Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

SAAB DI Trionic
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=368
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ ons 07-02-14 12:25 ]
Inläggsrubrik:  SAAB DI Trionic

DrBoost skrev:
Det finns ett sidospår på debatten, joniseringsmätningen lirar inte bra tillsammans med etanoldrift. Kanske nå't att fundera på för "hemma experimenterare"...


Då gör vi en ny tråd om det :-)

Tänkte först att det berodde på att etanol är svagt polärt men det kan inte vara ursaken, vattenånga leder ju också.

Är det helt enkelt så att tändningsförloppet med E85 är så mkt långsammare att joniseringen hamnar utanför DI systemets mät/korrigerings "fönster"?

/Aryan

Författare:  DrBoost [ ons 07-02-14 14:25 ]
Inläggsrubrik: 

Hej !

Nja, problemet är nog att "svaret på frågan" är inte för allmänheten.
Vi kan konstatera att BioPower går med BCPR-pluggar o inte PFR.

Tyvärr, "That's All Folk's"

Författare:  torbjorn [ ons 07-02-14 17:24 ]
Inläggsrubrik: 

Nu är det ju inte bara Saab och Trionic som gör joniseringsmätningar, samma teknik användes också av Nissan i slutet av 80-talet (bland annat på den 2,4 l-motor med centralinsprutning som satt i Terrano på den tiden). Men Nissan använde dubbla tändstift, under vissa driftförhållanden gav man gnista i båda, under andra gav man gnista i det ena stiftet och mätte jonisering med det andra.

Det är väl inte alls otroligt att Nissan eller någon av dess underleverantörer (med största sannolikhet är det Hitachi som har gjort motorstyrsystemet) har någon form av öppen information (t ex patent, "white papers" eller exjobbsrapporter) om joniseringsmätningar som kan vara av intresse.

Har någon förresten sökt efter sådan dokumentation från Saab och dess underleverantörer (SEM, Mecel, Luxor m fl) när det gäller DI och Trionic? I den mån det finns dokumentation så torde den vara från början av 90-talet. Patent från den tiden finns ju tillgängliga på nätet men det är inte säkert att det är så lätt att leta på exjobbsrapporter, tidskriftsartiklar och liknande. Där måste man kanske vända sig till arkiven hos tänkbara universitet och högskolor.

Författare:  nyfiken [ ons 07-02-14 17:42 ]
Inläggsrubrik:  Mätningar

Jag vet inte om det tillför något i tråden, men i det gamla forumet som havererade, la jag in en länk från sidan www.forskning.se Där fanns en rapport om någon (några) på högskolan i Halmstad som hade gjort försök med joniseringsmätning i bilmotorer.
Jag vet inte i vilken omfattning och i vilket syfte man hade forskat på detta. Men det kanske går att leta upp det igen? Och även ta kontakt med dom aktuella forskarna för mer info?
Detta bör ha varit för ungefär ett år sedan.

Författare:  DrBoost [ ons 07-02-14 18:04 ]
Inläggsrubrik: 

Hej !

Det finns en massa patent man kan hitta, de är intressanta, men avslöjar inget av det heliga.... Skall se om jag hittar länkarna.

Författare:  DrBoost [ ons 07-02-14 18:13 ]
Inläggsrubrik: 

http://www.freepatentsonline.com/4903676.html

http://www.freepatentsonline.com/4665922.html

http://www.freepatentsonline.com/4637368.html

+ leta lite..

Författare:  aryan [ ons 07-02-14 19:55 ]
Inläggsrubrik: 

Flytter denna tråd.

Tyckte det här http://www.fs.isy.liu.se/~larer/Projects/main.html var ganska intressant.

Joniseringsdiagramet
Bild

är enligt denna http://www.diva-portal.org/diva/getDocu ... lltext.pdf avhandling inte så annorlunda att man kan se på det vilket bränsle det är i tanken. Därför bör systemet i princip kunna fungera även med ethanol tycker jag.

Citat:
It has been investigated if the ethanol content in the fuel could be estimated from ion currents. The conclusion is drawn that it can not be done in any of the ways that are suggested in this thesis


/Aryan

Författare:  DrBoost [ ons 07-02-14 20:08 ]
Inläggsrubrik: 

Hej !

Jag får hjälpa dig lite på traven...

Påstod inte att joniseringstjofräset inte funkar på E85, utan att strulet ligger i PFR-pluggarna. Vi använder joniseringsmätningen även för E85-drift.

Skall försöka att bättra mig vad beträffar att vara tydligt.

Författare:  GL [ ons 07-02-14 21:59 ]
Inläggsrubrik: 

DrBoost skrev:
Hej !

Jag får hjälpa dig lite på traven...

Påstod inte att joniseringstjofräset inte funkar på E85, utan att strulet ligger i PFR-pluggarna. Vi använder joniseringsmätningen även för E85-drift.

Skall försöka att bättra mig vad beträffar att vara tydligt.


Jag gissar att hemligheten ligger i tändstiftisolatorns starkt temperaturberoende elektriska ledningsförmåga. Med för varma stift störs mätningen av jonströmen och det ger förstås problem för datorn som skall tolka signalen. Därav de kallare tändstiften.

Författare:  karlmb [ tis 07-02-20 09:49 ]
Inläggsrubrik: 

Verkar troligt med tanke på att alla inte haft några problem att köra med varmare tändstift på E85.

Författare:  GL [ tis 07-02-27 22:21 ]
Inläggsrubrik: 

Ytterligare ett råd om kallare tändstift vid alkoholdrift från denna länk. http://www.fao.org/docrep/T4470E/t4470e08.htm#5.1.
Citat:
It must be emphasized here that pre-ignition and knocking in alcohol engine is a much more dangerous condition than gasoline engines. Rapid and catastrophic failure of the engine can occur, since the piston crown collapses in a short time after pre-ignition occurs. Times as short as 10 to 15 seconds have been recorded. Spark-plug coolers, other than for gasoline engines, must be used (two ranges cooler). Type recommended is BOSCHW5DC with gaps of 0.3 mm to 0.5 mm.

Författare:  karlmb [ ons 07-02-28 10:54 ]
Inläggsrubrik: 

Du menar:"Whichever system is used, means must be provided to reduce the extra heat input at high power output, since residual heat and high turbulence make high heat input unnecessary and volumetric efficiency will be unfavorably affected if the same proportion of heat is added at high power as at low power. High temperatures in the combustion chamber due to too much heat being introduced can cause formation of hot-spots, such as the tips of spark-plugs .Since alcohols .especially methanol, can be readily ignited by hot surfaces, pre-ignition can occur. It must be emphasized here that pre-ignition and knocking in alcohol engine is a much more dangerous condition than gasoline engines. Rapid and catastrophic failure of the engine can occur, since the piston crown collapses in a short time after pre-ignition occurs. Times as short as 10 to 15 seconds have been recorded. Spark-plug coolers, other than for gasoline engines, must be used (two ranges cooler). Type recommended is BOSCHW5DC with gaps of 0.3 mm to 0.5 mm."

Det där ju gäller höga effektuttag/ alternativt jätteförvärmning (6 ggr mer energi talar man ju om), inte normalkonverterade motorer.

Författare:  Ragamuffin [ fre 07-06-01 21:07 ]
Inläggsrubrik: 

Visserligen några månader sedan tråden var aktiv, men eftersom jag står i begrepp att skaffa bil och ett av alternativen är Saab 900/9000 med Trionic så är jag intresserad av hur det har gått med detta..

Alltså E85 vs. Trionic.. (joniseringstjofräset, framför allt som nån kallade det:))

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/