Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppgradera Tändsystem
InläggPostat: fre 08-07-18 02:53 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Kan man få nån fördel av att uppgradera tändsystemet till lite effektivare delar, som högeffekt tändspole? Tänkte på MSD Blaster jag sett lite överallt, dom används ju i bensin drift för bättre prestanda. Kan man som etanol användare nyttja en bättre gnista?

Om så är fallet måste jag uppgradera mer än bara tändspolen?

Nu pratar vi om en turbo bil med Motronic 2.4 samt EZ116K.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-18 08:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tycker inte det. På en Volvo med EZ116K så är originaltändspole och tändmodul anpassade till varandra. Om man byter någon av de delarna mot något annat (t ex en vanlig pirattändspole avsedd för brytarstyrt tändsystem) så får man problem med svag gnista, speciellt vid kallstart och vid höga varvtal. Se istället till att både tändspole och tändmodul verkligen är av rätt typer och att inte t ex någon piratdel eller tändspole avsedd för en Volvo med äldre typ av brytarlöst tändsystem har råkat monteras någon gång i tiden.

För att kunna få ut mer tändenergi över hela varvtalsområdet krävs högre primärström, och den bestäms av en strömbegränsningskrets i tändmodulen, inte av tändspolen. Vad som möjligen skulle kunna fungera är att byta både tändmodul och tändspole till motsvarande delar från någon 6-cylindrig motor av ungefär samma generation.

En tändspole med hög induktans i primärlindningen (som de flesta s k högeffekttändspolar) kan visserligen ge mer tändenergi vid låga varvtal, men vid höga varvtal räcker inte tiden till för att bygga upp ström genom primärlindningen och lagra upp tillräcklig energi i järnkärnan.

Ett problem med hög tändenergi är att man får räkna med att byta tändstift ofta eftersom elektroderna bränns bort snabbare än normalt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-18 13:53 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
torbjorn skrev:
Jag tycker inte det. På en Volvo med EZ116K så är originaltändspole och tändmodul anpassade till varandra. Om man byter någon av de delarna mot något annat (t ex en vanlig pirattändspole avsedd för brytarstyrt tändsystem) så får man problem med svag gnista, speciellt vid kallstart och vid höga varvtal. Se istället till att både tändspole och tändmodul verkligen är av rätt typer och att inte t ex någon piratdel eller tändspole avsedd för en Volvo med äldre typ av brytarlöst tändsystem har råkat monteras någon gång i tiden.

För att kunna få ut mer tändenergi över hela varvtalsområdet krävs högre primärström, och den bestäms av en strömbegränsningskrets i tändmodulen, inte av tändspolen. Vad som möjligen skulle kunna fungera är att byta både tändmodul och tändspole till motsvarande delar från någon 6-cylindrig motor av ungefär samma generation.

En tändspole med hög induktans i primärlindningen (som de flesta s k högeffekttändspolar) kan visserligen ge mer tändenergi vid låga varvtal, men vid höga varvtal räcker inte tiden till för att bygga upp ström genom primärlindningen och lagra upp tillräcklig energi i järnkärnan.

Ett problem med hög tändenergi är att man får räkna med att byta tändstift ofta eftersom elektroderna bränns bort snabbare än normalt.


Så jag borde i princip kunna använda tändspole och effektsteg från en Volvo 960 med den raka sexan på 3 liter? Om jag nu skulle få dessa komponenter från ett Motronic 4.4 att passa på mitt EZ116K system för att få en högre tändenergi?

Men om vi bara pratar om högre tändenergi, förutom att käka stift snabbare vilket ju är naturligt kan man få nån vinst av hög tändenergi med etanol? Effekt-, miljö-, eller ekonomimässig vinst?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-18 14:46 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Motormouth skrev:
Men om vi bara pratar om högre tändenergi, förutom att käka stift snabbare vilket ju är naturligt kan man få nån vinst av hög tändenergi med etanol? Effekt-, miljö-, eller ekonomimässig vinst?

Om du inte har misständningar nu så klarar ditt tändsystem att tända bränsle/luft-blandningen. Ytterligare energi i gnistan tillför in något.

Jag skulle kunna tänka mig att en kraftigare gnista skulle kunna tända blandningen snabbare så att tändläget blir mer precist, men det känns som om det vore långsökt.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-20 12:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Motormouth skrev:

Så jag borde i princip kunna använda tändspole och effektsteg från en Volvo 960 med den raka sexan på 3 liter? Om jag nu skulle få dessa komponenter från ett Motronic 4.4 att passa på mitt EZ116K system för att få en högre tändenergi?


Nu vet jag ingenting alls om hur tändsystemet på 6:an i Volvo 960 ser ut. Men motsvarande delar från någon V6:a i Citroën XM eller Peugeot 605 (motorstyrsystem Fenix 3 eller 4, motortyp ZPJ eller liknande) skulle troligen gå bra. En sak man måste se upp med är hur styrsignalen från styrdon till tändmodul ser ut (spänningsnivåer, om tändmodulen ger gnista på positiv eller negativ flank osv). Eventuellt måste man bygga något litet nivåkonverterings- eller inverteringssteg emellan.

