Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

1000 mil gamla tändstift (bilder)
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=1766
Sida 1 av 3

Författare:  kalle [ lör 07-11-17 23:01 ]
Inläggsrubrik:  1000 mil gamla tändstift (bilder)

Hej på er!

Här är bilder på mina tändstift. De har suttit i volvon 1000 mil och förbränt E85. Bilen har gått 29000 mil.

Ser bra ut va?

Cylinder 1:
Bild

Cylinder 2:
Bild

Cylinder 3:
Bild

Cylinder 4:
Bild

Gruppfoto
Bild

Författare:  aryan [ lör 07-11-17 23:41 ]
Inläggsrubrik: 

Som nästan nya, knappt avrundade kanter, förmodligen för att de inte blir så varma som med bensin.

Aryan

Författare:  torbjorn [ lör 07-11-17 23:55 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, det ser utmärkt ut. Men 1000 mil är väl ingen ålder för ett tändstift idag?

Avrundningen av kanterna beror väl iofs mer på "gnistbearbetning" än på förbränningsvärme. Om elektroderna blir runda snabbt så tyder det antingen på dåligt material eller att tändsystemet ger onödigt hög energi i varje gnista.

Före katalysatorernas tid hade en del bilar tändspolar som var dimensionerade för att ge en mycket lång brinntid hos gnistan (och ty åtföljande rykte om sig att "äta tändstift"), detta för att få en säker antändning av en mager bränsleblandning och på det sättet hålla ner HC-utsläppen någotsånär. Med den lösningen kanske en eller annan biltillverkare slapp kosta på luftinblåsning i avgassystemet eller andra dyrare åtgärder för att bli av med HC.

Författare:  aryan [ sön 07-11-18 11:51 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Före katalysatorernas tid hade en del bilar tändspolar som var dimensionerade för att ge en mycket lång brinntid hos gnistan (och ty åtföljande rykte om sig att "äta tändstift"), detta för att få en säker antändning av en mager bränsleblandning och på det sättet hålla ner HC-utsläppen någotsånär. Med den lösningen kanske en eller annan biltillverkare slapp kosta på luftinblåsning i avgassystemet eller andra dyrare åtgärder för att bli av med HC.


Håller inte med, gnistenergin av dagens elektroniska induktiva tändsystem är generellt flera gånger högre än vad den var med gamla brytarspetsar och oljekylda tändspolar. Inte så konstigt om man betänker att evt miständningar skulle kunna stå biltillverkare dyrt pga utbränt kattalysator.

Konventionella tändsystem kräver tidigare tändstiftsbyten, men det berodde på att de med sin klenare gnista var känsligare för svårare förhållanden och knappast på att de slet mera på tändstiften pga högre gnistenergi.

/Aryan

Författare:  kalle [ sön 07-11-18 15:12 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Jo, det ser utmärkt ut. Men 1000 mil är väl ingen ålder för ett tändstift idag?


Det där är en intressant fråga faktiskt.

Jag kan säkert köra 2000 mil på samma stift. Men jag märker en tydlig förbättring i motorstyrka när jag sätter in nya stift.

Innebär denna förbättring bättre förbränning / bränsleekonomi?

Det blir en avvägning, lägga 150:- på nya stift eller inte. Iochmed att jag byter dem själv kan jag kosta på mig att byta oftare.

Vore det lämpligare att göra rent tändstiften? Hur gör jag det isåfall?

Författare:  kalle [ sön 07-11-18 15:21 ]
Inläggsrubrik: 

Detta är Champion RN9YCC

(om nån undrade)

Författare:  aryan [ sön 07-11-18 15:38 ]
Inläggsrubrik: 

kalle skrev:
torbjorn skrev:
Jo, det ser utmärkt ut. Men 1000 mil är väl ingen ålder för ett tändstift idag?


Det där är en intressant fråga faktiskt.

Jag kan säkert köra 2000 mil på samma stift. Men jag märker en tydlig förbättring i motorstyrka när jag sätter in nya stift.

Innebär denna förbättring bättre förbränning / bränsleekonomi?


JA!

kalle skrev:
Det blir en avvägning, lägga 150:- på nya stift eller inte. Iochmed att jag byter dem själv kan jag kosta på mig att byta oftare.

Vore det lämpligare att göra rent tändstiften? Hur gör jag det isåfall?


De något rundade hörn på stiften gör att du behöver en högre spänning med slitna stift än nya. Nya tändstifts gnista startar därför aningen tidigare och gnistan "står" längre.

Att göra rent de hjälper i det hör fallet (de är inte sotiga) ingenting, möjligen skulle man kunna försöka fila de kantigare igen men det går nog inte så lätt. Bättre att byta till nya, ett 4 pack eyquem kostar bara 89 kr på Biltema om bilen drar så lite som 0,01 l/mil mer med gamla stiften så löner det sig att byta de vart 1000 mil isf vart 2000:e mil

/Aryan

Författare:  torbjorn [ sön 07-11-18 20:26 ]
Inläggsrubrik: 

När det gäller tändenergier så är ju den magnetiskt lagrade energin i tändspolen = L * i² / 2.

