Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-04-18 19:16 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Hej! Har bytt ut min A-kam till en T-kam i hopp om snålare motor och lite mer bottendrag. Med A-kammen justerades motorn till 8° tändning och 2.2 Co.

Vad kan man ha på T-kammen? Går det köra på 10° kanske? Utan spikningar? Har liksom inte möjlighet att köra inom verkstad och hålla på att provköra hela tiden.

Klarar dessutom min Pierburg 175CDUS av att leverera bränsle och luft till en VX3-kam som i B230FB lämnar 190nm och 130hk?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-18 21:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad du kan använda för tändläge (mätt vid tomgång, utan vakuum) ihop med en viss kamaxel beror också kraftigt på hur tändförställningskurvan ser ut. Och det förekommer en uppsjö av olika fördelare och olika tändförställningskurvor till B230A. Det kan skilja beroende på t ex om motorn sitter i en 240 eller 740, manuell eller automatlåda, årsmodell etc. På en över 20 år gammal fördelare är det också stor sannolikhet att fjädrar börjar vara utmattade och tändförställningsmekanismen sliten, så att kurvan inte längre ser ut som den gjorde när fördelaren var ny.

Här måste du nog prova dig fram och lyssna noga efter spikningar, bokföra bränsleförbrukning från några veckors körning med olika tändinställning noga osv.

En grov tumregel vid etanolkonvertering av äldre bilar som från början är avsedda för omkring 95-oktanig bensin är att prova med 5 ° tidigare tändning än original (det tändläge som står på "avgasskylten"). Om man får problem t ex med spikningar eller att det är svårt att få låg och stabil tomgång, får man återgå till senare tändning. Märker man inga sådana problem kan man fortsätta att prova med tidigare tändning i steg om t ex 2 °.

Du bör tänka på ett par saker vid inställning av tomgångsblandning på en B230-motor:
Motorn har luftinblåsning (puls-air) som MÅSTE pluggas vid mätning av avgasvärdena. Med puls-air inkopplad får man dels ett lufttillskott som "spär ut" avgaserna och dels får man en efterförbränning av CO och HC, så att de värdena blir ganska låga även om blandningen skulle vara alldeles för fet.
När du kör på E85 så är rimliga CO-värden mycket lägre än man är van vid från bensindrift. Det är bättre att använda en modern avgasanalysator som också visar lambdavärde, och justera så att det blir omkring 1 vid tomgång. Kolla också vid gaspådrag (2000-3000 varv/min vid obelastad motor), då bör man få en något mager blandning. Prova att koppla i och ur vevhusventilationen för att förvissa dig om att inte motorn går på bränsleångor från vevhuset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-19 16:40 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
En "otäck" faktor är att det inte är säkert att det spikar alls även om du höjer tändningen 25 grader, detta p.g.a. att E85 inte spikar så lätt. Däremot förlorar du effekt och misshandlar motorn med för hög tändning.
Gör som Torbjörn föreslår, öka 5 grader och prova hyr den känns. Sedan kan du gå vidare med att öka 3 grader i taget och känna dig fram, var noga med att testa hur motorn fungerar i hela registret.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-19 21:52 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Error skrev:
En "otäck" faktor är att det inte är säkert att det spikar alls även om du höjer tändningen 25 grader, detta p.g.a. att E85 inte spikar så lätt. Däremot förlorar du effekt och misshandlar motorn med för hög tändning.
Gör som Torbjörn föreslår, öka 5 grader och prova hyr den känns. Sedan kan du gå vidare med att öka 3 grader i taget och känna dig fram, var noga med att testa hur motorn fungerar i hela registret.


behöver co ändras om tändningen ändras?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-20 06:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Som Torbjörn skriver: Så brukar det vara så att, vid korrekt justering av blandningen (nära lambda) så är co med E85 något lägre än om man kör med bensin.
Det finns inte någon direkt koppling mellan co och tändningsinställning, däremot ökar NOx om tändningen är för tidig (höga tryck och temperaturer).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-04-20 08:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kanske kan uttrycka sig så här också:
Har man väl en gång ställt in rätt bränsleblandning vid tomgång (alltså rätt förhållande mellan bränslemängd och luftmängd) så behöver man inte ändra denna för att man ställer om tändningen.
Men en viss bränsleblandning KAN ge olika CO-halt vid olika tändläge.

Som jag skrev tidigare, så är det mer pålitligt att titta på lambdavärdet än på CO-halten när man nuförtiden ska ställa in tomgångsblandningen på en gammal bil med förgasare. Och detta gäller i ännu högre grad när motorn går på E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-06 01:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Så...efter mycket om och men och lite stress så åkte jag ner till bilprovningen och frågade om jag kunde låna deras avgasmätare som sitter utomhus. Javisst, det fick jag. Så jag ställde bilen och började joxa med blandningsskruven. Efter mycket skruvande och väntande (maskinen uppdaterar för långsamt) så hade bilen dessa värdena ungefär (utan pluggad puls-air, orkade inte plugga den samt att man ska väl ställa in lamda med puls-airen öppen?):

CO: 1.06 eller nåt sånt
CO2: 13.2 eller nåt liknande
PPM: (heter det så?) 140-160 ungefär (får max ha 440ppm)
Lambda: 1.035-1.088 (det pendlade däremellan)

När jag gasade till så steg lamdba över 1.0 till 1.345 nånting och det visar ju på lite mager blandning som ni sa?

