Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bendix till Volvo 745-92
InläggPostat: lör 08-07-05 20:39 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 20:33
Inlägg: 19
Ort: Från Kävlinge, Skåne
Hej på Er,
Jag undrar om någon vet något knep med Bendix insprutningssystem till en Volvo 745 -92 som gör att man kan tidigarelägga tändningen?

Tanken är att jag skall konvertera den, börjar med en Flexitune och sätter på en 531topp med vx3 kammen. Toppen är planad 2.3mm och har en komp på 11.5 (uppmätt). Halo stiften åker också på.
Det hade varit fin fint om man kunde ändra tändningen på samma gång som man slår över i etanolläge, 50% eller 100%.

Någon som har något tips?
Mvh
Anders


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 23:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enda jag kan komma med direkt gäller motsvarande tänd- och insprutningssystem på Renaultmotorer (t ex Volvo 400-serie, R5, R19 m fl). Där sitter svänghjulsgivaren på en ganska bred monteringsplåt, och det finns goda möjligheter att göra en egen plåt med avlånga skruvhål för att kunna flytta givaren och därmed tändläget.
Men jag har inte en aning om hur montaget av motsvarande givare ser ut på en Volvo B230F. Om den sitter i kopplingskåpan på samma sätt som givaren till EZ116K, så är det ju inte praktiskt möjligt att flytta den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 18:36 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 20:33
Inlägg: 19
Ort: Från Kävlinge, Skåne
Hej!
Jo den sitter i kopplingskåpan precis som på EZ116K, det är samma svänghjul också 58-2. Nåväl jag får söka lite mer på nätet och om det inte går får jag ev bygga ihop en enhet som tidigare lägger tändningen (med en PIC processor). Men först skall vi se hur det går att köra på etanol. Skall bli intressant! :lol:

Tack för hjälpen!
/Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-06 20:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vet du om Regina internt har samma lösning som äldre Bendix-system (t ex Fenix 1), nämligen att programvaran visserligen ligger "oåtkomlig" i en maskprogrammerad microcontroller, men alla tabeller (mappar) finns i en separat minneskrets? I så fall är det nog relativt enkelt för den som är intresserad av att börja ändra tändförställningskurvor och sådant själv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-07 07:39 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 20:33
Inlägg: 19
Ort: Från Kävlinge, Skåne
Hej,
Ingen aning hur Bendix är uppbyggd men oavsett hade det inte varit aktuellt med att in och rota i EPROM:et med kontakter hit och dit för (övre bitarna i adresseringen) att välja tändkurva. Hade det varit lätt att ändra hade jag gjort det via en strömställare annanrs får jag vänta på något bättre :D

Ha gott!
/Anders


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011