Ett typiskt brytarsystem från 70-talet har en primärström omkring 3-4 A vid låga varvtal, den sjunker vid högre varvtal pga primärlindningens tidskonstant (det tar en viss tid från att brytarspetsarna har slutit tills strömmen har stigit till slutvärdet). Brytarspetsarna håller inte för mycket mer än 4 A, så man måste se till att begränsa strömmen till detta värde genom att ha tillräckligt hög resistans i primärlindningen eller ett yttre förkopplingsmotstånd. Primärlindningens induktans är i storleksordningen 6-8 mH, högre induktans skulle ge för lång tidskonstant och därmed svårt att hinna få upp strömmen vid höga varvtal.
Detta ger en lagrad energi i storleksordningen 50-120 mJ vid låga varvtal och med full batterispänning. Av den energin kan man i absolut bästa fall få ut hälften till gnistan, så vi kan räkna med en tändenergi mellan 20 och 50 mJ. Energin sjunker kraftigt vid höga varvtal och då batterispänningen är låg, t ex vid kallstart. Det senare kan man i viss mån undvika genom att koppla förbi eventuellt förkopplingsmotstånd under start.


Om vi sedan tittar på ett elektroniskt tändsystem (modell sent 80-tal eller 90-tal) så sköts strömbegränsningen nästan alltid elektroniskt av tändmodulen. I enstaka fall (t ex Motronic-system på Opel) sluter man istället strömmen genom primärlindningen under en så kort tid (beroende av batterispänningen) att strömmen inte hinner öka mer än till önskat slutvärde. Typiskt värde på primärströmmen är här 6 A. Tändspolens primärlindning har lägre induktans än för de brytarstyrda systemen, vanligtvis ca 4 mH. Detta ger lagrad energi 144 mJ, alltså något större än för ett gammalt brytarstyrt system under optimala förhållanden, men ingen anmärkningsvärd skillnad.
Sedan beror det på hur tändspolens sekundärlindning är dimensionerad, hur den är magnetiskt kopplad till primärlindning respektive järnkärna, vad man får ut för energi till tändstiftet.
Ofta har man på de här nyare systemen prioriterat hög tändspänning och kort stigtid hos tändspänningen, med följden att gnistan får kortare brinntid och att tändenergin blir förhållandevis lägre eftersom den högre toppströmmen gör att mer energi går förlorad i tändspolens inre resistans och läckinduktans.

Författare:  aryan [ sön 07-11-18 23:23 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
När det gäller tändenergier så är ju den magnetiskt lagrade energin i tändspolen = L * i² / 2.

Ett typiskt brytarsystem från 70-talet har en primärström omkring 3-4 A vid låga varvtal, den sjunker vid högre varvtal pga primärlindningens tidskonstant (det tar en viss tid från att brytarspetsarna har slutit tills strömmen har stigit till slutvärdet). Brytarspetsarna håller inte för mycket mer än 4 A, så man måste se till att begränsa strömmen till detta värde genom att ha tillräckligt hög resistans i primärlindningen eller ett yttre förkopplingsmotstånd. Primärlindningens induktans är i storleksordningen 6-8 mH, högre induktans skulle ge för lång tidskonstant och därmed svårt att hinna få upp strömmen vid höga varvtal.

Detta ger en lagrad energi i storleksordningen 50-120 mJ vid låga varvtal och med full batterispänning. Av den energin kan man i absolut bästa fall få ut hälften till gnistan, så vi kan räkna med en tändenergi mellan 20 och 50 mJ. Energin sjunker kraftigt vid höga varvtal och då batterispänningen är låg, t ex vid kallstart. Det senare kan man i viss mån undvika genom att koppla förbi eventuellt förkopplingsmotstånd under start.


De bästa tändspolan lämplig för brytarspetsar som jag känner till är Bosch blåa tändspole med inbyggd förkopplingsmotstånd och en total primärmotstånd på 3,5 ohm, denna har självinduktans på 6 mH. Under ideala omständigheter, dvs under 2000 tpm på en 4-cyl kommer man alltså upp i 4A, knappt 50 mJ och i genomsnittliga motorvarv mkt mindre.

torbjorn skrev:
Om vi sedan tittar på ett elektroniskt tändsystem (modell sent 80-tal eller 90-tal) så sköts strömbegränsningen nästan alltid elektroniskt av tändmodulen. I enstaka fall (t ex Motronic-system på Opel) sluter man istället strömmen genom primärlindningen under en så kort tid (beroende av batterispänningen) att strömmen inte hinner öka mer än till önskat slutvärde. Typiskt värde på primärströmmen är här 6 A. Tändspolens primärlindning har lägre induktans än för de brytarstyrda systemen, vanligtvis ca 4 mH. Detta ger lagrad energi 144 mJ, alltså något större än för ett gammalt brytarstyrt system under optimala förhållanden, men ingen anmärkningsvärd skillnad.
Sedan beror det på hur tändspolens sekundärlindning är dimensionerad, hur den är magnetiskt kopplad till primärlindning respektive järnkärna, vad man får ut för energi till tändstiftet.
Ofta har man på de här nyare systemen prioriterat hög tändspänning och kort stigtid hos tändspänningen, med följden att gnistan får kortare brinntid och att tändenergin blir förhållandevis lägre eftersom den högre toppströmmen gör att mer energi går förlorad i tändspolens inre resistans och läckinduktans.