Tändläget hade jag ingen möjlighet att ändra eller kontrollera så det är kvar på sitt gamla läge vad det nu kan vara. Ventiljustering är ej gjord då en verkstad ville ha 2000kr för det och araberna på den andra verkstaden fattade inte vad jag menade när jag snackade med dom.

Vet ej om bilen går bättre nu men den verkar vara något piggare och tvekar inte på snabba gaspådrag, iallafall inte vad jag märkt på det lilla jag hunnit testa. Det som jag däremot har märkt är lite tråkigt....den vill numera gärna dippa på tomgången, ända ner till 500rpm. Ibland ligger den på 1000rpm, ibland ligger den på 850 men ibland dippar den ner till 500rpm och så orkar den inte rulla med D ilagd som en vanlig automatare brukar göra.

Vad är problemet? För låg tändning? Felaktigt justerad förgasare? För lågt tomgångsvarv? Kass nål?

Tips eller kommentar på det jag nu utfört?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-06 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att göra om avgasmätningen med pluggad puls-air. När puls-air är igång så blir ju avgaserna kraftigt utspädda med luft och mätvärdena är egentligen helt ointressanta. Att CO-halten blev över 1 % trots att puls-air var inkopplad tyder på att bränsleblandningen är alldeles för fet, åtminstone vid tomgång.

På en bil utan katalysator och lambdareglering ska puls-air vara avstängd/pluggad vid all avgasmätning. Med lambdareglering blir det däremot en annan sak.

Körde du förresten på bensin eller E85 vid avgasprovet?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-06 13:26 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
torbjorn skrev:
Börja med att göra om avgasmätningen med pluggad puls-air. När puls-air är igång så blir ju avgaserna kraftigt utspädda med luft och mätvärdena är egentligen helt ointressanta. Att CO-halten blev över 1 % trots att puls-air var inkopplad tyder på att bränsleblandningen är alldeles för fet, åtminstone vid tomgång.

På en bil utan katalysator och lambdareglering ska puls-air vara avstängd/pluggad vid all avgasmätning. Med lambdareglering blir det däremot en annan sak.

Körde du förresten på bensin eller E85 vid avgasprovet?


Menar du att Lambda ska ställas in med pluggad puls-air? =( Helvete. Jag körde på E85 som jag gjort i 2-3 år nu. Hur kan det vara så? De mäter ju lambda på bilarna utan pluggad puls-air ju, varför ska jag då plugga den när jag justerar? Då stämmer väl inte lambda sen? Är bilprovningens avgasmätare utomhus, påslagen alltid?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-07 00:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bilprovningen bryr ju sig om lambdavärdet bara på bilar med katalysator och lambdareglering. På en bil före '89 är det CO vid tomgång och ingenting annat som det finns gränsvärde för.

På en bil som din, utan lambdareglering, är det intressanta inte lambdavärdet på avgaserna efter utspädningen med luft utan det intressanta är att det är rätt blandningsförhållande i avgaserna som de kommer ut ur motorn.

De bilar med katalysator som har någon slags luftinblåsning (puls-air eller luftpump) har den styrd från motorstyrsystemet så att den bara kopplas in under speciella driftförhållanden, då HC-utsläppen skulle bli för höga annars (t ex vid fullgas eller kortvarigt vid plötsliga ändringar av varvtal eller gaspådrag).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-11 20:59 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Nu har jag återigen testat att ställa in motorn, denna gång med Puls-air pluggad, som du sa.

Vägrar ju komma ner i avgasvärdena. Jag fick följande värden:

CO2: 11.52%
HC: 97
O2: 4.13%
CO: 0.112%
COcor: 0.14% (ingen aning vad detta är)
Lambda: 1.234

Dessa värdena pendlade en aning hela tiden. Lägre lamda än så fick jag inte för då började värdena stiga igen. Gör jag nåt?

Finns det nåt gyllene trick för hur man ställer in förgasaren snabbt och rätt?

Tyckte även att värdena verkade höjas en aning när Puls-air släpptes på igen?

Gör jag nåt fel när jag ställer in motorn?

Ska man börja med nån av skruvarna först? Ska man skruva in dom helt eller börja därifrån motorn redan är inställd eller? Vilket håll ska man vrida respektive skruv isåfall?

Tomgången pendlar nu med ovanstående inställningar.

