Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-04-03 08:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-09-17 13:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag vet inte vad Kd väljare tycker men jag tycker det är toppen :-)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=693552

Citat:
Höjt bensinpris i klimatsatsning

Koldioxidskatten höjs och bensinen blir 29 öre dyrare per liter när regeringen satsar på klimatet.


Regeringen presenterade idag, måndag, ett av förslagen ur den kommande höstbudgeten.

De borgerliga partiledarna vill satsa på ett klimatpaket som bland annat innebär dyrare bensin.

Den största delen av paketet är en höjning av koldioxidskatten. När moms och den årliga indexuppräkningen räknats ihop innebär skattehöjningen att bensinen blir 29 öre dyrare per liter.

När det gäller diesel höjs också energiskatten vilket innebär att dieseln blir 55 öre dyrare per liter. Som kompensation för detta vill regeringen att fordonsskatten på dieselbilar sänks med 284 kronor per år.

Det föreslås också att reseavdraget för dem som måste resa med bil till och från jobbet höjs med 50 öre till 18.50 kronor per mil.

Senast 1 januari 2009 ska också det särskilda tullvillkoret för etanol tas bort.

Jordbruket kommer att kompenseras för den höjda dieselskatten. Partiledarna utlovade också förbättringar för industrin, men ville vänta med att redovisa vilka åtgärder industrin kan vänta sig.

Totalt beräknas att de höjda skatterna ska öka inkomsterna till statskassan med tre miljarder kronor.

Klimatskattepaketet presenterades i samband med ett möte i Stockholm där allianspartierna firade att de nu suttit ett år vid makten.

- Klimatet är en av de stora frågorna och därför krävs tuffa beslut, sade näringsminister Maud Olofsson (c).

Kristdemokraterna lovade i valrörelsen lägre pris på drivmedel. Nu går alliansen motsatt väg.

- Det är inget jag längtat efter, säger kd-ledaren Göran Hägglund till TT.

Han anser ändå att höjningen är acceptabel eftersom inkomstskatterna sänks och reseavdraget höjs.

- Vi pressas mellan vad vi måste göra för miljön och vad vi vill göra för att skapa möjligheter för människorna att leva och bo där de vill.

DN

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Höjda fossilskatter
InläggPostat: mån 07-09-17 13:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1949
Ort: 08- och Småland
"Happy days are here again
The skies above are clear again".
J. Yellen & M. Ager


Etanol, det naturliga bränslet! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 14:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Fossilisterna får ju även en mindre kompenstaion om man tar bort extratullen på etanolen i BF95.
Såja, inte grina nu, Motormännen o kd!
Titta på vilka möjligheter du har, redan idag kan du konvertera!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-18 10:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Precis, SNF reagerar också positivt:

Citat:
Naturskyddsföreningen
Pressmeddelande 2007-09-17

Höjd skatt på koldioxid viktigt steg

Naturskyddsföreningen välkomnar regeringens förslag på höjning av koldioxidskatten.
- Det är en framgång i kampen mot klimatförändringarna, säger generalsekreterare Svante Axelsson.


Skattehöjningen på koldioxidutsläpp kommer att innebära att bensinpriset kommer att gå upp och utsläppen av växthusgaser i Sverige går ner. Regeringen har ännu inte presenterat helheten i budgeten vilket gör det svårt att bedöma effekterna men klart är att en höjning av skatten på koldioxid förstärker de andra åtgärderna på klimatområdet som redan presenterats.

- Sverige tar ett viktigt steg framåt för att också visa vägen för andra länder i framför allt EU. Jag tror att effekten av det här beslutet är långt större än den faktiska utsläppsminskningen. Genom att Sverige visar att det går att minska utsläppen har den svenska rösten i kommande kliamatförhandlingar blivit starkare och trovärdigare i och med dagens beslut, säger Svante Axelsson.

Tillsammans med ben sinskattehöjningen höjs också skatten på diesel ännu mer tillsammans med en sänkning av fordonsskatten på dieselbilar.

- På dieselbilar får en flytt av beskattning från fasta kostnader till rörliga, det stimulerar minskat bilåkande vilket är bra för miljön, säger Magnus Nilsson, trafikhandläggare på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen är dock kritisk till förändringen av reseavdragen. Ett höjt reseavdrag är ett dåligt sätt att kompensera glesbygden för höjda koldioxidskatter menar Naturskyddsföreningen.

- Höjda reseavdrag skulle främst gynna bilister i storstadsregionerna som samtidigt har landets bästa kollektivtrafik, säger Svante Axelsson.

Regeringen skriver tydligt i pressmeddelandet att syftet med beslutet är att minska utsläppen av koldioxid.

