Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tändkablar och motstånd
InläggPostat: tis 08-09-02 20:41 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Jag läste på mina tändkablars "kabelskor" eller rättare sagt (plast) kontakten där de sitter mot fördelaren och där stod det "1k ohm".

Innebär detta att det är ett inbyggt motstånd i kabeln/skon?

Måste det vara ett motstånd i kabeln eller kan man köra på universal kablar?



Dessa delar hör till ett Bosch tändsystem i en Porsche 928 med EZ-K tändning.


Mvh: Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 21:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Motstånden sitter där framför allt som radiostörningsskydd, dels för att inte tändsystemet ska störa ut sig självt eller annan elektronik i bilen, och dels för att hela bilen ska uppfylla myndighetskraven när det gäller utstrålad radiostörning.

Det finns två sätt att lösa det där, antingen använder man lågohmiga tändkablar med dämpmotstånd i ändarna (både vid tändstiften och alla anslutningar till fördelaren, vid tändspolen behövs det inte), eller också använder man tändkablar med motståndsledare.
Ofta, speciellt på Bosch-fördelare, finns det också ett motstånd i fördelarrotorn.

De flesta "pirattändkablar" har motståndsledare. Men originaldämpmotstånden på tyska tändkablar går oftast att ta loss från kabeln (anslutningen är en träskruv som är ingängad i kabeln), så där är det lätt gjort att klippa till kabel som man har köpt på metervara och flytta över de gamla kabelskorna. Se bara till att den nya kabeln har rätt diameter, och ohmmät alla gamla dämpmotstånd så du är säker på att det inte är avbrott i något av dem. Om värdet skulle avvika uppåt 30 % från det som står på, så spelar det ingen större roll bara det är stabilt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: kablar
InläggPostat: tis 08-09-02 21:53 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Utförligt svar som alltid :P

Ja då kan jag bara köpa mig 8mm silikonkabel och byta ut det hela. Vad jag vet är kablarna original och på en bil från -86 är det sannolikt lika bra att byta ut dom eftersom den går lite ojämnt.

Spridarna som också är original är det första jag ska kontrollera genom att plocka loss dom och köra diesel igenom dom för att kontrollera spridarbilden.

Det borde väl fungera att använda ett 9v batteri och ett blinkrelä för att spridaren ska öppna och stänga och inte bränna?


/Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 09:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ohmmät de gamla tändkablarna först och kolla om det verkligen är något fel på dem (avbrott, avskavd isolering någonstans osv).

Spridarna tål utan vidare att stå öppna hela tiden, du behöver inte rigga upp något komplicerat med ett blinkrelä. Däremot är strömförbrukningen för hög för ett litet 9 V-batteri.
Om spridarna är lågohmiga (2-3 ohm) så krävs det ungefär 0,5 A för att de ska öppna i testsammanhang, högohmiga spridare (12-20 ohm) brukar klara sig med 0,25 A. För lågohmiga spridare räcker det alltså med några enstaka volt, medan de högohmiga kan behöva upp till 5 V.
En kasserad mobiltelefonladdare eller liknande duger utmärkt för att driva spridare i testsyfte.

Om motorn går ojämnt är det ju också intressant att kolla att alla spridare lämnar samma flöde, om du har tillgång till ett konstant bränsletryck att mata dem med så är det enklaste att ta en liten flaska eller liknande, sätta ett märke på den och mäta den tid det tar att fylla flaskan upp till märket med var och en av spridarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: barnmat
InläggPostat: tor 08-09-04 16:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Jag hade tänkt mig att ta en gammal men rätt saftig akvariepump som pumpar 600l/h och koppla en slinga med T-kopplingar med en slangstump till vardera spridare. Spridarna tänkte jag montera på var sin barnmatsburk som rymmer drygt 3-4 dl och sen köra igenom med diesel.

Detta borde väl funka för att se spridarbild samt kunna kolla om nån flödar betydligt sämre?


/Tobbe

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 16:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Undrar om akvaripumpen verkligen kan ge tillräckligt tryck.

/Aryan

PS Tändkablar från 86 skulle jag byta ut du kan ifs testa med vatten om de slår igenom nånstans.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: tryck
InläggPostat: tor 08-09-04 17:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
aryan skrev:
Undrar om akvaripumpen verkligen kan ge tillräckligt tryck.

/Aryan

PS Tändkablar från 86 skulle jag byta ut du kan ifs testa med vatten om de slår igenom nånstans.



Men trycket blir ju lika till alla spridare även OM det skulle vara för lågt. Testa kan jag iaf göra. Kan ju förresten sätta en mätare på slangen för att se trycket. Ska ju normalt vara upp till 3 bar och det kommer jag nog inte upp i.

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-04 20:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det inte enklare att utnyttja bilens eget bränslesystem för flödesprovet? Skarva bara slangarna till fuel rail så du kan ha den bredvid bilen, och koppla förbi bränslepumprelät så du kan ha pumpen gående hela tiden. Brandfaran är ju försumbar om man låter den för tillfället öppna spridaren spruta ner i en flaska med smal hals, och riggar upp alltsammans så att inget kan välta och det inte är risk att någon snubblar på slangar och river omkull alltsammans.

Under alla förhållanden bör man ju ändå mata spridarna med väl filtrerat bränsle, man vet aldrig vad en pump kan släppa ifrån sig. Speciellt då en akvariepump som överhuvudtaget inte är gjord för att vara oljebeständig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011