Henrik.
Nu ska jag göra ett sista försök att förklara varför jag argumenterar med dig i denna fråga.
Först några begrepp och termer:
Optimering: Med optimering menas att motorn ej ska köras på något annat bränsle än det de optimeras för. I fallet bensinmotor till e85 eller e100 innefattar detta komphöjning, ny BTR eller spridare, ny mjukvara osv.
Anpassning: Motorn anpassas så att den går att köra på ett annat bränsle än den ursprungligen designats för men är inte särskillt bränslesnål.
STCS:
http://www.saabturboclub.com/
*************
Om du hade sagt att du ville ha e100 pumpar så att du kan anpassa din motor för att köra miljövänligare så hade jag köpt det rakt av.
Nu har du sagt att du vill införa e100 eftersom det är så mkt lättare att optimera en motor för e100. Det är där jag anser att du har fel. Det kostar lika mkt att optimera en bensinmotor för e100 som för e85. Andra skribenter varit inne och sagt samma sak som jag men som du inte tycks fatta är följande:
DET KOSTAR PENGAR om man heter medelsvensson och inte kan göra allt själv.
Du pratar om vinsten per km i 30000mil osv...
Ok då ska vi titta lite på de argumentet.
Hur många på detta forum har etanokonverterat sin gamla bil kontra hur många har konverterat en helt ny bil?
Skulle tro att majoriteten moddar sina gamla bilar för då e det inte så noga ifall motorn havererar. Skulle du våga satsa på en helkonvertering till e100 på en ny bil som kostar ca 300kkr utan garantier. Skulle inte tro de....
Jag frågade förut hur många av konverterarna som har optimerat för e85 på detta forum (enl def på optimering ovan). Inte många tycks det verka som när man skummar igenom trådarna (har inte hittat nån ännu).
Du har själv frågat om jag konverterat eller kör på etanol.
Vad har det med saken att göra? Skulle jag vara mindre berättigat att argumentera med dig bara för att jag inte fifflat med EGR på min bil?
Det är ungerfär samma sak som att säga att du inte får vara med i sandlådan eftersom du inte har en rosa tröja.......
På STCS så finns det bla en medlem (DrBoost) som jobbar på saabs motorutvecklingsavdelning och som trimmat skiten ur div bilar men som inte ger sig på en e85 konvertering trots att han vet exakt vad problemen är eftersom han varit med och utvecklat biopower motorn.
Är inte han heller berättigad att diskutera med dig då eller????
Skulle tro att karn vet mer om motorer än samtliga på detta forum tillsammans.
Det är argument och dess korrekthet som är det viktiga inte vem som råkar framföra dom.
Jag ställde ett antal frågor i tidigare inlägg om vilka åtgärder som behövdes för att optimera en motor.
Du tolkade detta som att jag var totalt okunning i ämnet och valde att hänvisa mig till internet eller forumet.
1* Den kan kanske vara så att jag redan visste svaren på frågorna men ville att du skulle svara på dom så att polletten till slut skulle trilla ner och du skulle inse att e85 optimering och e100 var samma sak och att det inte är frågan om några "mindre" ingrepp.
2* I framtida debatter så kan jag bara ge dig följande råd: Källhänvisning.
Om fakta inte är att betrakta som allmänt känt så bör man kunna styrka sina argument med en hänvisning till vart man tagit del av informationen.
Att påstå att man snackat lite med folk på vägverket räcker tyvärr inte.
Ett exempel: En kille som jag träffade på gymet sa att jag så jävligt stark ut. Således kan jag dra slutsatsen att jag är värdens starkaste man.
Hoppas du inser att det argumentet inte håller riktigt.
Om du ska hänvisa till vägverket eller nån annan myndighet/instans som bas för dina argument i fortsättnigen så måste du tillhandahålla referens till källinformationen. Om du snackat med någon på vägverket var det då has personliga åsikt du fick eller var det vägverkets officiella ståndpunkt?
Det är nämligen en viss skillnad om infon kommer från vaktmästarn eller från en publik handling.
Eftersom jag känner att jag sagt dat jag ville säga utan att nå hela vägen fram och att jag har en känsla av att även detta inlägg kommer misstolkas på bästa sätt så lämnar jag debatten om billig optimering för e100 motorer
/J.M
Edit: stavfel
Tillägg:
Citat:
3. För att det var en blandpump! Jag har pratat med han som ägde macken och hade byggt alltihop. Han behövde alltså ingen extra tank för att det var en blandpump.
Sen hittar jag föjande kommentar i en annan tråd du startat nyligen.
Citat:
Det ska finnas några blandpumpar nånstans.. nån som har sett någon? Vad kunde man tanka där?
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1540
Minnesförlust eller? Det kan ju vara så att du letar efter flera blandpumpar en den du refererade till i denna tråd. Men man leds ju att tro att du inte hittat nån alls.......