Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
Tändstifts Val http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=3709 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | Motormouth [ lör 08-08-09 17:02 ] |
Inläggsrubrik: | Tändstifts Val |
Jag har tänkt börja laborera med tändstift lite i test syfte, men vet inte vilket håll jag ska gå, varmare eller kallare? Original på B230FK är ju 6:or, med etanol ska jag gå ner på 5:or eller upp till 7:or. Har läste en del tråfar om detta men det skiljer sig så i argumenten. Nån som kan kasta ljus på detta med etanol och värmetal? EDIT: Har kollat på Autokatalogen och kollat vad en Saab 9-5 BioPower -08 kör och dom har fortfarande 6:or fast med elektråd avstånd på 1,1mm jag har ju bara 0,7 på mina original stift. Ska man testa sån kanske? Eller tror vad tror ni som är instatta i detta? Vad tjänar Saab på ett större elektråd avstånd? EDIT II: Såg att Saab kört 1,1 även innan E85 tiden, så Saab har alltså inte ändrat värmetalet på sina stift i BioPower. Kanske helöt onödigt att greja med det då eller vad säger ni? |
Författare: | GL [ lör 08-08-09 22:09 ] |
Inläggsrubrik: | |
Som första val rekomenderar jag standartändstift som för bensin. Jag har provat ett steg kallare utan problem. Andra har provat ett steg varmare utan problem så det verkar ofarligt att hålla sig till standard tills det kan visas att det ger några problem. |
Författare: | torbjorn [ lör 08-08-09 22:36 ] |
Inläggsrubrik: | |
Större elektrodavstånd innebär ju en längre gnista, mer energi som utvecklas i gnistan, större volym bränsleblandning som direkt utsätts för gnistan och därmed större sannolikhet att man verkligen får eld på bränsleblandningen under svåra förhållanden (t ex starkt undertryck vid tomgång eller motorbromsning, kallstart osv). Men stort elektrodavstånd innebär också att det krävs högre tändspänning för att gnistan överhuvudtaget ska slå över, man kan räkna med att biltillverkarna som regel använder det största elektrodavstånd som de litar på att deras tändsystem klarar av utan risk att t ex spänningen inte räcker till eller att det slår över på fel ställe. När tändstiften åldras och elektroderna börjar bli avrundade så krävs det ännu högre spänning. På en Volvo B230Fx-motor är det ju inte särskilt stora krypavstånd i fördelarlocket, det är nog stor risk för överslag där vid fuktigt väder och kall motor om man har för stort elektrodavstånd, även om nu spänningen från tändspolen händelsevis skulle räcka till. Elektrodavstånd över 1 mm hittar man annars bara på bilar med mycket kraftigt dimensionerade tändsystem, t ex vissa Opel från slutet av 80-talet som har GM HEI-tändsystem med mycket stort fördelarlock, epoxyingjuten tändspole osv , eller Saabs DI-tändsystem med en tändspole per cylinder. |
Författare: | J.K Nilsson [ lör 08-08-09 22:51 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Tändstifts Val |
Motormouth skrev: Jag har tänkt börja laborera med tändstift lite i test syfte, men vet inte vilket håll jag ska gå, varmare eller kallare?
Original på B230FK är ju 6:or, med etanol ska jag gå ner på 5:or eller upp till 7:or. Har läste en del tråfar om detta men det skiljer sig så i argumenten. Nån som kan kasta ljus på detta med etanol och värmetal? EDIT: Har kollat på Autokatalogen och kollat vad en Saab 9-5 BioPower -08 kör och dom har fortfarande 6:or fast med elektråd avstånd på 1,1mm jag har ju bara 0,7 på mina original stift. Ska man testa sån kanske? Eller tror vad tror ni som är instatta i detta? Vad tjänar Saab på ett större elektråd avstånd? EDIT II: Såg att Saab kört 1,1 även innan E85 tiden, så Saab har alltså inte ändrat värmetalet på sina stift i BioPower. Kanske helöt onödigt att greja med det då eller vad säger ni? Vad jag vet så kör SAAB med vanliga BCPR7ES-11 i BioPower bilarna, samma som i T5 motorerna i 9000, Bensin 9-5 däremot kör med PFR6xx-11. Ett NGK-snäpp hårdare och avstår ifrån Platinapluggar i motorstyrprogramet för BioPower. Platina och Etanol anser saab inte passar ihop. En fördel är ju att stiften blir bra mycket billigare också. J.K Nilsson |
Författare: | Motormouth [ lör 08-08-09 23:44 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Tändstifts Val |
