Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Flytta bränslefiltret
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=7444
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ mån 16-10-10 00:56 ]
Inläggsrubrik:  Flytta bränslefiltret

Håller på att fixa en gammal Citroën BX som stått i vila i några år och upptäckte att bränsleröret under bilen rostat ett litet hål i, konstigt nog är bränlserören av stål inte plast som de flesta bilar (utom Mercedes?) har haft i åratal.

Troligtvis bytar jag ut röret mot ett plaströr som kommer från en volvo 245 då kab det inte rosta sönder längre. Nu undrar jag om jag inte ska passa på att samtidigt flytta fram bränsle filtret från en opraktisk och ganska utsatt plats under bilen.

Finns det nån nackdel att flytta fram filtret till motorrummet/torpedväggen?

Författare:  torbjorn [ mån 16-10-10 11:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Flytta bränslefiltret

Det tror jag inte är några problem, enda möjliga nackdelen är väl att om det börjar läcka vid anslutningarna till filtret så sker det på ett mindre trevligt ställe ur brandsynpunkt.

Man kan dock se att bilar med insprutning och fabriksmonterat bränslefilter i motorrummet, ofta har det placerat på något ganska kallt ställe långt från motorn. T ex framför vänster fjäderben eller vid den längsgående balken långt ner på vänster sida (skulle motsvara under batterihyllan på en BX).

Författare:  aryan [ mån 16-10-10 13:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Flytta bränslefiltret

Ja det är också bara vad jag kunde komma på.

Monojetronic systemet i BX14 har dessutom relativt lågt bränsletryck; bara 0,9 bar. Så det blir inga enorma påfrestingar på anslutningarna.

Ser nu att Peugeot 205 GTI (som ju är en kusin till Citroen BX) också har filtret i motorummet

Bild

Författare:  aryan [ ons 16-10-26 23:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Flytta bränslefiltret

Har flyttad filtret från fram och bytt det rostiga läckande bränsleröret till ett plaströr från en Volvo 245 för några veckor sen. Det ser ut att funka hur bra som helst.

Jag tror också att det är en fördel att slangarna blev kortare, att filtret nu inte längre är utsatt för kalla fartvinden och (slask)stänk iom man gärna vill ha lite varmare bränsle och att slangklämmorna lär vara mindre rostbenägna.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/