Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-02-25 19:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Läste på Peswiki om ett nytt tändstift. Pulstar Pulsplug heter det. Lyssnade på en radio-intervju (finns på Peswiki) med uppfinnaren som sa att de gjort tester där e85-motorer får nästan samma förbrukning som bensinbilar när de körs med dessa stift.

De har kombinerat tändstiftet med en kondensator som gör att gnistan blir superkraftig. Lär vara bra vid kallstart också, antar jag. Tändspole å tändmodul blir ej varma som med vanliga stift. Bästa sättet att se om dessa stift verkligen fungerar är väl att testa själv. Tänkte beställa till min Volvo 740. Kostar 25dollar styck. Nån här som är bra på att beställa varor från USA? Tror inte jag grejar det själv nämligen. :roll:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 20:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag är också skeptisk minst sagt.

Här är http://www.directhits.com har de samma sak fast inte inbyggt i tändstiftet vilket verkar vettigare om det trots allt skulle fungera.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 20:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Uppfinnaren menar att otto-motorer aldrig förbränner allt bränsle i cylindern. Oförbränt bränsle kommer alltid ut med avgaserna. Med hans stift ska det oförbränd bränslet bli mindre. Speciellt om man har stora cylindrar (stor motorvolym). Om jag förstår detta rätt ska HC-värdet (dvs oförbrända kolväten) minska drastiskt med dessa stift. Men visst, det finns mycke mirakel-produkter som bara är skit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 20:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är inte bara så att en del kommer ut oförbränd dessutom brinner en del alledes för sent för att ge bra effekt och bara leder till värmeförluster. Med en motor som hade optimal förbränning i rätt ögonblick skulle verkningsgraden kunna öka drastiskt och därmed förbrukningen minska lika mkt.

Men jag tror ändå inte att en enda tändstift kan göra så mkt åt det om inte den vanliga tändningen är ganska dålig.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 20:23 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Kanske man kan köra med mager bränsle-blandning utan att motorn misständer då man använder nån av dessa produkter å på så sätt minska förbrukningen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kolla gnistan
InläggPostat: mån 08-02-25 20:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om det fungerar som tillverkaren lovar, så vore det väl en enkel sak att skruva ur ett stift och filma under drift. Då ser man ju gnistan direkt.
Arrangerar man riktigt på ett välgrundat sätt med kamera, belysning etc. etc. så borde man ju kunna se båda samtidigt. Alltså ett konventionellt stift och ett Pulstar Pulsplug.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 20:35 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-04 14:35
Inlägg: 15
Det kan man ju ordna. På med mörka glasögon först bara 8)

Nån som kan hjälpa till med en beställning? (Blir nog att köpa Direct hits istället se Ayrans länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-02-25 22:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Om dessa "mirakelstift" hade den verkan de påstås ha skulle de vanliga tändstifttillverkarna gjort detta för länge sedan! Köp "rätt" tändstift enligt motortillverkaren. Det finns många lurendrejare som vill ha dina pengar.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 00:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur det än är, så kan man ju aldrig få en kraftigare gnista än vad som motsvarar den energi som tillförs från tändspolen. Ungefär 20 mJ i ett normalt tändsystem. Orsaken till att man inte använder kraftigare tändsystem i standardbilar är att tändstiftselektroderna skulle brännas bort för snabbt med högre energi, och man skulle få byta tändstift alldeles för ofta.

När det gäller "gnistförstärkare" och sånt så kommer jag av någon anledning att tänka på t ex Hobbex-kataloger eller skumma småannonser längst bak i motortidningar från 70-talet...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 00:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag tror det är båg. Det är inte mycket bränsle som inte förbränns i en modärn motor med sfärska förbränningsrum. Modärna tändningssystem är också rätt kraftiga, större gnista gör man nog sig inte lönt av direkt.

http://www.fuelsaving.info/ignition.htm

Citat:
Fundamentally, once the mixture is lit, it's lit. A fire doesn't burn hotter because you use a bigger match to light it; a bigger spark won't make the fuel/air mixture burn any hotter either. I have carried out many engine experiments involving changing ignition energy, and while there are some marginal benefits in extreme conditions (cold, damp, etc), the overall effect on power and fuel consumption on any modern engine is negligible.



$25 låter rätt mycket för ett stift. Som jämförelse kostar ett Halo-stift $9 på greenplugs.com. De verkar funka okej, ungefär som vanliga stift. Jag har märkt möjligen en tendens till bättre kallstart, men det fick jag med varmare vanliga stift med så. Om de håller så länge som det påstås återstår att se.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 12:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Låter som båg, värm soppan istället!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011