Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 17-09-23 08:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 15-08-21 08:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Det stämmer att Ford m fl har två dubbeltändspolar hopbyggda i samma fysiska enhet men elektriskt sett är de helt skilda från varandra, det är bara plusanslutningen för primärlindningen som är gemensam. Hyundai har ibland två helt separata dubbeltändspolar på samma plåtvinkel, ibland en enhet med båda hopbyggda.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-08-22 20:35 
Offline

Blev medlem: mån 15-08-17 11:08
Inlägg: 6
Hej. Ok då är jag med hur ford spolen funkar då kan man ju säga att man har
alltid en spole i reserv med sig då!
Mitt tändsystem kommer ju från en b230a tsz28 h
men då kanske denna spole kunna funka bra o ge lite extra tänd energi
se länk nedan.
tack så mycket för all info Torbjörn du måste läst på mycket
om olika system. Mvh svenne

http://m.ebay.com/itm/Accel-140018-Igni ... nav=SEARCH


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-08-22 22:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Undvik tändspolar av skumma piratmärken från t ex eBay, jag har en känsla av att en begagnad fabriksmonterad tändspole oftast är betydligt pålitligare.
När det gäller tändenergi så är det alltid en fråga om kompromisser. Den energi som lagras i tändspolen inför varje gnista bestäms av strömbegränsningen i tändmodulen och primärlindningens induktans. Men ju större induktans desto längre tid tar det att lagra energin i tändspolen, så en tändspole med onödigt hög induktans förlorar tändenergi vid höga varvtal.
Och den lagrade energin kan det sedan förloras mer eller mindre av pga förluster i järnkärnan, induktans i sekundärlindningen m m, innan den når fram till tändstiftet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-11-27 11:17 
Offline

Blev medlem: mån 15-08-17 11:08
Inlägg: 6
Hejsan igen. lägger ner det där med dubbelspole funkar säkert men svårt och få till installationen snyggt blir ju 5 oanvända hål i fördelarlocket tex så det ser lite B aktigt ut.men jag skall försöka mäta in mig med rotorn och hallgivarna så att gnistan kommer exakt när rotorn står rätt och försöka köra alla stift genom fördelaren igen. såg att vw/audi slutet av 80 början på 90talet hade en tändspole med inbyggd tändmodul eller om den satt lös i botten på spolen,har bara sett den på bild
såg det var 3 ingångar i en kontakt. men vet inte hur den ska kopplas? är det separat plus och minus och sen kontakten med tre stift till hallgivaren plus signal och minus? isåfall är ju dom smidiga för o få en snygg installation.
Men den spolen jag sett kanske är till ett nyare system som kräver
att trigg signalen kommer via ett styrdon?

mvh svenne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-11-29 18:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
När det gäller tändspole hopbyggd med tändmodul så har det förekommit på många bilar, dock som regel med ett styrdon som sköter tändförställningen. Förutom VW/Audi så hittar man också sådana lösningar på t ex Renault från slutet av 80-talet, en del Volvo med K-motorer, en del Opel.

Dock har bl a Delco (GM) och Marelli tillverkat sådana kombinationer som är så att säga fristående och avsedda att kopplas till en induktiv givare, de har använts på t ex Saab/Lancia 600 och tidiga Citroën CX GTI. Jag tror något liknande också sitter på de äldsta Lada Samara utan kat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-11-29 19:26 
Offline

Blev medlem: sön 14-12-07 23:01
Inlägg: 22
lånar tråden lite då det är samma ämne, går det att bygga om till brytarlöst tändsystem på volvo 240 om man tar delar från någon bill med hallgivare eller så?

_________________
volvo 240 sedan-82 pendlarbilen (ska konverteras)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-11-29 21:54 
Offline

Blev medlem: mån 15-08-17 11:08
Inlägg: 6
Hej för dig med en 240 måste de ju helt klart va enklast o plocka allt från en
740 med 230 a motor det är ju inte svårt alls igentligen.
Ok Torbjörn då kan jag glömma dom spolarna jag såg då
och det är inte hela värden heller ser ju mer ut som orginal iofs
med dom gamla runda modellerna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-11-29 23:01 
Offline

Blev medlem: sön 14-12-07 23:01
Inlägg: 22
snurbo-76 skrev:
Hej för dig med en 240 måste de ju helt klart va enklast o plocka allt från en
740 med 230 a motor det är ju inte svårt alls igentligen.
Ok Torbjörn då kan jag glömma dom spolarna jag såg då
och det är inte hela värden heller ser ju mer ut som orginal iofs
med dom gamla runda modellerna.


riktigt svårt då 740 har tändning på kamaxeln mot torpedväggen vilket innebär att man måste slägga torpedväggen för att få plats i en 240, inget jag tänker göra

_________________
volvo 240 sedan-82 pendlarbilen (ska konverteras)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-11-30 06:45 
Offline

Blev medlem: mån 15-08-17 11:08
Inlägg: 6
Hej det gäller ej a motorn på 740 den har blockmonterad fördelare
bara o plocka fördelare tändmodul spole och kablarna imellan.
vet inte vad 240 med b230a har för tändsystem borde gå väl
sitta samma där på bilar runt 85
Mvh sven-anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-11-30 11:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Det finns ju en annan tråd om att ordna brytarlöst tändsystem på en 240.

Från omkring 1985 och framåt har alla "rödblocks" Volvomotorer brytarlöst tändsystem. Det är bara på 700- och 900-serien som fördelaren sitter i kamaxeländen, i alla andra Volvomodeller (dvs 200- och 300-serierna) sitter den på det gamla stället framtill på motorn. 1975-1985 fanns det brytarlöst tändsystem på alla E-motorer. Det gäller bara att bestämma sig för om man vill ha induktiv givare (äldre E-motorer) eller hallgivare (samtliga nyare), samt att bestämma sig för vilken av de tillgängliga tändförställningskurvorna som är mest lämplig för ens maskin. Det finns också några tändsystem med hallgivare i fördelaren på det "gamla" stället och elektronisk tändförställning, t ex B230F i 240 fram till '88A samt troligen på B200K i 240/360 och B200E/F i 360.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011