Tändspolens och tändkablarnas inre resistens begränsar strömmen och förlänger gnisttiden men minskar inte den totala gnistenergin.

Jag säljer en tändspole till 123 systemen med 8,5 mH och primär motstånd på 0,5 Ohm, då har man förståss massor av gnistenergi, men redan med en billig Biltema torra "elektroniska" Kina tändspole
Bild
har man 6,5 mH och primärmotstånd på 0,9 ohm och max primärström och max gnistenergi dvs vid 6A ca 120 mJ ända upp i maxvarv på en 4-cyl. Dubbel så mkt energi än vid brytarspetsar under ideala omständigheter med bosch bästa tändspole!

/Aryan

EDIT lite räknefel igårkväll och fel självinduktans Biltema tändspole

Författare:  kalle [ mån 07-11-19 20:26 ]
Inläggsrubrik: 

på tal om ständspolar... Slits de på nåt vis?
Min är säkert samma som monterades för 12 år sen.

Författare:  torbjorn [ mån 07-11-19 21:00 ]
Inläggsrubrik: 

Nej, tändspolar slits inte. Däremot kan de gå sönder lite när som helst, men risken för det blir inte större för att tändspolen blir gammal.
Det enda åldringsfenomenet som är värt att tänka på är, att bakeliten kring högspänningsuttaget kan vittra och börja dra åt sig fukt med tiden (precis som ett gammalt fördelarlock), det kan naturligtvis ställa till med överslag och problem i fuktigt väder.
Om tändspolen är oljefylld (man känner igen en sådan på att det skvalpar i den när man skakar på den) så bör man se till att den är monterad ungefär lodrätt. Om en sådan tändspole ligger ner finns det risk för att en del av lågspänningslindningen kommer ovanför oljenivån och blir dåligt kyld.

Författare:  aryan [ mån 07-11-19 21:03 ]
Inläggsrubrik: 

kalle skrev:
på tal om ständspolar... Slits de på nåt vis?
Min är säkert samma som monterades för 12 år sen.


Nja isoleringen kan bli dålig men en tändspole kan också hålla i 30 år eller gå sönder direkt om man försöker starta utan att ha tändstift inkopplad.

Oljekylda tändspolar går oftare sönder än moderna som är ingjutna i epoxi eller liknande.

Ibland kan man se i mörker om det är överslag nånstans eller att motorn stannar när man heller vatten på de (isoleringen inte tät). Men överslag kan också ske helt osynligt internt då är det ända man märker att den slutar att ge någon gnista över en viss längd. Lättare att upptäcka är om sekundär lindingen är av, det kan man mäta med vanlig motstånds mätare. Primärlindningen kan också gå av men det är nog ovanligare.

/Aryan

Författare:  aryan [ mån 07-11-19 21:05 ]
Inläggsrubrik: 

Oops det var nån som var snabbare här :-)

/Aryan

Författare:  torbjorn [ mån 07-11-19 21:21 ]
Inläggsrubrik: 

Det är ganska vanligt att en tändspole fortsätter fungera bra, åtminstone ett tag, även om det är avbrott i sekundärlindningen. Men innan man funderar på att använda en begagnad tändspole till något bör man nog ohmmäta den och kolla att resistansen är rimlig och framför allt stabil. Om man mäter flera gånger och t ex polvänder mätinstrumentet eller knackar på tändspolen mellan mätningarna så ska man hela tiden få samma värde.

En sak jag har märkt på en del skumma pirattändspolar är att trådarna till primärlindningen kan vara dåligt lödda vid polskruvarna. Det är iofs lätt att löda om, men det farliga är att det kan komma in fukt eller rinna ut olja via en dålig lödning.

Om tändkabeln gör dålig kontakt vid högspänningsuttaget så det blir gnistbildning där hela tiden, så kan bakeliten brännas sönder runt omkring. Det är lätt att se på en tändspole med ljusbrun bakelit (t ex Bosch), men man måste titta noga för att upptäcka skadan om bakeliten är svart.

Författare:  nyfiken [ mån 07-11-19 21:26 ]
Inläggsrubrik:  Dålig isolering på tändspolen

Torbjörn skrev: "Det enda åldringsfenomenet som är värt att tänka på är, att bakeliten kring högspänningsuttaget kan vittra och börja dra åt sig fukt med tiden (precis som ett gammalt fördelarlock), det kan naturligtvis ställa till med överslag och problem i fuktigt väder".

Jag har ju tidigare berättat om att det gick att "återuppliva" ett gammalt fördelarlock genom att vaxa det. Skulle det ha samma effekt på en ålderstigen tändspole?

Naturligtvis får man se det som en nödlösning, men det är ju sådant som behövs ibland.

Sida 1 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/