Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 14:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-09-12 15:31
Inlägg: 3
Ort: Från
karlmb skrev:
Citat:
Utan att lägga ner någen tid just nu på att söka referenser på hur långt olika produktionstekniker har kommit så vet vi att det finns en pilot i Piteå för att förgasa svartlut. Göteborgs Energi har dessutom långt framskidna planer på att producera biometan från biomassa och E.ON vill ha en pilotanläggning för förgasning av biomassa år 2012.

Anaerob biogas produceras redan idag, volymerna växer kraftigt och med de spannmålspriser som gällde tidigare i år är det möjligt att producera biogas från grödor till samma pris som man säjler fordosngas för idag (i stora anläggningar).



Den där gasen kan de behålla och elda upp i sina egna kraftvärmeverk, inte pracka på oss bilister. Finns ingen anledning att använda gas i mobila fordon sålänge som det finns så många fasta installationer i närheten av produktionsställena.


Det är nog tanken till viss del - och därför bör produktionskostnaderna sannolikt bli mkt intresanta med tanke på vad kraftvärmeverken betalar för naturgas idag.

Antalet tankstationer för gas ökar hela tiden och om jag ser till vart jag tankar så räcker det att det finns en station där jag bor/jobbar/handlar. Åker man på långresor så krävs det ingen större omväg för att hitta gas sålänge man håller sig till Götaland. Antalet tankskationer är inget större problem på västkusten idag och problemet blir allt mindre i resten av landet också. Då tycker jag att räckvidden är ett större problem och där får vi väl se om det kan bli några bra lösningar framöver...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Tankställen
InläggPostat: tor 07-09-13 16:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till Lunden: Har du inte tänkt på att det är mycket billigare, enklare och snabbare utbyggnad i långt större omfattning på E85, än på gas i Sverige?
I landet har vi inom kort 1000 etanolstationer. Hur måga gasstationer finns det och var?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 16:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är just infrastrukturen och komplexiteten i gasfordon som gör att gasen lämpar sig bäst för stationärt bruk.
Och så länge det inte går att producera mer biogas än vad som går åt i landets stationära anläggningar kan det inte vara samhällsekonmiskt motiverat att investera i vare sig fordon eller tankställen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Finansdepartementet...
InläggPostat: tor 07-09-13 17:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://www.regeringen.se/sb/d/8874/a/78 ... 7pLY_iuGt_

Citat:
Skattebefrielse av etanol
I vanlig 95-oktanig bensin blandas 5 procent etanol in, s.k. låginblandning. För att främja biodrivmedel tas ingen skatt ut för etanol och andra biodrivmedel. För att få skattebefrielse för importerad etanol som ska blandas in i bensin har dock Sverige infört ett särskilt villkor. Villkoret innebär att den högsta tullen om ca 1,80 kr per liter etanol måste betalas för att skattebefrielse ska erhållas.

Regeringen avser att senast den 1 januari 2009 slopa det särskilda villkoret som gäller för att få skattebefrielse för etanol som låginblandas i bensin. Priset på 95-oktanig bensin kan därmed komma att sjunka med 5-10 öre per liter. Regeringen verkar inom EU för att EU:s tull på etanol ska tas bort. Sverige kan inte ensidigt ta bort tullen. Regeringen undersöker olika alternativ för att fortsatt ge svensk etanolproduktion stabila förutsättningar.


Den högsta tullen???????
Jaha..?
Och hur ser de andra tullarna ut????

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimlig förklaring.
InläggPostat: tor 07-09-13 17:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
göinge skrev:
Förklaringen MagnusH ger är ju helt rimlig och inte konstig alls, men då ska man inte samtidigt snacka om att Sverige bör använda mer biobränsle.


Precis! Vilket j-a skitsnack, särskilt på samma dag som "etanolkungen" är på statsbesök!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 20:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Lunden, dina citeringar funkar dåligt.

Jag ser inte problemet med att göra etanol av spannmål, även om vissa vill göra det till ett stort problem. Det kvittar vad man gör etanolen av, så länge man hittar köpare.

Vad får dig att tro att Sverige 'fokuserar' på etanol av vete? Fokus ligger på etanol av cellulosa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimlig förklaring.
InläggPostat: tor 07-09-13 20:53 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
göinge skrev:
Förklaringen MagnusH ger är ju helt rimlig och inte konstig alls, men då ska man inte samtidigt snacka om att Sverige bör använda mer biobränsle.


Precis! Vilket j-a skitsnack, särskilt på samma dag som "etanolkungen" är på statsbesök!


Eh, om man sänker skatten på etanol, är inte det en signal att vi skall använda mer biobränsle?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimlig förklaring.
InläggPostat: tor 07-09-13 21:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
karlmb skrev:
göinge skrev:
Förklaringen MagnusH ger är ju helt rimlig och inte konstig alls, men då ska man inte samtidigt snacka om att Sverige bör använda mer biobränsle.


Precis! Vilket j-a skitsnack, särskilt på samma dag som "etanolkungen" är på statsbesök!


Eh, om man sänker skatten på etanol, är inte det en signal att vi skall använda mer biobränsle?


Ja men du får 19x så mkt bensin på köpet..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimlig förklaring.
InläggPostat: tor 07-09-13 21:14 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
MagnusH skrev:
karlmb skrev:
göinge skrev:
Förklaringen MagnusH ger är ju helt rimlig och inte konstig alls, men då ska man inte samtidigt snacka om att Sverige bör använda mer biobränsle.


Precis! Vilket j-a skitsnack, särskilt på samma dag som "etanolkungen" är på statsbesök!


