Ja det borde absolut förbättra magerkörningen.
Vissa bilar har även extra sen tändning i uppvärmningsfasen för att få hetare avgaser och snabbare katalysator tändning, vilket för etanoldriften borde vara fel, den långsammare förbränning räcker redan för att värma upp katten snabbare och extra sen tändning öker då bara risk för miständning.
Med E85 ska man endast justera tändningen för max effekt för bästa ekonomi, befintliga bensinkurvan är en kompromis mellan effekt/verkningsgrad och risken för spikningar. I mitt fall har de troligtvis räknat med ett worst-case senario att bränslet kan vara ner till 92 oktan och att bilen drar en husvagn uppför Alperna en varm sommardag.
Så även om man inte kör mager och E85 brinner ung lika fort vid varm motor och högre belastningar så är nog ändå inte bensin tändförställningen inte optimalt. Jag läste dessutom att något tidigare tändning i förhållende till optimalpunkten/max effekt inte ger lika stor förbruknings ökning än lika mkt för sen tändning.
Nu borde jag alltså egentligen göra en massa accelerations prov med olika tändninställningar och gaspådrag (klossar/distanser under gaspedalen?) . Jag har ett smart litet gratisprogram för att mäta accelerationen GSF streetdyno se
http://atom007.heimat.eu/tmt/gsf_dyno.html