Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Montering av svänghjulet
InläggPostat: ons 08-06-25 22:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-21 22:53
Inlägg: 18
Ort: Mellannorrland
Om jag inte minns fel skall med cyl 1 i ÖDP tändläge, svänghjulet med (60-2 kuggar-hål) monteras så att det ställe där hålen saknas placeras emot startmotorfästet. Men det vet ni väl nu redan?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 23:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, tack!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-18 00:29 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Har byglat boxen nu och förställningen av tändningen gjorde gott, speciellt som bilen går bättre vid kallstart och har en stabilare tomgång samt att mina ryckningar helt försvann. Så för mig gjorde det hela skillnaden!

kalle skrev:
Jag har vänt på kontakten till givaren på svänghjulet vilket ska ge 3 grader...
Jag vet inte om jag märkt nån skillnad, men det har iallafall inte blivit sämre.


Går det att bara vända på kontakten? Är inte den en sån som är idiotsäker som bara kan monteras på ett håll?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 20:14 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Vilka stift byglade du då?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-16 20:24 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Jag väcker denna gamla fina tråd till liv med en följdfråga:

Enligt vad jag läst ska bygling av:
19 -- 20 ge -6 grader
18 -- 20 ge -3 grader
18 -- 19 -- 20 ge +3 grader

Tidigare tändning skulle kunna vara fördelaktigt för bränsleförbrukningen, senare tändning skulle kunna underlätta kallstarter.
(Rätta mig om jag har fel!!)

Nu till min enkla fråga. På kontaktdonet till min EZ116K var stift 20 och (något förvånande) stift 18 anslutet.

- Vad kan tänkas vara anslutet till 18, vilken funktion kan tänkas bli lidande av en bygling?

- Stift 19 saknades. Var hittar man ett sådant, eller något substitut? Min lokala skrot var inte till någon hjälp.

- Hur lossar man befintliga stift? Någon kanske har en bra bild eller praktiska tips.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-17 10:11 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag öppnade boxen och lödde en tåt från 18-19-20. Se upp bara så att du inte gör samma miss som jag, jag såg fel på märkningen och lödde ihop några andra första gången. Tur att elektroniken var hållbar...

Tycker att den drar lite mindre, men på min bil är det marginellt, kan lika gärna vara mätfel.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-17 10:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Pinne 20 är jord för tändsystemet, så det är inte konstigt att den är ansluten till något i bilens kabelstam. Men att pinne 18 är ansluten måste jag säga var mer märkligt. Ohmmät på den och kolla om den kanske redan är jordad i bilen! Eller, om den verkar oansluten, försök följa kabelstammen och se om den kommer ut någon annanstans.

Hylsor som passar i kontaktdonet på EZ116K kan man plocka ur kontakter till insprutningsstyrdon på de flesta europeiska 80- och tidiga 90-talsbilar, så det ska inte vara problem att hitta passande hylsor på vilken skrot som helst eller för den delen i närmaste dike där det står dumpade bilvrak. Kolla för säkerhets skull vilket märke det är på kontaktdonet i din bil (det förekommer bl a Bosch och AMP), och plocka ett don av samma märke att ta hylsor ifrån.

Att lossa hylsorna ur kontakten gör man genom att först (bara på vissa kontakter) ta bort en gaffelformad plastlist som går längs hela långsidan på kontakten och som säkrar alla hylsor, sedan måste man från hyls-sidan peta undan en liten hake som låser hylsan i kontakthuset. Det är bra att ha en skrotkontakt att öva på där det inte gör så mycket om man knölar till några hylsor.

Ett annat, egentligen enklare, sätt är att plocka isär styrdonet och löda byglar där det behövs.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-24 18:58 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Tänkte att jag skulle ge mig på att tidigarelägga tändningen (höja/sänka, ytterst förvirrad just nu) på min bil och googlade på detta.

Men vad f_n, jag hittar helt olika uppgifter. Någon som vet vilken som gäller?

I denna tråd:
19 -- 20 ge -6 grader
18 -- 20 ge -3 grader
18 -- 19 -- 20 ge +3 grader

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=1086
Stift 18 sänker 3grader
Stift 19 höjer 3grader
Stift 18 och 19 höjer 6grader

http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?f=24&t=92
1. Polvänd tändlägesgivaren, så höjer du tändningen 3gr. Den blå och den
röda kabeln skiftas.

I tändboxen:
2. Jorda stift 18 för o höja 3gr ytterligare,
3. Jorda stift 19 för o sänka 3gr
4. Jorda 18+19 för o höja 6gr.

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=31&t=117189&start=0
Jordas pinne 18 så sänks tändningen 3 grader.
Jordas pinne 19 så sänks tändningen 6 grader.
Jordas pinne 18 och 19 så höjs tändningen 3 grader.

http://213.180.94.222/forum/viewtopic.php?f=15&t=31205&p=208993
Citat från annat forum: Man ska jorda pin 19 på LH2.4 för att sänka tändningen 6 grader

http://forum.volvoturbo.net/viewtopic.php?f=11&t=2613
jorda stift 18 för o höja 3gr ytterligare,
jorda stift 19 för o sänka 3gr
jorda 18+19 för o höja 6gr

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-24 20:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är lömskt när folk talar om att "höja" och "sänka" tändningen. Somliga menar att man ställer tändningen tidigare när man höjer den och senare när den sänks, andra anser att det är tvärt om.
Säkrast är att aldrig använda de uttrycken utan bara tala om tidigare eller senare.

Det kan ju faktiskt också skilja mellan olika programversioner i EZ-K -styrdon, pinnarna 18 och 19 går direkt till portar på microcontrollern så det är enbart programvaran som bestämmer vad som ska hända när man jordar den ena, den andra eller bägge.

Under alla förhållanden så är det bara tändstyrdonet (EZ116K) man ska ge sig på, INTE LH-styrdonet.

Vill man förvissa sig om vad som händer på ett visst bilexemplar så är det väl rätt lätt gjort att dra fram pinnarna 18 och 19 till var sin strömbrytare eller lättåtkomlig bygel, och sedan kolla med stroboskoplampa hur tändläget vid tomgång ändras när man jordar dem i olika kombinationer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-25 00:05 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Får väl skaffa en stroboskoplampa. Trodde att den skulle vara överflödig i dagens bilsamhälle när man inte längre skruvar på fördelaren för att ändra tändningen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-01 21:39 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Jag fick mitt reglage att fungera på första försöket, är rätt säker på att det var:

19 -- 20 för -6 grader
18 -- 20 för -3 grader
18 -- 19 -- 20 för +3 grader

Med hjälp av ett 4-läges reglage från Elfa kan jag välja -6, -3, 0 och +3. När jag vrider på det så påverkas tomgångsvarvtalet i korrekt ordning (högre ju tidigare tändning). Men regleringsmöjligheten har jag egentligen inte använt utan det står på +3 för jämnan.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-01 22:38 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Och -6, det är tidigare tändning? Det är det jag är ute efter.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-03 21:22 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Bah vad jobbigt :-P

Skit samma, det är det som jag kallade +3 du vill ha. Men räkna inte med någon dramatisk skillnad. Lägena -3 och -6 kan finnas där för att kompensera för dålig bränslekvalitet i vissa länder, enligt vad jag läst någonstans.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-03 22:21 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
:lol:
Skönt att ha fått reda på vilka byglar som gör vad i alla fall, utan att behöva en stroboskoplampa, löda och testa.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-12 15:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Skulle löda igår, men det finns ingen numrering på någon pinne i min box. Hur är det numrerat?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011