Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-12-10 11:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Överlagrad tändningsmapp?
InläggPostat: mån 09-01-19 15:15 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
En vild fundering - vore det möjligt att bygga en dosa som justerar tändningen efter det ordinarie tändningssystemet, på samma sätt som vi i efterhand justerar bränsleinsprutningstiderna? Är det möjligt och har någon gjort något liknande?

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 15:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Jo, tanken har diskuterats.
Enda problemet är att man inte kan bygga en tidsmaskin, så om man vill tidigarelägga tändpunkten så får man utgå från föregående tändpuls.
Sedan behöver man en dosa för varje tändspolen motorn har, men det är väl inga problem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-01-19 15:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4630
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet skulle ju vara att ge sig på signalen/signalerna från vevaxellägesgivare eller motsvarande till bilens styrdon. Om det är ett "kuggräknande" system där det finns gott om referenspunkter hela varvet runt, så borde det vara ganska lätt att få en sådan lösning att fungera bra.
Om det däremot bara finns t ex en eller två referenspunkter per varv har vi tidsmaskinsproblemet där igen...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 13:20 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Hmm... intressant... enligt magkänslan borde inte tändpunkten kunna skilja så mycket mellan två på varandra följande tändpulser. De kommer ju ändå rätt så tätt och insignalerna är kontinuerliga signaler från "verkligheten". Om man dessutom bevakade varvtalsförändringar borde nästa originaltändpuls kunna predikteras rätt bra. Dessutom kunde boxen själv varna om den gissat alltför fel.

Boxen skulle bara behöva några få justeringspunkter, för några strategiskt utvalda varvtal och låglast. Vid fullast kunde väl justeringen vara = 0. Mellan dessa punkter är det sedan bara att interpolera. Sedan kan boxen kalibreras med en skruvmejsel på garageuppfarten med hjälp av en tryckmätare och stadig högerfot.

Eller... är jag så att säga ute och cyklar :?

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 16:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4630
Ort: Sundsvall
Ytterligare en möjlighet skulle ju kunna vara att först ställa tändningen tidigare genom rent handgripliga metoder - t ex flytta på givaren - och sedan låta signalen passera en "box" som fördröjer den lagom mycket.

Om lägesgivaren för tändsystemet är monterad i en fördelare på traditionellt sätt, så går det ju som regel lätt att vrida på fördelaren för att flytta givaren lagom mycket tidigare. Är det däremot en fast monterad givare vid vevaxeln så kan det bli mer besvärligt. I vissa fall är det lätt att flytta även sådana givare, t ex på de Renaultmotorer där den sitter på en ganska lång monteringsplåt, fäst med två skruvar vid blockets kortsida mot svänghjulet. Där är det bara att tillverka en egen monteringsplåt med avlånga skruvhål, så kan man sedan flytta givaren efter tycke och smak.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 19:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1189
Ort: Nyköping
Om man inte använder tändpulsen till samma cylinder då man måste vänta två varv (på 4-cylindrig motor) till den modifierade pulsen utan förskjuter tändföljden skulle det räcka med ett halvt varvs fördröjning. I stället för tändföljden 1-3-4-2 skulle det då bli 3-4-2-1.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-21 20:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7099
Ort: Älvsjö
Vid mer än 1000 rpm går motorn tillräckligt jämn för att förutspå nästa gnistan även om man är ett varv "efter" är inte varvtalsändringen så stor att tajmingen kan bli fel.

Under 1000 rpm får man nog låta bli att försöka göra några förutsägelser för nästa gnistan utan tända precis som vanligt. När motorn går ner i varv och speciellt vid start kan det annars bli väldigt fel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 00:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Nu tror jag att jag kommit på ngt...
Hur svårt skulle det egentligen vara att bygga en sådan låda, och låta den köra en adapterings algoritm som gick ut på att så snart motorn kördes med jämn belastning och varvtal (inom förutbestämda gränser), så skulle boxen pröva sakta att ändra timingen tills den märkte att varvtalet började öka/ insugningsundertrycket började öka, och man således kommit närmare MBT?
Programmet kunde ju låta varvtalet öka en del till en viss gräns innan den stannade för att ge föraren en chans att släppa upp gasen lite och finna ett nytt belastningsläge där bilen inte ökade i fart.
Efter tid med denna algoritm borde man hittat MBT på de flesta varvtal o belastningar....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 12:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Om man kombinerar min ide med Torbjörns om att först se till så det alltid blev fråga om att boxen skulle senarelägga tändpunkten, skulle det då kunna gå att genomföra?

Vi kunde ju börja med enkla fördelarmotorer (utan mappad ECU och med istället vacuumdosa) eftersom de oftast kommer med boschfördelare med i princip endast två utföranden hallgivare, eller lindad induceringsspole (har glömt vad de brukar kallas).
Dosan monteras helt enkelt på kabeln mellan fördelaren och tändmodulen.
Min 190:a skulle gärna ställa upp som provrigg... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011