jag använder halo i en gammal vespa ( 1959 -150 cc ) och den funkar perfekt med det , mycket lättare att starta , märkbart starkare
jag kör HALO och BRISK i alla mina motorer och jag e "såld" ,, det som förvånar mig är inte att halo gör så bra stift utan snarare att dom stora giganterna fortfarande lyckas sälja sina stift ( NGK , BOSCH , CHAMPION osv ) jag har en atv , en honda foreman 450 es -00 en stor encylindrig 4takts stånka , och som alla enstånkor har den en förmåga att käka stift , man har ALLTID extra stift och verktyg i sidfacken när man ger sig ut på skogsturer , kommer inte ihåg hur ofta jag byte stift när jag åkte på standardstift men det var OFTA ,,
och gav dom inte upp i geggan så började det med att den inte startade direkt kall , stiftet blev surt och så var det bara och byta , men sen hittade jag brisks LGS racingstift , en variant helt utan vanliga sidoelektråder , ser mer ut som ett vanligt stift med 4 sidoelektråder men dom sticker inte ut och skuggar mittelektråden (se länk) och efter att ha monterat ett sånt har jag inte bytt stift på eEEEeeehhh 8-10 år ,,, ,, motorn blev starkare , toppfarten gick upp 8 km/h , blev mycket lättstartad och har aldrig slagit igen som standardstiften
när jag e85 konverterar använder jag alltid halostiften , startvilligheten på en konverterad bil "höjs" temperaturmässigt , jag har på flera olika bilar konstaterat att med halostiften startar i ca 8*c kallare luft än standardstift , många bilar (konverterade och okonverterade) med emmisionsproblem genom bilprovningen har jag många ggr löst bara genom att byta till halo´s
ett flertal problemmotorer med "luckor" i rpm registret har oxå fått nytt liv med dessa stift ,
en annan sak jag fick in var en pontiac firebird 3Gen med L98 (350/TPI) ,, den bilen hade redan halostift , ägaren hade kört den i 6 år med dom och den hade passerat bilprovningen varje år med perfekta avgasvärden vilket i sig inte är speciellt men sen plockade jag ur ett av stiften och då visade sig att det var fel stift , rätt värmetal men fel kropp ,, i dom topparna ska det sitta LÅNGA stift men det var monterat KORTA stift ,, stiftet stack inte ens ur tändstiftshålet i förbränningskammaren ,, och TROTS detta så gick bilen perfekt och hade PERFEKTA avgaser ..
som sagt jag är SÅLD på dessa stift och visst kostar dom pengar men dom tjänar man igen snabbt med tanke på kostnaden för drivmedel i detta land ,, dessutom är ett bilägande en totalkostnad och iomed att dom ska hålla 15000 mil så bör kalkylen gå ihop med bred marginal
dom enda problem jag har haft med halostiften förutom dom gånger man valt fel stift (oftast i överladdade motorer) har varit TÄNDKABLAR , iomed att dom GER mera så kräver dom oxå mera så det är i sig inget konstigt .
det är förövrigt BRISK som tillverkar halostiften sedan många år tillbaka .. initzialt var dom usatillverkade och det var då det fanns problem med ringen , sedan brisk tagit över tillverkningen har kvaliteten blivit topp och inga kvalitetsproblem finns längre kvar .
http://www.brisk.biz/spark-plugs/racing ... gs-premium