Eh, om man sänker skatten på etanol, är inte det en signal att vi skall använda mer biobränsle?


Ja men du får 19x så mkt bensin på köpet..



Oj, får jag 19 liter bensin på köpet, om jag köper 1 liter etanol?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimlig förklaring.
InläggPostat: tor 07-09-13 21:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
aryan skrev:
MagnusH skrev:
karlmb skrev:
göinge skrev:
Förklaringen MagnusH ger är ju helt rimlig och inte konstig alls, men då ska man inte samtidigt snacka om att Sverige bör använda mer biobränsle.


Precis! Vilket j-a skitsnack, särskilt på samma dag som "etanolkungen" är på statsbesök!


Eh, om man sänker skatten på etanol, är inte det en signal att vi skall använda mer biobränsle?


Ja men du får 19x så mkt bensin på köpet..



Oj, får jag 19 liter bensin på köpet, om jag köper 1 liter etanol?


JA om du köper 1 liter etanol med sänkt skatt så måste du köpa 20l BF95 och får du alltså 19 liter bensin på köpet, sålades kanske inte så bra för biobränslen eftersom det försämrar E85's konkurensfördel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimlig förklaring.
InläggPostat: fre 07-09-14 06:39 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
JA om du köper 1 liter etanol med sänkt skatt så måste du köpa 20l BF95 och får du alltså 19 liter bensin på köpet, sålades kanske inte så bra för biobränslen eftersom det försämrar E85's konkurensfördel.


Hade det varit bättre om de höjt skatten på etanol, tycker du? Jag har en känsla av att det är regeringen du inte gillar, och alltså är emot allt de gör.

Det är alldeles utmärkt att alla etanol får samma behandling, både för att det blir enklare, för att etanolpriset för inblandning till viss del är det som sätter priset för etanol som blandas i E85, men framför allt för att en liter etanol gör lika stor miljönytta oavsett om man blandar den med 15% eller 95% bensin.

Att priset på E05 sänks med några öre, kontras av att det höjs igen med ca 25 öre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Förstår du nu?
InläggPostat: fre 07-09-14 07:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
MagnusH - Jag håller med dig, men ändå inte. Självklart ska all etanol behandlas lika oavsett om det handlar om etanol i E85 eller etanol i E5. Det jag och andra här stör oss på är att man från regeringshåll i samband med detta pratade om just att använda mer biobränsle. En sådan här åtgärd - i och för sig helt riktig - gör att det blir mindre förmånligt att tanka E85 och man riskerar att användningen av biobränsle ska minska. Förstår du nu?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimlig förklaring.
InläggPostat: fre 07-09-14 07:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
aryan skrev:
JA om du köper 1 liter etanol med sänkt skatt så måste du köpa 20l BF95 och får du alltså 19 liter bensin på köpet, sålades kanske inte så bra för biobränslen eftersom det försämrar E85's konkurensfördel.


Hade det varit bättre om de höjt skatten på etanol, tycker du?


Ja för min del får de gärna höja tullen på etanol som låginblandas i bensinen, det kommer att ge högre bensinpris eftersom den 5% inblandning ligger fast. Jag ser det som ett (miljö)problem att diesel och bensin är för billigt, FFV ägara väljer ibland tom att tanka bensin pga E85 är "för dyrt" en ökad skillnad i pris mellan E85 och fossilbränsle skulle vara bra. Om en sån tull på etanol i bensin skyddar inhemsk produktion är det inte fel.

MagnusH skrev:
Jag har en känsla av att det är regeringen du inte gillar, och alltså är emot allt de gör.


Det är nog ingen hemlighet att jag inte gillar regeringens politik, men om de hade sänkt tullen på etanol i E85 som det lät från början hade jag tyckt att det var bra. Sen är jag positivt överaskad att de diskuterar en bensinprishöjning, fast det behövs även för diesel.

MagnusH skrev:
Det är alldeles utmärkt att alla etanol får samma behandling, både för att det blir enklare, för att etanolpriset för inblandning till viss del är det som sätter priset för etanol som blandas i E85, men framför allt för att en liter etanol gör lika stor miljönytta oavsett om man blandar den med 15% eller 95% bensin.


Det håller jag inte med om, de är viktigt att det finns en prisfördel mellan bensin och E85 för att minska bensinanvändning.

MagnusH skrev:
Att priset på E05 sänks med några öre, kontras av att det höjs igen med ca 25 öre.


Ja 25 öres bensin och dieselpris höjning per år skulle jag inte har någon större invändning mot.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 07:57 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Ökar du priset på etanol för låginblandning, ökar priset för annan etanol. Den förstnämnda är de stora volymerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-14 08:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vi kanske pratar om/spekulerar i olika saker?

Som jag har förstått det hela är det nu 90öre tull på importerad etanol i E85 och 1,80 kr kr tull på importerat etanol vid låginblandning.

Om regeringen ska sänka tullen för all importerad etanol tll 90 öre varken höjer eller sänker det priset på E85 vad jag kan se, möjligen ger det en liten fördel i handteringkostnader men den "största" effekten är väl en prissänkning på E05 vid pumpen på dryggt 5 öre (0,05 x 0,9 x 1,24) och att inom europeisk etanol får större konkurrans.

Generellt tycker jag inte importtull på etanol är en bra idé så om regeringen lyckas avskaffa tullen på etanol helt (både låginblandat och i E85) så skulle jag tycka det vore mkt bra, speciellt om de kombineras med CO2 skatthöjningar på bensin och diesel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011