Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-04-10 16:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nån som testad eller läst nått Denso iridium?

Om inte annat kan jag testa fyra i husbussen, se om det finns ytterliga nått att hämta där. Den har ju redan en super kraftig gnista men kanske den smala elektroden gör att bränslet når gnistan bättre.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-10 17:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är inte det ungefär samma idé som på de platinatändstift t ex Bosch sålde en gång i tiden? Dels fanns det sådana som fabriksmonterades på vissa modeller av Mercedes på 60-talet, och en annan generation dök upp som dyra eftermarknadständstift på 80-talet. Den senare har jag egen erfarenhet av, jag provade en omgång sådana i den Skoda jag hade då. Men de fungerade inte särskilt bra jämfört med vanliga billiga NGK-tändstift. Jag vill minnas att det var en del kallstartsvårigheter och opålitlig tomgång vid kall motor, och dessutom höll de inte länge innan de tunna elektroderna var bortbrända. Mittelektroden "försvann" in i isolatorfoten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-01 18:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är ungefär samma idé men Irridium har ännu mindre elektroder och de lär vara mkt hållbare än platinum.

Bild

Nu har jag satt in stiften i bussen efter ett kort test med en i gräsklipparen.

Har inte kört med bussen ännu men det är helt klart att de gör en skillnad, både gräsklipparen och bussen kan snurra ofantligt långsamt utan att tappa gnistan /utan att stanna.

Bussen (Volvo B18) kan nu lätt gå ner till 400 varv med kall motor utan choke utan att stanna, det ända som händer är att laddningslampan tänds eftersom den snurrar så sakta att växelströmgeneratorn slutar att fungera :!:

Nu har den redan ett super bra tändsystem, se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=2561 men den stannade med vanliga NGK stift nog ändå vid så lågavarv när den var kall. Jag tyckte också at de startade väldigt lätt.

Kanske det är lättare för gnistan att komma åt en mycket mager blandning? När inte electroderna sitter lika mkt i vägen?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-01 18:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den tunna mittelektroden ser ut precis som på Bosch platinatändstift från 60-talet (de där beteckningen slutade på t ex P11S eller P21S istället för t ex T1 eller T2 som normala "gamla" Bosch-beteckningar gjorde). 80-talsutförandet var annorlunda, där gick isolatorfoten upp till mittelektrodens ände så den inte stack ut alls.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-01 19:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja den där 80-tals varianten känner jag till, isolatorn var då lite som en kon rund centerelektroden.

Filmade lite hur långsamt motorn går utan choke precis efter kallstart

Det hörs inte så mkt, motorn är också väldigt tyst med tändstiften, jag inbilder mig tystare? Ca 16 s senare drar jag ut choken något så att den varvar strax äver 100 varv en kort stund men sedan trycker jag tillbaka choken igen men då vill den inte gå ner igen utan behåller redan normalt tomgångsvarv strax under 1000 varv.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-01 19:57 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
aryan skrev:
Det hörs inte så mkt, motorn är också väldigt tyst med tändstiften, jag inbilder mig tystare?
/Aryan


Och jag som tyckte att det lät mycket! Nu menar jag iofs inte motorljudet som sådant, utan avgassången, som fick mig att tänka på båtar. Din motor får andas ganska fritt va?
De sista sekunderna hörde jag något tickande/knackande, ungefär som om kopplingen låg på lite, eller hörde jag något som "inte finns", det kan ju bli så ibland, hehe.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-01 20:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
naggen skrev:
aryan skrev:
Det hörs inte så mkt, motorn är också väldigt tyst med tändstiften, jag inbilder mig tystare?
/Aryan


Och jag som tyckte att det lät mycket! Nu menar jag iofs inte motorljudet som sådant, utan avgassången, som fick mig att tänka på båtar. Din motor får andas ganska fritt va?
De sista sekunderna hörde jag något tickande/knackande, ungefär som om kopplingen låg på lite, eller hörde jag något som "inte finns", det kan ju bli så ibland, hehe.


På min dator hörs motorn knappt alls och inte i bilen heller ;-) men det stämmer att den låter rätt "tungt" utanför som en båt faktist, det finns bara en enda dämpare och avgasrötet tar slut framför vänster bakhjulet. Bussen står nu brevid garaget med avgasröret mot muren så det eker in lite, men motorn själv är mkt tyst trots att man har den nästan i kupén. Tickandet kan vara växelspaken eller spisen som ibland kan låta lite.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-01 20:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha ja, nu lyssnade jag på en stationär dator med lite större högtalare och nu låter det nästan som man står utanför bredvid avgasröret :-)

Min bärbara Macbook klarar nog inte så låga toner, där hördes bara nått knäppande ljud när jag trycker tillbaka choken igen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 08:29 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
torbjorn skrev:
Är inte det ungefär samma idé som på de platinatändstift t ex Bosch sålde en gång i tiden? Dels fanns det sådana som fabriksmonterades på vissa modeller av Mercedes på 60-talet, och en annan generation dök upp som dyra eftermarknadständstift på 80-talet. Den senare har jag egen erfarenhet av, jag provade en omgång sådana i den Skoda jag hade då. Men de fungerade inte särskilt bra jämfört med vanliga billiga NGK-tändstift. Jag vill minnas att det var en del kallstartsvårigheter och opålitlig tomgång vid kall motor, och dessutom höll de inte länge innan de tunna elektroderna var bortbrända. Mittelektroden "försvann" in i isolatorfoten.



PÅ farsans toyota camry v6 92 eller vad det var så var det platina stift, bytesintervall 10000 mil

PÅ min skoda RS -03 var det platinastift, bytesintervall 6000 mil.

Funkade prima


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011