På vissa Motronicsystem finns det ingen strömbegränsning för tändspolens primärström, utan där styr man istället slutningsvinkeln noggrannt och beroende på batterispänningen så att strömmen håller sig inom rimliga gränser och man får den energi man vill ha lagrad i tändspolen. Exempel på detta är Motronic 4.1, 1.5 och 2.5 på Opel och BMW, medan samma system på t ex Citroën har en normal tändmodul med strömbegränsning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 23:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
Jag har ett brytarlöst system i min gammla amazon, inget 123 alltså utan bara insatsen som är bytt.
Och eftersom jag nu kör 100% E85 så vill jag ha så stark gnista som möjligt och funderar på att byta ut tändspolen mot en racing mallory som jag har liggandes (tillhör egentligen en V8:a).
Men nu till frågan, kan jag koppla in den eller finns det någon risk att jag sabbar något med den starka gnistan? Typ mitt brytarlösa system eller nåt?

Jag har fått det förklarat att man kan mäta Ohm talet mellan plus på tändspolen till där själva tändkabeln går ut, att så högt motstånd som möjligt så är det mer kräm i spolen. Något som stämmer eller?

Orginal på en volvo 740 så fick jag fram 7.8, högeffektständspole från biltema 10.0, amazonen 9.5 och min mallory på 12. Jag vet inte om dessa siffror säger något, bara vad folk förklarat för mig att det ska stämma.

Men vågar jag byta tändspole och prova?
Om nu den här tändspolen är så pass stark som jag tror så åker jag nog på att byta tändstift lite oftare samt tändkablar, men å andra sidan så kanske den t.o.m startar vid minusgrader.
Eller tror ni jag är ute och cyklar?

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det beror väl på vad ditt system klarar av för tändspolar och om det automatiskt anpassar primärströmmen, har den variabel dwell?

Sedan bör du mäta primär motståndet som dit system ska klara secundärlindningens motstånd är visserliggen en idikation på antal lindningar i sekundärlindningen men inte mkt annat.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, resistansen i sekundärlindningen har inget att göra med hur mycket tändenergi spolen kan lämna. Jag har mätt upp en hel del data, inte bara resistanser utan också induktans, Q-värde, omsättningstal osv för många olika tändspolar (omkring 80 olika typer vid det här laget).

De högsta resistanserna i sekundärlindningen, 10-15 kohm, hittar man på tändspolar som inte direkt utmärker sig för att vara några "högeffektspolar".
Framför allt dubbeltändspolar från 90-talsbilar utan fördelare och tvåcylindriga småmotorer (Ford Mondeo '94 , någon Hyundai från 90-talet, John Deere snöskoter från 1980), när det gäller "normala" tändspolar så hittar man höga värden på diverse billiga pirattändspolar (Diamond, äldre Biltema) och på spolar från en del 70-talsbilar (Simca 1508, en gammal Bosch-spole som jag inte vet var den kommer ifrån, Lancia 600).

Det viktiga om man ska byta tändspole till ett elektroniskt tändsystem är att primärlindningen har ungefär samma data som på originaltändspolen. Resistansen är ofta så låg att den är svår att mäta noggrannt med en vanlig multimeter, man behöver ett instrument med fyrtrådsanslutning (eller också lägga på en spänning över spolen och mäta spänning och ström separat).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
aryan skrev:
Det beror väl på vad ditt system klarar av för tändspolar och om det automatiskt anpassar primärströmmen, har den variabel dwell?

Sedan bör du mäta primär motståndet som dit system ska klara secundärlindningens motstånd är visserliggen en idikation på antal lindningar i sekundärlindningen men inte mkt annat.

/Aryan


variabel dwell hmm har inte den blekaste vad det är :oops:

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:34 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
dwell är kamvinkel i en fördelare. själv så bytte jag ut mitt brytarsystem och gick så pass långt att jag inte ens ville ha fördelaren kvar i mitt tändsystem. jag fräste eget 36-1 triggerhjul och kör EDIS tändsystem, kostar inte många hundralappar på skroten och finns på 80-90 tals fordar. Antingen styr du det med megasquirt för både bränsle och tändning (insprutningsystem alltså) eller så kör du megajolt som är ett renodlat tändstyrsystem. båda dessa är mappbara system som man kopplar en dator till och ställer in sin fina tändkurva i 3D. kör EZ116 tändsystemet som det är eller byt ut alltsammans mot ett bättre, nästa steg upp är fördelarlöst om du frågar mig.

(EDIS sitter på just Ford Mondeo '94 som torbjörn nämde i ett tidigare inlägg, jag har haft mycket stor framgång med just deras dubbeltändspole på volvomotorer)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011