Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Kallstartventil LH2.4 funktion?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=6369
Sida 1 av 1

Författare:  SaabAero [ tis 12-03-20 19:11 ]
Inläggsrubrik:  Kallstartventil LH2.4 funktion?

På LH 2.4 är det tydligen en bygling i ett kontaktstycke i LH-kabelhärvan som aktiverar kallstartventilen (extraspridaren i insuget).

Vad händer om man tar bort denna bygling?
Kommer LH att fixa uppfetningen vid start via ordinarie spridare istället ?

Tanken med detta är att kunna feta på ytterligare vid start vid etanoldrift genom att ha ordinarie kallstartuppfetning via spridarna och kunna styra kallstartventilen på annat sätt.

Författare:  torbjorn [ ons 12-03-21 07:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartventil LH2.4 funktion?

Just det, åtminstone på LH 2.4-system på Volvo. Hur det hela är implementerat på Saab har jag inte koll på.
En sak som vore intressant att utreda är vilka Volvo med LH 2.4 som har kallstartventilen monterad och vilka som inte har det (är det t ex årsmodellsberoende eller beroende på om bilen har sålts i södra eller norra Sverige? ). De som saknar kallstartventil har ändå kablage för den, men kontakten ligger övertejpad och hopbuntad med kabelstammen under insugningsröret.

En annan kallstartlösning är att sätta dit en manuell strömbrytare för att tvångsöppna de ordinarie spridarna, men den måste man i så fall vara mycket försiktig med för att inte sura ner motorn (det räcker med att dutta till en tiondels sekund medan startmotorn körs). Denna lösning fungerar även på bilar som saknar kallstartventil.

Författare:  SaabAero [ ons 12-03-21 08:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartventil LH2.4 funktion?

Det är Saab jag kikat på i detta fall men misstänker att Volvo har ungefär samma

Vi en snabb titt får jag fram att följande Saabar med LH2.4 har kallstartventil
9000i KAT
900i 16V 2,0
900i 16V 2,1 (LH2.4.2)

Saknar kallstartventil gör alltså bla samtliga turbobilar med LH2.4
Kan det vara så enkelt att turbobilarnas större spridare gör att det finns den extra kapacitet som kallstart kräver och att oturbo har lite för små spridare ?

Författare:  karlmb [ ons 12-03-21 11:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartventil LH2.4 funktion?

Jag tror mig veta att man helt enkelt kom på att en extra ventil inte tillför något.
Det blir mer exakt mängd till varje cylinder om man tillför det i resp port, vilket var skälet från början till att börja med insprutning.
På köpet sparar man pengar och får mindre problem pga en komponent med kablage mindre.
Turbovarianterna togs helt enkelt fram sist och då hade man insett detta.

Författare:  SaabAero [ ons 12-03-21 15:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartventil LH2.4 funktion?

Verkar som jag hittat svaret.
Detta borde gälla även Saab (dokumentet gäller Volvo)
http://www.scribd.com/doc/62611210/LH2-4-funktion

Saxat ang kallstartventil
Vid start kopplas ett särskilt program in som ger två insprutningar per varv.Vid mycket låga motortemperaturer (under ca.–16 °C) inkopplas även kallstartventilen, om sådan finns

På vissa motorer utgick kallstartfunktionenlöpande under 91 års modell och utgick på samtliga fr o m 92 års modell.Vid kallstart kondenseras mycket bränsle i droppform på de kalla ytorna. Separat kallstartsventil förbättrar kallstartsegenskaperna. Den är placerad längre från motorn än insprutningsventilerna och ger bränslet mer i gasform och mindre i form av droppar. Den kopplas in vid ca. –16 °C och vidvarvtal under ca 900 rpm. Den stängs av för gott när varvtalet en gång överskridit gränsvärdet


Det borde alltså finnas en klar fördel med att kunna styra denna på ett annat sätt vid etanoldrift :)

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/