Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-11-02 18:50 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-23 18:14
Inlägg: 27
Ort: Uppsala
Jag kör en gammal 240 (B230F -88) som jag inte lägger ner allt för mycket tid och pengar i. Därför fick de förra volvo original tändstiften sitta i hela 6000 mil. Detta gick helt utan problem.
Nyss fick jag dock dåligt samvete och köpte fyra nya Bosch WR7DC+ på Micro och monterade dessa. Sedan dess har bilen varit väldigt svårstartad när den är kall. Tidigare krävdes aldrig mer än två startförsök vid 0 grader men nu krävs fyra! Tändstiften har 0,7mm elektrodavstånd.

Känns trist att behöva köpa nya tändstift igen... Snarare så bensindrift ligger närmre till hands istället. Snart blir ju etanolen ändå svindyr och bensinen har inte varit så här billig på jättelänge.

Här är två bilder på ett av stiften (har gått 400 mil):
Bild
Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 19:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Hur såg de gamla tändstiften ut då? Var det verkligen lika kallt när du jämför olika tillfällen?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 21:58 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-23 18:14
Inlägg: 27
Ort: Uppsala
GL skrev:
Hur såg de gamla tändstiften ut då? Var det verkligen lika kallt när du jämför olika tillfällen?


Gamla stiften är ju kastade i soptunnan för länge sedan men jag kunde inte se något onormalt alls. Jag har kört denna bil på E85 i flera år och jag vet att jag aldrig behövt 4 startförsök! Hade det varit så illa från början hade jag aldrig kört E85 på vintern. Man misshandlar ju batteriet...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 22:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Vad jag tänkte på med utseendet var bl a hur långt elektroderna sticker in i förbränningsrummet. Man kunde ju tänka sig att det kunde vara skillnad beroende på hur nära väggen gnistan skapas.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 19:07 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-23 18:14
Inlägg: 27
Ort: Uppsala
GL skrev:
Vad jag tänkte på med utseendet var bl a hur långt elektroderna sticker in i förbränningsrummet. Man kunde ju tänka sig att det kunde vara skillnad beroende på hur nära väggen gnistan skapas.


Volvo originalstift ser exakt lika ut som de på bilderna ovan.

Men nu är vinterpriset satt på E85 och priset steg 90 öre. Alltså tankar jag bensin i vinter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Du kan ha fel resistans i tändstiften, på en sån motor är 5000-6000 ohm lämpligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 12:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det motstånd som sitter i tändstiften har inget med tändsystemets funktion att göra, det finns bara där för radioavstörning. Tändsystemets inre resistans (dynamiskt, nu talar jag alltså inte om tändspolens likströmresistans) är i storleksordningen flera hundra kohm, då gör några enstaka kohm i tändstift eller tändkablar varken till eller från.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 13:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kan ha otur med ett dåligt stift, sånt händer ibland även med märkeständstift.

Men har du verkligen tryckt tillbaka tändhatterna ordentligt över stiften. Tändkablarna/hatterna kan också ha skadats när du drog loss dem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 19:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Ett EDIS tändsystem går fruktansvärt dåligt och nästan inte alls under 5000 ohm i tändkretsen, hur förklarar du det? kanske bara är EDIS specifikt, jag har fått den förklaringen att hög resistans i tändkablarna ger bättre gnista pga av att induktansen blir annorlunda, jag skulle vilja ha det bekräftat faktiskt. Exakt hur det fungerar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 20:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
stoffe skrev:
Ett EDIS tändsystem går fruktansvärt dåligt och nästan inte alls under 5000 ohm i tändkretsen, hur förklarar du det? kanske bara är EDIS specifikt, jag har fått den förklaringen att hög resistans i tändkablarna ger bättre gnista pga av att induktansen blir annorlunda, jag skulle vilja ha det bekräftat faktiskt. Exakt hur det fungerar?


Med vanliga induktiva tändsystem (så som EDIS också är) laddas tändspolans järnkärna upp med magnetism innan gnistan pga strömmen genom primärlindningen. När gnistan ska komma bryts primärströmmen och under tidan att gnistan står laddas tändspolan magnetism ur igen genom tändspolans sekundär lindningen.

Utan motstånd i kablar tändstift mm får man en högre ström i urladdningen och "fetare" gnista men den "står" också kortare pga att tändspolan tappar sin magnetiska laddning snabbare. Om gnistan står för kort så hinner inte tillräckligt brännbara gaser komma förbi för att få en bra antändning. Med för stor motstånd så blir gnistan för svag att orka tända nått öht, det är en balansgång alltså, den bli smalare vid en tändspole som inte lagrar så mkt energi.

Ha du kollat tändhatterna ännu? Om kablarna är gamla kan de mkt väl få överslag nånstans, kolla under huven i mörker så kan du kanske se det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 08-11-25 08:21, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 01:15 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
det kanske låter dumt men, en bra grej att försäkra sig om är att motorn är ordentligt jordad. sånt kan man bli helt galen på då man inte hittar felet så lätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 11:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
stoffe skrev:
Ett EDIS tändsystem går fruktansvärt dåligt och nästan inte alls under 5000 ohm i tändkretsen, hur förklarar du det? kanske bara är EDIS specifikt, jag har fått den förklaringen att hög resistans i tändkablarna ger bättre gnista pga av att induktansen blir annorlunda, jag skulle vilja ha det bekräftat faktiskt. Exakt hur det fungerar?


