Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-10-28 19:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Inte endast en etanol-fråga men jag undrar hur man bäst kan varvtalsbegräns en (förgasar)motor med tändningen.

Alternativ som jag kan se när maxvarvtalet uppnås är:
1 stänga av tändningen helt
++ effektivt
- blir tvärt och mkt oförbrända avgaser
2 läga tändningen senare
+ effektivt
-- blir heta avgaser / dåligt för avgasventilen
3 hoppa över gnistor
+ mjukare än alt 1
-- vid låg belastning kan den varva mer ändå trots minskad effekt och då går motorn ojämn
-mkt oförbrända avgaser
4 göra gnistan svagare
+ mjukare än alt 1
+ mindre ojämt än 3
- vid låg belastning kan motorn varva mera

Vad är bäst, kanske en kombination av 2 och 3?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Varvtalsrefulator
InläggPostat: ons 09-10-28 22:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det här finns ju för A- och Epatraktorer: http://www.rlkonsult.se/varvtalsregulat ... -p-39.html

Jag vet dock inget om hur den reglerar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-28 22:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De varvtalsbegränsningar som verkligen har förekommit på massproducerade motorer har nog oftast varit av typ 1. Tändningen stängs av helt när man kommer över ett visst varvtal, och slås till igen när varvtalet har sjunkit t ex 5 %. För mycket länge sedan löstes detta med en centrifugalströmbrytare på fördelarrotorn som kortslöt tändspänningen till jord, och en hel del tyska 80-talsbilar med förgasare och brytarlöst tändsystem (t ex Mercedes med 102-motor) har en sådan funktion i tändmodulen. Men jag har faktiskt aldrig mätt och försökt provocera ett sådant tändsystem för att se hur det verkligen fungerar.

Bosch EZ-K och EZ-L ska också ha en varvtalsbegränsningsfunktion i styrdonet, men jag vet inte hur den fungerar i praktiken. Det vore dock relativt lätt att koppla upp ett sådant styrdon för att prova, jag har ju några olika typer liggande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-10-28 23:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
aryan skrev:
Inte endast en etanol-fråga men jag undrar hur man bäst kan varvtalsbegräns en (förgasar)motor med tändningen.
---

/Aryan

Ett alternativ 5 vore att senarelägga tändningen ca 180 grader så att tändningen inträffar när utblåsningen av den oförbrända blandningen redan pågår, då förbränns den utan att ge så hög temperatur till avgasventilerna och inte heller oförbränt bränsle samtidigt som effekten blir nära noll. Det bör bli en häftig ljudeffekt när blandningen tänds ute i avgasröret så man blir medveten om att man kör för fort.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-28 23:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack för svaren, förvånansvärd att det är så enkelt/brutalt att tändningen bara stängs av! Borde kunna ge rejäla smällar i avgasröret om varvtalet går upp och ner 500 varv med fullgas.

Ang alt 5 kan vara svårt med en konventionell fördelare med rotor men annars en bra ide för att slippa oförbrända bränsleutsläppen..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011