Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-07 11:41 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Det naturliga vore att lägga all fordonsbeskattning på bränslet. Den som kör eller förbrukar mycket får då betala mer. En sådan ändring bör genomföras gemensamt inom EU, annars blir det mycket gränshandel. Att bilen i sig beskattas tycker jag verkar helkorkat.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-07 13:13 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Göinge, för att de skulle tappa väljare. Du vet, snyftbild i Aftonbladet om ensam mamma som inte kan köra döttrarna till stallet längre. Dessutom är det svårt att göra alltfört stora avsteg från övriga världen (jmf gärna spritskatten, och hur bra det går).

Sänka etanolpriset? Det kommer leda till totalt sett mer bilmil körda. Och det känns onödigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Andra knep.
InläggPostat: fre 07-09-07 14:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
MagnusH - Jomen, om man bara höjer skatten lite grann i taget hela tiden kommer alla bara fortsätta att säga att "det är för jävligt" och sedan sätta sig i sin V70 och köra sina fyra kilometer till jobbet. Vill Centern (och övriga partier) uppnå något och inte bara agera taktiskt bör man frångå "höja skatten lite grann"-strategin. Det behövs nytänkande och radikala idéer. Miljörelaterade skatter bör inte diskuteras ihop med budgetbalanser... "Om vi höjer skatten nio öre får vi in mest. Höjer vi med mindre kör inte folk mindre. Höjer vi med mer får vi in mindre skatt för då kör folk för lite. Och till råga på allt kanske vi mister 0,5 procentenehetr av väljarna i septemberundersökningen!" Nej, man kanske inte ska inrikta sig på bensinskatten alls och istället ta till andra knep. Likaväl som man då och då kör skrotningskampanjer för att få bort äldre bilar utan katalysatorrening som när man propagerar för kampanjerna det låter som att var och varannan kör runt med, kan man försöka få bort fossilbilarna. Istället för 10 000 kronor för köp av miljöbil (som Peugeot ändå lägger beslag på) kanske man ska ha 10 000 extra i skatt på ickemiljöbilar? På något vis måste man se till att folk när de köper bil inte köper en bil med höga koldioxidutsläpp, när man kan få en bil med samma prestanda men med bättre miljöegenskaper. En del är ju trots allt "tvungna" att ha bil och att då lägga hela bördan på körningen blir orättvist.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-07 16:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
karlmb och MagnusH - Ni har fått mig att helt och fullt hålla med PaNiC.

Om man kan få folk att sluta konsumera bensin och istället konsumera etanol genom att öka priset på bensin och minska det på E85, varför gör man det då i så små steg att det inte märks i plånboken?


Det ligger något i det.
En kraftig höjing av CO2-skatten skulle ge vad man brukar kalla "tydlig signal".
Tyvärr krävs det stort politiskt mod för att sända såna..
Dessutom skulle fossil/metanol/gaslobbyn omedelbart hugga på etanolen som ju skulle framstå som det bästa alternativet direkt (vem har en gasbil eller råd att skaffa en?), och hävda att detta ju ger mer eller mindre omedelbar världs-svält och total regnskogsskövling på typ 2 år.

Det är nog anledningen till den långsamma taktiken.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 09:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Vad jag är inne på är att det för den stora massan fortfarande saknas alternativ till bensinen.
Vi har inga problem att klara en sådan sak, men ensamma mamman som nämndes klarar det inte. Detta för att:

1, hon har inte råd att köpa en flexifuelbil.
2, hon har inte tekniska kunnandet att konvertera sin bensinbil.
3, hon har inte råd att konvertera sin bensinbil på verkstad om/när det blir möjligt.
4, hon bor säkert i norrland och har 25 mil till närmsta E85-station. <- överdrift för att förstärka poängen.

Hon är inte ensam om att ha ett eller flera av dessa problem. Vad som hittills har saknats varenda gång det har kommit till att skatta bort ett problem är ett klart och tydligt alternativ som den grå massan kan acceptera.
Man kan inte höja skatten innan frågan om alternativ är fullständigt löst.

På "alla" plater utom Stockholm med omnejd fungerar kollektivtrafiken dessutom så fruktansvärt dåligt, så det är absolut inget alternativ.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 14:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
PaNiC skrev:
Vad som hittills har saknats varenda gång det har kommit till att skatta bort ett problem är ett klart och tydligt alternativ som den grå massan kan acceptera.
Man kan inte höja skatten innan frågan om alternativ är fullständigt löst.


Det går givetvis alldeles utmärkt. Att det har varit för billigt tidigare att bräna benisn, spelar ingen roll för vad det bör kosta idag.

Höjda priser skall minska bensinförbrukningen. Bil är verkligen ingen mänsklig rättighet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 16:04 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Lite kort bara om exemplet med den "ensamma mamman",, så finner jag ens några större problem även där heller, det är mer fråga om att få ut budskapet i det hela, för viljan finns, det är iaf jag övertygad om.

Har för egen del själv låtit konverterat ett par "ensamma mammors" bilar och till självkostnads pris, visst tillgången är väl inte helt rikstäckande än men med snart 1000 etanolmackar så torde även den frågan vara utredd.

Och vidare själv efter hundra och åter hundratals mail genom åren med allt från ensamma mammor till präster,, som verkligen vill kunna göra något för vår miljö och med vad som står till buds, så än en gång detta kommer nog dom flesta att kunna acceptera men rent logiskt måste det först till en större priskilnad på bränslena.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-09-10 08:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Efter ett antal år med etanolbilar (och gasbilar) har det äntligen sjunkit in hos folk att det faktiskt finns alternativ till fossilbilarna. Nu gäller det att efterfrågan blir större och - inte minst - att alla myter (spridda av vissa biljournalister och av alltför många uppfattade som sanningar) kring dessa försvinner. Länge sa många "Vi måste för miljöns skull sluta köra bensindrivna bilar. Vi måste forska mer." Fortfarande måste det forskas, men vi har ett utmärkt alternativ tills nästa generation bilar dyker upp. Då det finns en skepsis mot etanolbilar måste man locka med ekonomiska fördelar och fortfarande är skillnaden mellan etanol- och bensinpris för liten, samtidigt som detta skulle vara den främsta anledningen för många att köpa en etanolbil. Å andra sidan kan inte de som är i störst behov av lägre driftskostnad tillgodogöra sig det då de inte har möjlighet att lägga ut inköpspriset ens för en begagnad etanolbil. De går ju trots allt lös på runt 100 000. Därför hade det blivit orättvist om de som av ekonomiska skäl kör runt i en gammal 740 tvingas betala ett mycket högre bensinpris, samtidigt som den som närhelst han vill köper en ny V70 flexifuel får ett lägre etanolpris. Man kanske skulle dra igång en konverteringskampanj där staten betalar, låt säg, upp till 50% av kostnaden att konvertera sin gamla bensinbil till etanoldrift.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011