Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-23 20:18 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 20:33
Inlägg: 19
Ort: Från Kävlinge, Skåne
Jag har kört nästan 10000mil med mina Halo stift och de fungerar kanon bra. Jag fick de av min bror i julklapp och klappen funkar än. Motorgången blev väsentligt bättre på min gamle 240 med K-kam, efter bytet blev tomgången bättre. Nu är 240an såld sedan en tid men de sitter numera i min 740 -88 och de funkar ar fortfarande bra. Har dock skickat efter nya och fått dom, fungerade också bra, 260kr för fyra inkl porto är verkligen billigt!
Har stoppat dom i 745an -92 och skall se vad de gör på soppa förbrunkningen innan tog den 0.90l/mil. Sen blir det att köra på E85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 21:02 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Har med stor framgång kört 50 mil på HALO stift och motorn startar betydligt bättre än tidigare då det satt biltema stift i den. Motorn är en B230F som sitter i en 245a LH2.2. Helt annan kraft i motorn! blev betydligt starkare och gick jämnare. bränsleförbrukningen kan jag återkomma med


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 12:40 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
nu har jag mätt förbrukningen på två tankar, det är ingen skillnad alls. 1,13 liter/milen på 120 km/h motorväg och hastigheter upp mot 130-140 km/h kanske redan är bra..? jag har en volvo 245a.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: tis 11-09-06 12:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Undrar hur det går med HALO erfarenheterna nu några år och vintrar senare.

Det finns också andra specialtändstift från Brisk som jag undrar om de kan vara nått, tanken är att gnistan hoppar längs isolatorn och iom att det fins 2 ledade ringer får man 3 (kortare) gnista i stället för en längre. Tillverkarn påstår att gnistan hoppar där det finns mest bränsle eftersom det ledar bättre än luft. Om det även gäller för E85 kanske det är en fördel plus att elden kanske sprider sig då oftare lite snabbare?

Bild

I BMW MC boxermotor med insprutning lär de hjälpa mot svagt hackande motor vid dellast.
http://www.monomaniacs.nl/tnt/KTM/Brisk-spark-plugs

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: lör 11-09-10 15:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
De HALO-stift jag köpte var det väl inge fel på ang funktionen, men de höll inte så länge som de lovade. Knappt halva livslängden jämfört med utlovat. Inte direkt varsamt behandlade kanske, men vanliga NGK håller ju minst lika länge och fungerar inte så särskilt mycket sämre.

Går det få tag på dedär Brisk-stiften för humant pris nånstans? Jag köpte Halo-stiften via USA rätt billigt. Här hemma ville de ju har flera hundra kr per stift, det är de aldrig värda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: lör 11-09-10 22:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha ok, tyckte du att det utöver livslängden fanns påtagliga skillnader? Du kanske hade för varma sift om de slets för fort?

Jag vet inte var man köper Brisk stift billigt, Biltema säljer Brisk men de har nog bara deras "vanliga" tändstift. Tisken med dessa som inte har något "skydd" framför mittelekloden är väl altid att gnistan hoppar till kolven fast den borde vara betydligt längre borta.

Jag tänkte också att man kanske skulle kunna göra ett expirimentera själv med ett vanliga stift och kapa bort jord och korta av center elektroden med en dremelslipskiva men det kanske blir för stort gap till kanten ändå. Helst skulle man vilja ha en liten stjärna med många spetsar isf rund mittelekrod, gnistan hoppar lättre till/från nått spetsigt än rund..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: sön 11-09-11 07:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bara ett litet inpass utan någon kunskap om det ena eller andra stiftets företräde: På 50-talet minns jag att det fanns sådana tändstift som Aryan föreslår. Dom hade tre spetsar riktade inåt mot mittelektroden. Om jag inte minns helt fel, så hette dom KLG?
Både bränsle och oljor på den här tiden är väl inte jämförbara med dagens produkter, så jag tror, och har ett suddigt minne, att dessa stift blev igensotade och svåra att göra rent. Då och något senare fanns det sandblästeraggregat för att göra rent tändstift. Och man hade verktyg för att justera gnistgapet på tändstift. I dag tror jag inte att det är samma återanvändningstanke. Ett uttjänt tändstift är slut.

