torbjorn skrev:
När det gäller tändenergier så är ju den magnetiskt lagrade energin i tändspolen = L * i² / 2.
Ett typiskt brytarsystem från 70-talet har en primärström omkring 3-4 A vid låga varvtal, den sjunker vid högre varvtal pga primärlindningens tidskonstant (det tar en viss tid från att brytarspetsarna har slutit tills strömmen har stigit till slutvärdet). Brytarspetsarna håller inte för mycket mer än 4 A, så man måste se till att begränsa strömmen till detta värde genom att ha tillräckligt hög resistans i primärlindningen eller ett yttre förkopplingsmotstånd. Primärlindningens induktans är i storleksordningen 6-8 mH, högre induktans skulle ge för lång tidskonstant och därmed svårt att hinna få upp strömmen vid höga varvtal.
Detta ger en lagrad energi i storleksordningen 50-120 mJ vid låga varvtal och med full batterispänning. Av den energin kan man i absolut bästa fall få ut hälften till gnistan, så vi kan räkna med en tändenergi mellan 20 och 50 mJ. Energin sjunker kraftigt vid höga varvtal och då batterispänningen är låg, t ex vid kallstart. Det senare kan man i viss mån undvika genom att koppla förbi eventuellt förkopplingsmotstånd under start.
De bästa tändspolan lämplig för brytarspetsar som jag känner till är Bosch blåa tändspole med inbyggd förkopplingsmotstånd och en total primärmotstånd på 3,5 ohm, denna har självinduktans på 6 mH. Under ideala omständigheter, dvs under 2000 tpm på en 4-cyl kommer man alltså upp i 4A, knappt 50 mJ och i genomsnittliga motorvarv mkt mindre.
torbjorn skrev:
Om vi sedan tittar på ett elektroniskt tändsystem (modell sent 80-tal eller 90-tal) så sköts strömbegränsningen nästan alltid elektroniskt av tändmodulen. I enstaka fall (t ex Motronic-system på Opel) sluter man istället strömmen genom primärlindningen under en så kort tid (beroende av batterispänningen) att strömmen inte hinner öka mer än till önskat slutvärde. Typiskt värde på primärströmmen är här 6 A. Tändspolens primärlindning har lägre induktans än för de brytarstyrda systemen, vanligtvis ca 4 mH. Detta ger lagrad energi 144 mJ, alltså något större än för ett gammalt brytarstyrt system under optimala förhållanden, men ingen anmärkningsvärd skillnad.
Sedan beror det på hur tändspolens sekundärlindning är dimensionerad, hur den är magnetiskt kopplad till primärlindning respektive järnkärna, vad man får ut för energi till tändstiftet.
Ofta har man på de här nyare systemen prioriterat hög tändspänning och kort stigtid hos tändspänningen, med följden att gnistan får kortare brinntid och att tändenergin blir förhållandevis lägre eftersom den högre toppströmmen gör att mer energi går förlorad i tändspolens inre resistans och läckinduktans.
Tändspolens och tändkablarnas inre resistens begränsar strömmen och förlänger gnisttiden men minskar inte den totala gnistenergin.
Jag säljer en tändspole till 123 systemen med 8,5 mH och primär motstånd på 0,5 Ohm, då har man förståss massor av gnistenergi, men redan med en billig Biltema torra "elektroniska" Kina tändspole
har man 6,5 mH och primärmotstånd på 0,9 ohm och max primärström och max gnistenergi dvs vid 6A ca 120 mJ ända upp i maxvarv på en 4-cyl. Dubbel så mkt energi än vid brytarspetsar under ideala omständigheter med bosch bästa tändspole!
/Aryan
EDIT lite räknefel igårkväll och fel självinduktans Biltema tändspole