Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 22:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dagens väntade nyhet...
InläggPostat: tis 07-07-03 11:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
...regeringens avsatta pengar till miljöbilar räcker inte:

http://www.e24.se/dynamiskt/bilar/did_16054225.asp

Jag var emot förslaget från början, men när man nu ville införa det kunde man ju visat att man menade allvar med ambitionen så att pengarna inte tar slut efter bara några månader. Flera organisationer kritiserade också förslaget för att för lite pengar fanns anslaget. Jag anser att det ska vara andra incitament än 10 000 i näven vid bilinköpet (egentligen avdrag på fordonsskatten under fyra år) som gör att du väljer en miljöbil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-03 12:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1987-88 lämnades ju 6000 kr i rabatt på accisen vid köp av en ny bil med katalysator. Om man tar hänsyn till att penningvärdet har försämrats sedan dess så var det den gången ett betydligt mer generöst "bidrag" från statens sida till nybilsspekulanter än vad dagens premie på 10000 kr är. Man ska också ha klart för sig att 1987 års accisrabatt gällde oavsett vem som köpte en ny bil, den var alltså inte öronmärkt för enbart privatpersoner som idag.
Undrar förresten hur stor del av nybilsförsäljningen som går direkt till privatpersoner?

Man får nog instämma i att 10000 kr-bidraget är både småsnålt och klumpigt administrerat, det verkar mest finnas för syns skull.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-03 14:15 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 20:25
Inlägg: 40
Ort: Linköping
Var inte miljöbilsförsäljningen på god väg uppåt av sig själv redan innan alliansen slängde fram sina 10000 kronor i miljöbilspremie? Jag fick i alla fall känslan av att det var helt onödigt att "störa" marknaden med detta utspel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-03 16:14 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-22 03:40
Inlägg: 18
Ort: Från
Själv ser jag 10000:- som ett vettigt steg och enligt miljöministern själv är det inget problem.
Som jag ser det är dagens begränsning av summan egentligen bara är en formalitet att ändra.

Att denna väg uppmuntra privatbilister att välja något miljövänligt kallas ekonomisk styrning och har uppenbart gett viss effekt.
Klart vettigt i mina ögon 8)

Fast räcker inte pengarna i slutändan vill jag höra vår miljöminister själv berätta den saken... det kan ju bli kul :wink:

_________________
Citroen Xantia blivande spritslukare

Min Zx var en trevlig alkoholist men numera skrotad efter motorras.
Citroen Zx 1.8i "VFV"
VFV tack vare Flexitune. ... Goodbye, OPEC !

LED fanatiker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-03 21:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hade ändå varit smartare att höja CO2-skatten på fossilsoppa och ta de pengarna till att sänka moms etc på biodrivmedel.
Folk är inte dummare än att de fattar den vinken också.
Dessutom kommer man då åt de som åker verkligt långt.

Men det har väl diesellobbyn snackat emot för kung och fosterland, nu hade man ju tydligen tom lyckats tjata hål i huvet på Carlgren och får igenom en fordonsskattesänkning på massa tusen/ år för de "renaste" dieslarna..
Ska det vara miljöpolitik?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-03 23:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
karlmb skrev:
Men det har väl diesellobbyn snackat emot för kung och fosterland, nu hade man ju tydligen tom lyckats tjata hål i huvet på Carlgren och får igenom en fordonsskattesänkning på massa tusen/ år för de "renaste" dieslarna..


Jo, det är väl resultatet av många lobbying-miljoner. Jag tycker man rätt länge nu hört om och om igen vilka förträffliga miljöbilar nya dieslar är. Och visst, byter vi alla bensinare mot dieslar får vi lägre koldioxidutsläpp. Men det känns som att stirra sig blind på bara en sak. Dieselns nackdelar, tex de höga kväveoxidutsläppen, är knappast någonting man bara kan ignorera. Dieslar skall köras på biodiesel om de ska kunna kallas miljöbilar tycker jag.

Biogas och etanol är ju faktiskt mycket trevligare ur både CO2- och NOx-synpunkt. Att säga att en diesel som körs på fossil-soppa är lika bra som en etanol- eller biogas-bil tycker jag är helt uppåt väggarna. Som att jämföra en moped med lastfartyg.

karlmb skrev:
Ska det vara miljöpolitik?


Uppenbarligen. Fast det är väl iochförsig helt i linje med den tidigare miljöpolitiken regeringen Reinfeldt fört. Nu pratas det om en höjning av koldioxidskatten iofs, det är ju äntligen något som skulle kunna ge resultat. Man får hoppas KD inte saboterar det hela.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-04 04:54 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Hade ändå varit smartare att höja CO2-skatten på fossilsoppa och ta de pengarna till att sänka moms etc på biodrivmedel.
Folk är inte dummare än att de fattar den vinken också.
Dessutom kommer man då åt de som åker verkligt långt.

Men det har väl diesellobbyn snackat emot för kung och fosterland, nu hade man ju tydligen tom lyckats tjata hål i huvet på Carlgren och får igenom en fordonsskattesänkning på massa tusen/ år för de "renaste" dieslarna..
Ska det vara miljöpolitik?

---------------------------------------
Nu vill jag minnas att Du var väldigt negativ till att sänka momsen på etanol för något år sedan. Då fanns det alla möjliga skäl för att man inte kunde ha olika momssatser. Men nu går det tydligen.

Visst. Miljöbilspremien på 10.000 kr tenderar att enbart bli en subvention till att köpa ny bil. Och i och med att man satt gränsen så att bränslesnåla diesel- och bensinmodeller 'kvalar in' så öppnar man också för att subventionera en massa småbilar med tvivelaktiga trafiksäkerhetsaspekter.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-04 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det kommer jag inte ihåg...
Men om jag var det berodde det enbart på att jag trodde det var omöjligt att ha olika momssatser på olika bräsnlen enligt nån EU-regel.
Men det är det tydligen inte och då är det väl bara att köra?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 20% är för lite!
InläggPostat: ons 07-07-04 09:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
När skyfallen kom över Småland var det tvunget att regnandet minskade för att vattnet skulle sjunka undan och naturen bli återställd. 20% mindre regn är för lite för att göra skillnad. Det måste sluta regna helt!

Likadant med koldioxidutsläppen. Om FN:s klimatrapporter stämmer, vilket man får anta, krävs krafttag mycket större än 20% minskning under ett antal år. Om hela bilparken byts ut mot dieselbilar har vi minskat de totala koldioxidutsläppen med 20% (eller verkligheten snarare nedåt 10-15%), men vi har inte löst klimatfrågan. Vi har bara gjort så att klimatförändringarna går lite långsammare. Halmstad och Kristianstad kanske svämmar över 2050 istället för 2040. Vi har inte löst problemet med att använda icke förnybara fossila bränslen som släpper ut koldioxid plus andra mycket värre avgaser och bidrar till växthuseffekten.

Jag tycker, oavsett om man fortsätter dela ut 10 000-lappar till de som köper miljöbil, snart borde revidera vad som ska kallas miljöbil. Koldioxidutsläpp är ett bra mått, men man borde sänka gränsen till 100 g/km till år 2010 kanske.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011