- Det är viktigt att regeringen slagit fast sambandet. Nu måste vi bevaka detta för att se att nivån på skattehöjningen verkligen leder till minskade utsläpp, annars bör ju nivån justeras uppåt, säger Emma Lindberg, klimathandläggare på Naturskyddsföreningen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-18 11:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Citat:
Naturskyddsföreningen är dock kritisk till förändringen av reseavdragen. Ett höjt reseavdrag är ett dåligt sätt att kompensera glesbygden för höjda koldioxidskatter menar Naturskyddsföreningen.


Precis, bättre hade varit att göra det möjligt för vanligt folk på landsbygden att konvertera sin 10 år gamla bil till etanoldrift!
Kunde regeringen peka på denna möjlighet hade nog Motormän och Collin blivit lite spaka.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-18 12:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
karlmb skrev:
Precis, bättre hade varit att göra det möjligt för vanligt folk på landsbygden att konvertera sin 10 år gamla bil till etanoldrift!


Mmm, jag undrar varför politiker har så svårt att förstå denna möjlighet. Har verkligen biltillverkarna så stort inflytande? Iofs, vi har ju inte miljarder att lägga på lobbying direkt. Om industrin står och skriker i örat på en att det enda viktiga är nybilsförsäljning så kanske man har svårt att höra vanliga människors ideer om konvertering...

Det behövs nån sorts bred kampanj där man lyfter fram de enorma miljövinsterna med att billigt och enkelt konvertera flertalet gamla bilar. Det skulle reducerar klimatpåverkan rätt radikalt om flertalet äldre bilar utan kat körde på E85 eller dylikt. Fast hur vette attan. Politikerna lyssnar iaf inte på oss.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-18 12:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ja, kanske är det Bilsweden som ligger bakom den tyngsta lobbyn..
En modig politiker som inser klimatproblemets allvarlighet borde kunna stänga dövörat till sådana felaktigheter.
Nya bilar kommer nog att säljas ändå, de gamla håller inte i evighet...
Vi håller på med ett tillägg till tidigare remiss i frågan..
Den som är intresserad att delta kan PM:a mig med mailadress.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-18 20:23 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Jag tror politikerna är rädda för riskerna, dvs ev. utsläppsökningar pga dåliga konverteringar etc. Bilarna är ju trots allt väldigt reglerade och testade jämfört med mycket annat.

Så länge över- och medelklassen har råd att köpa ny Saab (svensk industri!) biopower, så är det säkerligen alldeles lagom takt för tillfället, kanske de tycker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-09-19 07:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Bensin- och dieselhöjningarna är precis lagom. Lagom mycket för att folk ska bli förbannade och lagom lite för att man inte ska köra mindre. Jag tror inte att prishöjningarna varken kommer att få folk att köra mindre, få folk att åka mer kollektivt eller att få folk att köpa ny snålare bil eller bil med alternativa brnslen.

Istället för 10 000 kronor till de som köper ny miljöbil (som bara gynnar de som är rika nog att köpa ny bil) borde man istället ge bidrag för konvertering av gamla fordon. Alla konverteringar som får bidrag tycker jag måste godkännas av exempelvis Bilprovningen. Då kan var och en välja om han eller hon vill göra det själv eller anlita en verkstad och i slutänden blir arbetet kontrollerat så att det uppfyller rimliga krav.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 07:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Var på en bilaffär där en gubbe var ifärd med att spy galla över bensinskattehöjningen. Jag sa att de får höja hur mycket de vill då jag kör på etanol. Det fick honom att hetsa upp sig, hehe! Sen spädde jag på med att vi måste bränna mindre fossila bränslen för klimatets skull. Det fnös han totalt åt och ansåg det vara bara naturliga variationer vi ser. Det i sin tur gav mig än mer lust att provocera honom, men tiden räckte inte till för några långvariga debatter :wink: Tyvärr tror jag nog att han är ganska representativ för folks åsikter, att några tioöringar i skattehöjning är helt omöjligt att svälja, medan flera kronor upp pga marknadsskäl är hanterbart.

Förresten: E85 blir väl också lite dyrare pga bensindelen i det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 08:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
Jag tror politikerna är rädda för riskerna, dvs ev. utsläppsökningar pga dåliga konverteringar etc. Bilarna är ju trots allt väldigt reglerade och testade jämfört med mycket annat.

Så länge över- och medelklassen har råd att köpa ny Saab (svensk industri!) biopower, så är det säkerligen alldeles lagom takt för tillfället, kanske de tycker.


Riskerna förstoras upp till gigantiska proportioner av VV:s rapport och Bilsweden...
Det är detta som är problemet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 09:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Kul, du kan också påpeka alla "klagare" att det är inte bara i Sverige som CO2 skatten på fossilbränslen höjs. I Holland presenterades budgetten av den coalition mellan kristendemokrater och socialdemokrater igår.

Där införs också högre CO2 skatt på diesel (+ 3 euroct per liter den 1 juli och + 3 euroct i 2009) och på LPG/motorgas som är nästan skattefri idag (+ 1,5 euroct den 1 juli och + 1 ct i 2009)
Bensinskatten höjs med 1 euroct.

