Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Tvåtakt kurva
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=19&t=3725
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tis 08-08-12 14:51 ]
Inläggsrubrik:  Tvåtakt kurva

För det mesta har tvåtaktmotorer fats tändpunkt, dvs ingen tändförställing men de mera avancerade system har tändförställning som ger mindre förtändning när varvtalet ökar.

Någon som an förklara varför tvåtaktsmotorerska ha senare tändning vid högre varvtal?

Nästa fråga är väl hur E85 påvärkar en tvåtaktsmotor tändinställning och kurva, jag antar att en bör ligga ett antal grader tidigare antar jag, men man skulle vilja testa det mera ingående.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tis 08-08-12 15:16 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror att det hänger ihop med att det vid de flesta varvtal stannar kvar rätt mycket avgaser från förra förbränningstakten i en tvåtaktsmotors cylinder, man kan alltså säga att den går med kraftig avgasåtercirkulation. Och då brinner det ju långsamt och man kan ha tidig tändning utan att riskera spikning. Men motortillverkaren kan ju avstämma avgassystemet för att få bättre spolning vid något visst varvtal, ofta då det varvtal där man vill ha maximal effekt ur motorn. Om man då inte kan räkna med så utspädda förbränningsgaser som vanligt, så måste man nog ta till senare tändning för att inte motorn ska spika.

Jag har sett några tändförställningskurvor för gamla tvåtakts-Saabar. De flesta av dem hade en "tvåstegs" centrifugaltändförställning, där tändningen först ställs ungefär 10 ° tidigare redan under normalt tomgångsvarvtal, och sedan 10 ° till nära motorns maxvarvtal. Men treförgasarmotorn till "Monte Carlo" -utförandet saknar det där andra tändförställningssteget och ligger alltså kvar på 10 ° inom hela varvtalsområdet.

Författare:  aryan [ ons 08-08-13 08:04 ]
Inläggsrubrik: 

Ja det låter som en plausibel förklarning att det förekommer mkt avgasser vid låg/dellast ytterliga en orsak kan vara att det är mindre turbulens i förbränningskammaren när fyllnadsgraden är låg och därför förbränningen också går långsammare. Intressant att dessa effekter överträffar effekterna av att kolven rör sig undan snabbare och maxtrycket mste byggas upp tidigare efter ÖDP. Intuitivt känns det som att man ändå behöver mera förtändning när varvtalen blir riktigt höga, kanske därför rally Saaben ändå inte hade konstant tändinställning, eller så gick den på mera högoktanigt bränsle?

Hittade här http://www.bridgestonemotorcycle.com/do ... n6.pdflite om kompression och tändning i en tvåtakt motor, mkt tyder då på att tändförställning blir mindre nödvändigt i en tvåtaktare på E85, det blr i varje fall mindre risk för spikning, men den termiska belastningen på kolven kan väl öka med E85 antar jag om högre effekter tas ut.

/Aryan

Författare:  aryan [ tis 08-08-26 12:38 ]
Inläggsrubrik: 

Mera om 2-takt timing:
http://www.nh-scooters.com/article/articleview/5/1/2/
(mina fetningar)

Citat:
AFFECTS OF THE IGNITION TIMING

Here is how changes in the static ignition timing affects the power band of a Japanese dirt bike. Advancing the timing will make the power band hit harder in the mid range but fall flat on top end. Advancing the timing gives the flame front in the combustion chamber, adequate time to travel across the chamber to form a great pressure rise. The rapid pressure rise contributes to a power band's "Hit". In some cases the pressure rise can be so great that it causes an audible pinging noise from the engine. As the engine rpm increases, the pressure in the cylinder becomes so great that pumping losses occur to the piston. That is why engines with too much spark advance or too high of a compression ratio, run flat at high rpm.

Retarding the timing will make the power band smoother in the mid-range and give more top end over rev. When the spark fires closer to TDC, the pressure rise in the cylinder isn't as great. The emphasis is on gaining more degrees of retard at high rpm. This causes a shift of the heat from the cylinder to the pipe. This can prevent the piston from melting at high rpm, but the biggest benefit is how the heat affects the tuning in the pipe. When the temperature rises, the velocity of the waves in the pipe increases. At high rpm this can cause a closer synchronization between the returning compression wave and the piston speed. This effectively extends the rpm peak of the pipe.


Alltså precis tvärtom 4-takt och vad man skulle tro, en tidig tdning ger mer vrid vid mellanvarv medan en sen tidning ger mera kraft vid höga varv!

/Aryan

Författare:  stoffe [ sön 08-09-07 09:53 ]
Inläggsrubrik: 

Bild

en tändkurva till en tvåtaktare, förmodligen en race kurva till en moped/lätt motorcykel.

PVL tändsystemen har inbyggda tändkurvor till tvåtakt och kurvan ovan är till ett PVL system. de finns att köpa på

http://www.vrm.se som ligger i Uppsala.

Författare:  torbjorn [ sön 08-09-07 16:55 ]
Inläggsrubrik: 

Vad är det för enheter på diagrammets axlar och var föreställer de olika kurvorna (heldragen respektive prickad)?

Författare:  stoffe [ sön 08-09-07 19:15 ]
Inläggsrubrik: 

jag vet faktiskt inte! kika på http://www.vrm.se för att läsa mer, här är ytterligare en tändkurva 2-takt.

Bild

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/