J.K Nilsson skrev: Motormouth skrev: Jag har tänkt börja laborera med tändstift lite i test syfte, men vet inte vilket håll jag ska gå, varmare eller kallare? Original på B230FK är ju 6:or, med etanol ska jag gå ner på 5:or eller upp till 7:or. Har läste en del tråfar om detta men det skiljer sig så i argumenten. Nån som kan kasta ljus på detta med etanol och värmetal? EDIT: Har kollat på Autokatalogen och kollat vad en Saab 9-5 BioPower -08 kör och dom har fortfarande 6:or fast med elektråd avstånd på 1,1mm jag har ju bara 0,7 på mina original stift. Ska man testa sån kanske? Eller tror vad tror ni som är instatta i detta? Vad tjänar Saab på ett större elektråd avstånd? EDIT II: Såg att Saab kört 1,1 även innan E85 tiden, så Saab har alltså inte ändrat värmetalet på sina stift i BioPower. Kanske helöt onödigt att greja med det då eller vad säger ni? Vad jag vet så kör SAAB med vanliga BCPR7ES-11 i BioPower bilarna, samma som i T5 motorerna i 9000, Bensin 9-5 däremot kör med PFR6xx-11. Ett NGK-snäpp hårdare och avstår ifrån Platinapluggar i motorstyrprogramet för BioPower. Platina och Etanol anser saab inte passar ihop. En fördel är ju att stiften blir bra mycket billigare också. J.K Nilsson Konstigt för jag tog en -08 biopower och slog upp i Autokatalogen och där va det 6:orna som fanns rekommenderat. |
Författare: | torbjorn [ sön 08-08-10 09:00 ] |
Inläggsrubrik: | |
Man bör inte lita för mycket på tredjepartslistor när det gäller tändstiftsval. Se i första hand på biltillverkarnas egna uppgifter (Som, när det är en ny modell, mycket väl kan ändras. Det är säkrare att kolla senaste upplagor av servicemeddelanden och sånt än att läsa i ett kanske tidigt exemplar av verkstadshandbok eller instruktionsbok). Och se i andra hand senaste upplagan av rekommendationstabeller från välkända tändstiftstillverkare. |
Författare: | 164anders [ lör 08-09-13 22:43 ] |
Inläggsrubrik: | |
angående överslag i fördelarlock, du skriver att b230 har små krypavstånd personligen så tycker jag att den har mycket STORA avstånd för jag antar att krypavstånd ar avståndet mellan polerna? se på tex fördelarlock av den gamla typen som är 75mm där är det kort avstånd mellan polerna. |
Författare: | torbjorn [ lör 08-09-13 23:07 ] |
Inläggsrubrik: | |
164anders skrev: angående överslag i fördelarlock, du skriver att b230 har små krypavstånd personligen så tycker jag att den har mycket STORA avstånd för jag antar att krypavstånd ar avståndet mellan polerna?
se på tex fördelarlock av den gamla typen som är 75mm där är det kort avstånd mellan polerna. Åtminstone på en B230F-motor som sitter i en 740 eller 940 och har fördelaren i kamaxeländen, så är ju avstånden lite större än på äldre typer av Bosch-fördelare (som man ju hittar även på B230F om motorn sitter i en 240). Men även den större, kamaxeländesmonterade fördelaren är ganska snålt tilltagen om man jämför med t ex en Delco-fördelare för en fyrcylindrig motor. |
Författare: | AcuraJan [ sön 08-12-28 23:17 ] |
Inläggsrubrik: | |
Finns det någon fördel med kortare elektrodavstånd förutom riskerna som nämts ovan med att ha längre? (Hm, kom precis på att man kanske kan förlänga bytesintervallerna med kortare pga att det tar längre tid innan stiftet blir slitet ner till för långt avstånd?) Enligt vad jag läst på ett annat forum, förlänger Citroenverkstäder elektrodavståndet på orginalstiftens 0,9 m.m. till 1,1 m.m. på bilar som har diverse problem med felkoder och dålig motorgång. |
Författare: | Dr. Mabuse [ mån 08-12-29 20:12 ] |
Inläggsrubrik: | |
Ett par små off-topic tips till alla forumläsare: När man skriver 5:or 6:or och liknande, kan man trolla bort smileysarna på två sätt: antingen bocka för "Inaktivera Smilies i det här inlägget" som finns ovanför förhandsgranskningsknappen. Andra sättet är att använda text-formatingsknapparna för att bryta upp texten. Om man skriver 5:[b][/b]or eller 6:[i][/i]or så kommer forum-programvaran att översätta det till: 5:or eller 6:or Till sist: särskrivning är ett gissel som forum-mjukvaran inte kan korrigera automatiskt, så snälla... ta en extra titt på ditt meddelande innan du postar det. Om inte annat, för att hålla mitt blodtryck någorlunda normalt. Tack på förhand. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |