanske bättre att ha två sensorer, en för vakuum och en för bränsletryck?

Nu gäller mina försök centralinsprutning utan behov att kompensera för trycket i insuget så jag slipper bekymra mig.

Men kan du ta med 1 eller 2 sensorer Torbjörn Jag betalar givetvis för det.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tis 08-03-04 21:52 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tar med mig några givare så får vi se hur många som är intresserade.

Författare:  Databoxen [ mån 08-04-07 05:09 ]
Inläggsrubrik: 

Inget nytt intressant någon har att delge?

Författare:  GL [ mån 08-04-14 21:08 ]
Inläggsrubrik: 

Databoxen skrev:
Inget nytt intressant någon har att delge?

Min senaste fundering är om det skulle vara möjligt att utnyttja pumpmotorns dI/dV karakteristik när den ordinarie bränsletryckregulatorn ligger i just det tryckområde då den öppnar som ett sätt att reglera V till just den spänning som nätt och jämnt öppnar regulatorn. Då skulle man helt kunna undvara en separat trycksensor. Det önskade bränsletrycket fick då ställas in på vanligt sätt med en justerbar tryckregulator och den elektroniska pumpregulatorn skulle sedan minimera spänningen så att trycket just kan uppehållas.

Författare:  torbjorn [ mån 08-04-14 22:47 ]
Inläggsrubrik: 

Då skulle man alltså i stället behöva mäta flödet i returledningen. Eller kanske helt enkelt mäta om regulatorn överhuvudtaget öppnar.

Hmm...det skulle ju faktiskt vara ganska lätt på t ex en Malpassiregulator. Både ventilplattan och munstycket är ju av metall. Munstycket sitter fast i ena halvan av regulatorhuset, den där bränsleanslutningarna finns. Ventilplattan sitter fast på membranet som är av gummi, och har elektrisk förbindelse med andra halvan av huset via fjädern. Det gäller alltså bara att isolera hushalvorna från varandra, t ex med isolerbrickor/hylsor under skruvskallarna, så kan regulatorn samtidigt användas som flödesvakt :)

Författare:  aryan [ mån 08-04-14 22:57 ]
Inläggsrubrik: 

Kul ide :-) för att bygga ett "returlöst" system; så fort den öpnar minskar man pumpspänningen.

/Aryan

Författare:  Databoxen [ sön 08-06-01 20:45 ]
Inläggsrubrik: 

GL skrev:
Databoxen skrev:
Inget nytt intressant någon har att delge?

Min senaste fundering är om det skulle vara möjligt att utnyttja pumpmotorns dI/dV karakteristik när den ordinarie bränsletryckregulatorn ligger i just det tryckområde då den öppnar som ett sätt att reglera V till just den spänning som nätt och jämnt öppnar regulatorn. Då skulle man helt kunna undvara en separat trycksensor. Det önskade bränsletrycket fick då ställas in på vanligt sätt med en justerbar tryckregulator och den elektroniska pumpregulatorn skulle sedan minimera spänningen så att trycket just kan uppehållas.


Problemet är bara att man tappar en mycket intressant funktion. Nämligen, att kunna öka trycket dynamiskt när spridarna närmar sig 100%. Jag är fortfarande inne på den högst intressanta lösningen med trycksensor på fuelrailen och step-down spänningsomvandlare till pumpen. Returen pluggas för gott. :)

Författare:  aryan [ sön 08-06-01 23:12 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Ett problem med de där centrallåspumparna är att de är konstruerade som lamellpumpar (alltså samma princip som t ex tryckluftmotorn i en mutterdragare). För att överhuvudtaget fungera måste de komma upp i så högt varvtal att lamellerna slungas ut mot pumphuset av centrifugalkraften.


Detta låter lite som pumparna som hör till lufttryckshorn?

/Aryan

Författare:  torbjorn [ mån 08-06-02 09:36 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
torbjorn skrev:
Ett problem med de där centrallåspumparna är att de är konstruerade som lamellpumpar (alltså samma princip som t ex tryckluftmotorn i en mutterdragare). För att överhuvudtaget fungera måste de komma upp i så högt varvtal att lamellerna slungas ut mot pumphuset av centrifugalkraften.


Detta låter lite som pumparna som hör till lufttryckshorn?

/Aryan


Ja, precis! Det är länge sedan man såg en sådan nu :)

Författare:  Databoxen [ tis 08-06-17 17:10 ]
Inläggsrubrik: 

Kan det finnas risk att spridarna för för lite kylning iom ett returlöst system? Bränslet kommer ju inte cirkulera o kyla ner dem på samma sätt.

Författare:  torbjorn [ tis 08-06-17 19:12 ]
Inläggsrubrik: 

Det är ju ändå ingen vidare termisk kontakt mellan bränsleröret och resten av spridaren, så jag tror knappast kylningen från cirkulerande bränsle spelar någon roll. På äldre konstruktioner där man dessutom inte har O-ringsanslutning mellan spridarna och spridarrören utan några cm slang emellan, så måste det ju bli ännu mindre kylning.

Författare:  Tomas m [ sön 08-07-13 16:01 ]
Inläggsrubrik: 

Alla nyare bilar har returlösa system.
Dom styr inte bränsletrycket med pumpen
utan det sitter en tryckregulator vid pumpen i tanken.

Bränsletrycket är samma hela tiden.

PÅ äldre bilar var det vakumstyrd regulator
för att det skulle bli samma bränslemängd
oavsett insugstryck.

PÅ bilar med returlöstsystem klarar
styrenheten att kompensera för varierande insugstryck.
(äldre bilar har för dålig kapasitet i styrenhetrna för att klara
den beräkningen)

Författare:  mondeo duratec HE [ sön 08-07-13 19:12 ]
Inläggsrubrik: 

Databoxen skrev:
Jag hade gärna expermineterat med ett returlöst system. Ha en tryckgivare på fuelrailen, en felförstärkare och en effektutgång, typ buck-omvandlare som varierar pumpspänningen. Detta sparar säkert pumpen en hel del.


undrar om min mondeo 2002 2.0 inte funkar så, har inte hittat returledningen än och blev mycket förbryllad... :lol:

Författare:  torbjorn [ sön 08-07-13 21:30 ]
Inläggsrubrik: 

Det är högst troligt. Jag tittade just i Ford TIS och visserligen står det inte mycket om saken, men jag hittade i alla fall en bild på spridarröret och en sprängskiss på bränsletank med tillbehör, och det fanns inga tecken på någon returledning eller tryckregulator på något av ställena.

Sida 4 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/