torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Varför inte använda en centrallåspump från t.ex. Mercedes eller Audi?
Den kan ge både tryck och vacuum. Hur mkt kunde man kanske reglera mga en tryckluftstryckregleringsventil, finns billiga på Biltema.
Hur mkt lufttryck behöver man ha för att höja bränsletrycket 20% via bilens orginal BTR?
Ett problem med de där centrallåspumparna är att de är konstruerade som lamellpumpar (alltså samma princip som t ex tryckluftmotorn i en mutterdragare). För att överhuvudtaget fungera måste de komma upp i så högt varvtal att lamellerna slungas ut mot pumphuset av centrifugalkraften. Om man försöker köra en sådan pump långsamt och servostyrt så är risken stor att den inte fungerar alls.
Dessutom är den bara byggd för kortvarig drift, den är nog inte dimensionerad för att hålla för särskilt många drifttimmar innan skovlarna har nött sig igenom pumphuset som är av tunn plast.
Jag tänkte mig nog att man skulle köra pumpen som en liten kompressor på det vanliga varvtalet.
Sedan kunde man reglera ner trycket till det önskade mha en vanlig tryckluftsregulator.
Trycket på pumpsidan hålls i systemet mha en inbyggd backventil.
Eftersom jag i första hand var ute efter en tillfällig tryckhöjning vid kallstarten så kunde man ju tom koppla orginal BTR till centrallåset som man ju alltid låser upp med (har för mig att upplåsning innebär upp-"blåsning". Trycket finns ju kvar en stund, kanske 1 minut eller så.
(Pumpen skulle nog tycka att det fanns en läcka och därför stängas av efter ca 15 sekunder instället för efter de vanliga 3 sekunderna eller så)
Sedan kunde man via en vacuumventil (eller 2 kanske) koppla in insugningsrörets vacuum istället så allt blir som motorn är van vid efter nån minut när den skall in i cloosed loop.