Till den som undrar över tidsbegreppen: Sedan några år är jag folkpensionär.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: sön 11-09-11 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nyfiken skrev:
Bara ett litet inpass utan någon kunskap om det ena eller andra stiftets företräde: På 50-talet minns jag att det fanns sådana tändstift som Aryan föreslår. Dom hade tre spetsar riktade inåt mot mittelektroden. Om jag inte minns helt fel, så hette dom KLG?
Både bränsle och oljor på den här tiden är väl inte jämförbara med dagens produkter, så jag tror, och har ett suddigt minne, att dessa stift blev igensotade och svåra att göra rent. Då och något senare fanns det sandblästeraggregat för att göra rent tändstift. Och man hade verktyg för att justera gnistgapet på tändstift. I dag tror jag inte att det är samma återanvändningstanke. Ett uttjänt tändstift är slut.

Till den som undrar över tidsbegreppen: Sedan några år är jag folkpensionär.


Det finns tändstift även i "modern" tid som har flera sidoelektroder som pekar från sidan mot mittelektroden. Exempelvis ska sådana tändstift användas på de flesta av VAG's 1,8 l 66 kW motorer med katalysator från 80- och 90-talet, t ex RP och ADZ. Den 16-ventilsmotor XU9J4 som runt 1990 förekom i Citroën BX och Peugeot 405 ska också ha sådana tändstift.

Numera kan ju tändsystemen ge betydligt högre spänning än på 50-talet, så det är inte längre så kritiskt om elektrodavståndet börjar bli för stort när elektroderna bränns av.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: sön 11-09-11 10:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En av fördelarna med tändstift med flera sidelektroder är väl också att slitaget fördelas över flera punkter och man har en större gnistyta så att de håller längre?

Läste nånstans att man ibland såg/ser till att gnistöppningen pekar mot förbränningsrummets mitt. Man sätter först ett streck på isolatorn där sidelektroden sitter fast och kollar sen hur den hamnar när man skruvar in de. Blir det "fel" byter man plats på stiftet (de är tydligen olika) eller använder distans brickor så att de hamnar "rätt".
Jag vet inte vad jag ska tro om detta det brukar väl ändå vara en kraftig virvel i förbränningsrummet och om det verkligen kan spela någon roll?

Jag har även sett att man ibland kortar av sidoelektroden lite så att den bara täcker halva mittelektroden, det ska då också få gistan att vara mera "öppen" mot förbränningsrummet, men borde också förkorta dess livslängd.

Det är nog en hel del voodoo med tändstift och skillnader kan knappast vara stora.

Men etanol borde ändra förutsättningarna lite, det är ju svårare att antända kall, när man har magra blandningar för att inte allt har hunnit förånga blir det lättare dåligt antänd och brinner det långsammare. Å andra sidan har man nästan inga bekymmer att stiftet altid måste uppnå en temperatur där kolet brinner bort på isolatorn eftersom det inte finns lika mkt sot. Men etanol själv leder ju mkt bättre än bensin, om isolatorn blir sur kanske det hindrar gnistan ännu mera med etanol än om man har bensin (som dessutom förångas lättare).

Att man med en glödspiral kan tända etanol i en eberspächer vid vilka temperaturer som helst får mig att fundera om man egentligen skulle ha något helt annat, ett elektrisk uppvärmningsbart tändstift kanske?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: sön 11-09-11 23:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag ser inga problem med om gnistan skulle gå till kolven, tvärtom kan det vara bra för förbränningen.
Men det är nog inte så troligt att det skulle ske.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: mån 11-09-12 17:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om gnistan går ill kolven av aluminium kan den nog bränna hål i den!

Ett glöd-tändstift, en ide för kallstarten?
http://www.germansupply.com/home/custom ... ctid=17636

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: mån 11-09-12 20:35 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ett glöd-tändstift? Det blir väl inte någon särskilt kontrollerad förbränning med det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: mån 11-09-12 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Såna där glödtändstift används i äldre Webasto bensinvärmare, t ex WP1021. När värmaren ska "kallstarta" används både glödtråd och gnista, och enbart gnista används för att värmaren ska återtända säkert när den går intermittent (så att säga på lågeffekt).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: tis 11-09-13 12:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Såna där glödtändstift används i äldre Webasto bensinvärmare, t ex WP1021. När värmaren ska "kallstarta" används både glödtråd och gnista, och enbart gnista används för att värmaren ska återtända säkert när den går intermittent (så att säga på lågeffekt).


Jo och eftersom de startar med E85 trots kyla vad jag förstått borde ett kanske vara en bra ide men uppvärmda tändstift id kallstart? Funderade lite på ett tändstift vars mittelektrod förvärms kanske med induktionsvärme innan start, eller om man kunde få in både ett litet 10mm tändstift och glödstift i befintliga tändstiftshålet?

Gjorde igår ett lite ganska ovetenskapligt expiriment med ett vanligt tändstift där jag kortade av sidelekoden något så att den bara täckte halva mittelektroden och stoppade in den i Vespan med etanolkonverterad tvåtakts motor svag magnetsvänghjuls tändsystem från 1967. Det verkade först vara en förbättring och accelerera snabbare från låga varv -men det kan vara placeboeffekten- och plötsligt började den mistända och dog med fet tändstift, och ville inte fungera längre, gapet är nog för stort, in igen med Denso irridium tändstift och den gick direkt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HALO-tändstift
InläggPostat: lör 13-09-14 08:48 
Offline

Blev medlem: tis 07-06-12 16:09
Inlägg: 11
Ort: Från
jag använder halo i en gammal vespa ( 1959 -150 cc ) och den funkar perfekt med det , mycket lättare att starta , märkbart starkare

jag kör HALO och BRISK i alla mina motorer och jag e "såld" ,, det som förvånar mig är inte att halo gör så bra stift utan snarare att dom stora giganterna fortfarande lyckas sälja sina stift ( NGK , BOSCH , CHAMPION osv ) jag har en atv , en honda foreman 450 es -00 en stor encylindrig 4takts stånka , och som alla enstånkor har den en förmåga att käka stift , man har ALLTID extra stift och verktyg i sidfacken när man ger sig ut på skogsturer , kommer inte ihåg hur ofta jag byte stift när jag åkte på standardstift men det var OFTA ,,
och gav dom inte upp i geggan så började det med att den inte startade direkt kall , stiftet blev surt och så var det bara och byta , men sen hittade jag brisks LGS racingstift , en variant helt utan vanliga sidoelektråder , ser mer ut som ett vanligt stift med 4 sidoelektråder men dom sticker inte ut och skuggar mittelektråden (se länk) och efter att ha monterat ett sånt har jag inte bytt stift på eEEEeeehhh 8-10 år ,,, ,, motorn blev starkare , toppfarten gick upp 8 km/h , blev mycket lättstartad och har aldrig slagit igen som standardstiften

när jag e85 konverterar använder jag alltid halostiften , startvilligheten på en konverterad bil "höjs" temperaturmässigt , jag har på flera olika bilar konstaterat att med halostiften startar i ca 8*c kallare luft än standardstift , många bilar (konverterade och okonverterade) med emmisionsproblem genom bilprovningen har jag många ggr löst bara genom att byta till halo´s

ett flertal problemmotorer med "luckor" i rpm registret har oxå fått nytt liv med dessa stift ,

en annan sak jag fick in var en pontiac firebird 3Gen med L98 (350/TPI) ,, den bilen hade redan halostift , ägaren hade kört den i 6 år med dom och den hade passerat bilprovningen varje år med perfekta avgasvärden vilket i sig inte är speciellt men sen plockade jag ur ett av stiften och då visade sig att det var fel stift , rätt värmetal men fel kropp ,, i dom topparna ska det sitta LÅNGA stift men det var monterat KORTA stift ,, stiftet stack inte ens ur tändstiftshålet i förbränningskammaren ,, och TROTS detta så gick bilen perfekt och hade PERFEKTA avgaser ..

som sagt jag är SÅLD på dessa stift och visst kostar dom pengar men dom tjänar man igen snabbt med tanke på kostnaden för drivmedel i detta land ,, dessutom är ett bilägande en totalkostnad och iomed att dom ska hålla 15000 mil så bör kalkylen gå ihop med bred marginal

dom enda problem jag har haft med halostiften förutom dom gånger man valt fel stift (oftast i överladdade motorer) har varit TÄNDKABLAR , iomed att dom GER mera så kräver dom oxå mera så det är i sig inget konstigt .

det är förövrigt BRISK som tillverkar halostiften sedan många år tillbaka .. initzialt var dom usatillverkade och det var då det fanns problem med ringen , sedan brisk tagit över tillverkningen har kvaliteten blivit topp och inga kvalitetsproblem finns längre kvar .

http://www.brisk.biz/spark-plugs/racing ... gs-premium


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011