Vad är fel? Varför får jag inte ner den till lamda 1? Är det nålen som det är fel på? Är det nåt annat med motorn? Kam-axeln är ju bytt till en T-kam men ingen ventiljusterings har gjorts då en mekonomen-verkstad ville ha 2000kr för jobbet vilket jag tycker låter mycket. Har det nåt med saken att göra? Hjälp mig, är less på detta, kör snart på bensin igen. Har ju inte råd att köra 10mil/dag med en motorn som den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 15:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det här ser ju ut som alldeles för mager blandning, med ett lambdavärde på 1,2 .
Börja med att se till att få lite fetare blandning så att lambda närmar sig 1. Då bör motorn gå jämnt på tomgång och det ska inte finnas mycket fritt syre i avgaserna (O2-värdet ska alltså sjunka). CO kommer säkert att öka, men på en bil utan katalysator får ju det vara upp till 3,5 % så det finns mycket marginal där.
HC ligger normalt mellan 100 och 300 på en motor utan katalysator, men det finns inget myndighetskrav där.

Kolla också hur avgasvärdena ser ut vid 2500 varv/min. Normalt bör blandningen bli något mager då, alltså lambda litegrann över 1. HC och CO bör bli lägre än vid tomgång.

När sedan puls-air kopplas in ska HC och CO sjunka kraftigt, och lambda öka litegrann. Om det inte blir någon större skillnad kan man misstänka igensotade rör/kanaler, så att luften kanske inte kommer fram till alla avgasportar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 17:33 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
torbjorn skrev:
Det här ser ju ut som alldeles för mager blandning, med ett lambdavärde på 1,2 .
Börja med att se till att få lite fetare blandning så att lambda närmar sig 1. Då bör motorn gå jämnt på tomgång och det ska inte finnas mycket fritt syre i avgaserna (O2-värdet ska alltså sjunka). CO kommer säkert att öka, men på en bil utan katalysator får ju det vara upp till 3,5 % så det finns mycket marginal där.
HC ligger normalt mellan 100 och 300 på en motor utan katalysator, men det finns inget myndighetskrav där.

Kolla också hur avgasvärdena ser ut vid 2500 varv/min. Normalt bör blandningen bli något mager då, alltså lambda litegrann över 1. HC och CO bör bli lägre än vid tomgång.

När sedan puls-air kopplas in ska HC och CO sjunka kraftigt, och lambda öka litegrann. Om det inte blir någon större skillnad kan man misstänka igensotade rör/kanaler, så att luften kanske inte kommer fram till alla avgasportar.


Blir så trött på möget. Har försökt nu i några timmar att få rätt på skitet. Jag får inte lambdan att hamna under 1.260 och sedan steg hc till 900 och vägrade gå ner sedan oavsett vad jag gjorde samt att motorn pendlar i tomgången nu oavsett hur jag justerar den.

Sen undrar jag en viktig sak. När man ska börja justera en förgasare, hur gör man då? Börjar man med någon viss skruv eller man bara börjar skruva lite hursomhelst eller?

Tänker köra på bensin tills jag fått mitt LH-2.4 monterat i bilen för det verkar inte gå att justera in denna förgasarnålen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 19:24 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Nu har jag varit nere o kikat på bilen igen när jag ändå var ute med vovven. Jag kollade först oljenivån i förgasaren (kör ju på motorolja för det ger stabilast tomgång på E85 enligt nån här på forumet), märkte att det saknades lite olja.

Skruvade därefter av hela toppen på förgasaren. Inte det lilla aluminiumlocket som det gula påfyllningslocket i plast sitter i utan hela toppen så att man kan ta ur kolv o nål osv.

Jag lade märke till en tråkig sak (tror jag?), här i detta området (röda pilar):
Bild
var det fullt med brun motorolja som verkar ha runnit från förgasartoppen ner i insugsröret. När jag tog av förgasartoppen så rann det olja från det röret som sitter i mitten, där röret på bilden (röd pil) ska stickas in:
Bild
Oljan som är i förgasaren ska väl inte rinna genom förgasaren väl? Den ska väl stanna i toppen? Eller? Kan motoroljan som runnit in i insugsröret (genom hela förgasaren antagligen, inklusive munstycken och allt) ställt till med något? Varför har min förgasare läckt olja så?

Hur pass viktigt är det med korrekt ventilspel på motorn?

Vad kostar det att få ventilspelet justerat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-05-12 20:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om det rinner mycket olja i förgasaren kan det bero antingen på att det har varit för mycket förgasarolja påfyllt (man ska inte fylla hela vägen upp utan det räcker att fylla till 6 mm under kanten av röret som sitter på vakuumkolven), eller också kan det vara olja som kommer in via vevhusventilationen. I det senare fallet kan det bero på att oljeavskiljaren (burken som sitter långt bak på vänster sida av motorblocket) är igensatt. Eller också kan det bero på trasiga eller igensatta slangar för vevhusventilationen.

Ytterligare en möjlig orsak till allmänna tomgångsproblem är om EGR-ventilen (om nu motorn har EGR) inte stänger pålitligt vid tomgång. Man kan prova att lossa vakuumslangen till EGR-ventilen, suga i den och kolla att membran och ventilspindel följer med snällt. När man suger i slangen så att ventilen öppnar, så ska tomgångsvarvtalet sjunka.
Kolla också att det inte kommer fram något vakuum till ventilen på tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011