Dessutom införs en miljöskatt på flygbiljetter, 11,25 euro för korta streckor och 45 euro på längre streckor. Förra regeringen här ville införa nått liknande för men Aliansen här tyvärr skrotade planerna för detta.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: ransonera bensinen !
InläggPostat: ons 07-09-19 16:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Inen dålig ide att rantsonera bensinen.

http://www.arbetaren.se/articles/ledare20070919

Citat:
Ett hån mot klimatet
LEDARE 19 september 2007
Skriv ut sidan
Tipsa en vän

I valrörelsen för ett år sedan såg Alliansen grön skatteväxling som ett slags kommunism och miljöpolitiken var ”ingen prioriterad fråga” för den blivande statsministern. Alliansbrodern Göran Hägglund gick till val på sänkt bensinskatt, vilket måste vara det mest misslyckade politiska utspelet i modern tid. Även efter valsegern, då till och med Reinfeldt fått upp ögonen för klimathotet, meddelade han att Sverige inte kan gå före andra länder i utsläppsminskningar.
Nu är det annat ljud i skällan. Man kan väl uttrycka det som att verkligheten har hunnit ifatt även borgarna. I måndags kom beskedet att koldioxidskatten ska höjas, vilket innebär dyrare bensin och diesel, och Hägglund mumlade skamset om att kristdemokraterna fick böja sig för alliansmajoriteten. Reinfeldt medger nu att han hade fel – Sverige kan och ska gå före andra länder.
Veckan innan meddelade regeringen att ytterligare en miljard kronor ska satsas på energieffektiviseringar, klimatforskning och biobränsle under tre år. I praktiken innebär det alltså att regeringen nu omfamnar grön skatteväxling (höjd energiskatt växlas mot sänkt inkomstskatt) och fortsätter på den förra regeringens klimatpolitiska spår.

Vad regeringen – i likhet med den förra – däremot ännu vägrar inse är att klimatkrisen är så omfattande och allvarlig att den kräver helt andra åtgärder än lite skattehöjning här och lite forskningspengar där.
29 öre i bensinskattehöjning lär inte få andra än riktigt fattiga att ställa bilen. Att en tankning blir 15 kronor dyrare är kaffepengar ställt mot att de flesta bilägare lägger tusentals kronor i månaden på skatter, försäkring och avbetalningar på bilen.
Vad Sverige och världen behöver är snarare ransonering och planering. Eftersom vårt samhälle är så fast i den strukturella bilismen har bensinen väldigt hög priselasticitet. Först om bensinpriset höjs till uppemot 22 kronor kommer därför bilåkandet att minska tillräckligt, enligt Statens institut för kommunikationsanalys. Men det medför i stället grava orättvisor, där bilkörningens klasskiktning blir ännu mer framträdande.
Ett rättvist sätt att minska bilåkandet vore i stället att ransonera bensinen och dela ut utsläppsrätter, lika till alla. Det låter utopiskt, men koldioxidransonering utreds faktiskt av den brittiska regeringen.
En klimatmiljard fördelad på tre år är ett hån med tanke på att trafikleden Förbifart Stockholm beräknas kosta 25 miljarder. Det krävs enorma satsningar på att bygga om samhället och få fram nya, hållbara energikällor och energisnål teknologi. Då räcker inte små slantar från staten och hopp om att marknaden löser resten.

I söndagens Dagens Nyheter fanns ett reportage om solceller, ett lovande forskningsområde som i likhet med vind- och vågkraft varit förpassade till marginalen. Men till slut har intresset ökat och nu kunde ett stort genombrott presenteras: En solcell som förmår omvandla hela 42,9 procent av solens energi till användbar elektricitet. Bakom tekniken står ett amerikanskt forskarlag med en statlig beställare.
Beställaren såg ett stort problem i behov av snar lösning, och hade pengar och tålamod nog att satsa utan att kräva lönsamhet från dag ett. Sådana planekonomiska lösningar kommer det att krävas mer av om vi ska rädda planeten.
Att beställaren i det här fallet var USA:s armé, och det stora problemet att amerikanska soldater i till exempel Irak tvingas bära omkring på tunga batterier, förändrar inte den slutsatsen.

Rikard Warlenius
rikard.warlenius@arbetaren.se

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 16:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Jag visste väl att detta skulle komma:
Citat:
Men det medför i stället grava orättvisor, där bilkörningens klasskiktning blir ännu mer framträdande.
:shock:

Som vanligt ser man inte längre än till dagens bränslen.
Man kan tydligen bara köra bil på koldioxidalstrande vis i ett arbetarsamhälle.. :roll:
Men det är klart, varför tänka nytt när man kan få in lite klasskamp även i miljöpolitiken!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 17:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja varför inte :-)

Men jag tycker det är en bra ide att rantsonera CO2 utsläppen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011