Med tanke på att redan likströmsresistansen i EDIS-tändspolens (den jag har mätt på heter 928F-12029-CA och kommer från en Mondeo 2.0 '94( högspänningslindning är närmare 13 kohm så borde det inte spela någon roll med några kohm till utanför. Renault med ett liknande tändsystem använder ingen yttre serieresistans alls, kan återkomma efter lunch med fullständiga data för båda tändspoletyperna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-25 14:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Lite data för dubbeltändspolar (EDIS och liknande), allt mätt vid 1 kHz med Agilent 4263B RCL-mätare:

Motorcraft 928F-12029-CA, Ford Mondeo 2.0 '94
Resistans primärlindning 0,49 ohm
Induktans primärlindning 6,33 mH
Q-värde primärlindning 8,5
Läckinduktans mätt från primär 0,395 mH
Läckinduktansens Q-värde mätt från primär 1,3
Resistans sekundärlindning 12,9 kohm
Induktans sekundärlindning 47,6 H
Q-värde sekundärlindning 8,7
Omsättningstal ca 87

Sagem 2 526 151 A / Renault 7 700 247 008 , Renault Kangoo '00
Resistans primärlindning 0,52 ohm
Induktans primärlindning 4,01 mH
Q-värde primärlindning 9,1
Läckinduktans mätt från primär 0,335 mH
Läckinduktansens Q-värde mätt från primär 1,6
Resistans sekundärlindning 7,22 kohm
Induktans sekundärlindning 30 H
Q-värde sekundärlindning 11
Omsättningstal ca 86

Hyundai, utan typbeteckning, gissningsvis omkring 1997
Resistans primärlindning 0,87 ohm
Induktans primärlindning 6,82 mH
Q-värde primärlindning 5,7
Läckinduktans mätt från primär 0,656 mH
Läckinduktansens Q-värde mätt från primär 1,1
Resistans sekundärlindning 15,39 kohm
Induktans sekundärlindning 29,6 H
Q-värde sekundärlindning 5,7
Omsättningstal ca 65

Delco 3 474 222, Citroën CX GTI '85-91
Resistans primärlindning 0,51 ohm
Induktans primärlindning 5,43 mH
Q-värde primärlindning 12,5
Läckinduktans mätt från primär 0,25 mH
Läckinduktansens Q-värde mätt från primär 1,5
Resistans sekundärlindning 4,31 kohm
Induktans sekundärlindning 43 H
Q-värde sekundärlindning 5,4
Omsättningstal ca 77

Delco-tändspolens elektriska data är så gott som identiska med Delco-spolar för vanliga tändsystem med fördelare från 80-talet (GM HEI), enda skillnaden är att båda ändarna av sekundärlindningen går till högspänningsuttag istället för att den ena är hopkopplad med primären.
Den används på Citroën CX till ett Thomson-Brandt "AEI" tändsystem. Drivstegen för tändspolarna strömbegränsar vid 5,9 A.

Motorcraft-tändspolen för Ford EDIS har inte minsta likhet med de tändspolar som Ford använde tillsammans med fördelartändsystem på 80- och 90-talet. Drivstegen för den sitter vanligtvis i EEC-IV-styrdonet, på enstaka Fordmodeller som använder EDIS ihop med en äldre generation av EEC-IV (bl a Transit med 2.0 OHC-motor från omkring 1993) finns det en separat EDIS-modul. Jag har ett EEC-IV-styrdon med EDIS liggande, det skulle man kunna undersöka närmare för att se hur strömbegränsning mm är gjort.

För Sagem- och Hyundai-spolarna har jag inga uppgifter om resten av tändsystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 00:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Annars kan du få låna en EDIS4 modul och mäta. Jag har 4-cyl wastespark Hyndai spole och drivsteg liggandes från en Hyndai Sonata 16V GLS -94, förmodligen ett sånt som du oxå har fast utan drivsteg som är separat från tändstyrningen. Den kan du oxå få mäta.

En sak som jag alltid undrat över är om MSD har så fantastiska spolar och tändsystem som de som åker V8 påstår? Har du någon jämförelse med de som du listade upp tidigare i tråden?

ang mitt tidigare påstående att 5000-6000 ohm är lämpligt på en volvo B230 som sitter i 240 är att volvo själva rekomenderar resistans-stift till dom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-26 00:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Annars kan du få låna en EDIS4 modul och mäta. Jag har 4-cyl wastespark Hyndai spole och drivsteg liggandes från en Hyndai Sonata 16V GLS -94, förmodligen ett sånt som du oxå har fast utan drivsteg som är separat från tändstyrningen. Den kan du oxå få mäta.

En sak som jag alltid undrat över är om MSD har så fantastiska spolar och tändsystem som de som åker V8 påstår? Har du någon jämförelse med de som du listade upp tidigare i tråden?

ang mitt tidigare påstående att 5000-6000 ohm är lämpligt på en volvo B230 som sitter i 240 är att volvo själva rekomenderar resistans-stift till dom.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011