Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inför E100!
InläggPostat: tor 07-09-20 09:25 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Vi måste arbeta för ett rikstäckande nät av försäljningsställen för E100. Det löser alla våra problem.
Om alla kunde tanka ren etanol, så skulle det bli enklare att få genom en konvertering, HC problemet t.ex försvinner ju helt. Dessutom skulle man kunna ta steget fullt och och optimera helt för E100 och få mycket låg bränsleförbrukning. Det skulle gynna etanolen, då skulle den vara flera kronor billigare än bensinen i jämförelse.
Att fortsätta köra på E85-75 är en stor nackdel för etanolen, bränsleekonomin blir sämre, och utsläppen större.
Därför måste nuvarande lag om alternativa drivmedel på alla större stationer ändras om, den har försämrat läget för etanolen.
Vad säger ni? Vi måste göra något nu innan det är försent.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 10:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag håller med dig att det också borde finnas möjlighet att tanka E100 men att ersätta E85 med E100 vet jag inte om det skulle vara optimalt. Många skulle få stora startsvårigheter med E100 när det är kallare än 8 plusgrader vilket skulle kunna ge etanol ett dåligt rykte hos vanliga människor.

Bättre att ha pumpar där man själv kan välja mellan E05 och E100. Det nått vi bör driva, alla bensinbilar kan då köras på E30-E50 omedelbart och ge en stor miljöfördel.

Skillnaden i oktantal mellan E100 och E85 är f.ö. inte så stor att en E100 optimerad motor skulle bli mkt effektivare än en E85 optimerad motor. Problemet är att FFV bilar snarare är E05 optimerad isf E85 opimerad.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 18:31 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Och vem mer än alla med hemmakonverterade bilar skulle tanka där då?

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 20:21 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
aryan skrev:
Jag håller med dig att det också borde finnas möjlighet att tanka E100 men att ersätta E85 med E100 vet jag inte om det skulle vara optimalt. Många skulle få stora startsvårigheter med E100 när det är kallare än 8 plusgrader vilket skulle kunna ge etanol ett dåligt rykte hos vanliga människor.

Bättre att ha pumpar där man själv kan välja mellan E05 och E100. Det nått vi bör driva, alla bensinbilar kan då köras på E30-E50 omedelbart och ge en stor miljöfördel.

Skillnaden i oktantal mellan E100 och E85 är f.ö. inte så stor att en E100 optimerad motor skulle bli mkt effektivare än en E85 optimerad motor. Problemet är att FFV bilar snarare är E05 optimerad isf E85 opimerad.

/Aryan


Nej, jag menar inte att e85 ska bort, jag vill ha blandpumpar, Men med fasta värden.
E-30 -50 vill jag inte ha, eftersom det vore slöseri med etanolen.
Det bästa vore blandpumpar med fasta lägen, E100, E85, och eventuellt någonlägre blandning för FFV bilar som inte kan starta..
Konsumtionen kan ändras mycket snabbare än produktionen. Om man sålde E100 och släppte konverteringen fri enbart för E100 skulle vi kunna få en stor använding av etanol, dessutom väldigt effektiv med E100 och optimerad motor. Därför bör etanolen gå till det i första hand. Sen kan vi ha inblandning i den vanliga bensinen som en buffert.
En E100 motor är bättre än en E85 motor, så ska man ändå ta steget att optimera, så är det ju bara fördelar att optimera för E100. Då slipper man samtidigt ifrån alla utsläpp av skadliga kolväten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 13:44 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Innan du (HJ) hetsar upp dig allt för mycket, kanske du skulle ta ett kliv tillbaka och fundera på varför man införde e85 från början och inte e100.....
:twisted:
Är du rädd att etanolen ska ta slut eller??????
Om ett motorstyrningsprogram optimeras för e85 så används dom 85% etanol så optimalt det går precis på samma sätt som det skulle göras i en motor optimerad för e100.
/J.M

Edit: om du vill optimera användnigen av etanolen så kan du lobba för avskaffandet av ottomotorn i stället......


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 20:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
J.M skrev:
Innan du (HJ) hetsar upp dig allt för mycket, kanske du skulle ta ett kliv tillbaka och fundera på varför man införde e85 från början och inte e100.....
:twisted:
Är du rädd att etanolen ska ta slut eller??????
Om ett motorstyrningsprogram optimeras för e85 så används dom 85% etanol så optimalt det går precis på samma sätt som det skulle göras i en motor optimerad för e100.
/J.M

Edit: om du vill optimera användnigen av etanolen så kan du lobba för avskaffandet av ottomotorn i stället......


E85 införde man för att biltillverkare skulle kunna sälja vanliga bensinbilar som etanolbilar utan att anpassa dom för etanol.
En motor optimerad för E100 är mer optimerad för etanol än en motor för E85. Dessutom är det E75 på vintern numera, därfär kan du inte optimera för E85 längre. Det problemet försvinner om man kunde tanka E100. (Blandpump)
Ja, etanolen räcker ju inte till lika många bilar om den slösas bort i en bil som drar 30% mer bränsle än den behöver göra, eller hur? Och det är slöseri med både jordyta och pengar att framställa 30% mer etanol än som behövs, + att etanolen då behöver vara 30% billigare än den annars skulle ha behövt vara för att klara konkurensen lika bra mot andra bränslen.
Det finns många bilar på marknaden med ottomotor. De kan få en mycket högre verkningsgrad med E100. Dessa bilar går inte att avskaffa. Visst vore stirlingmotorer bättre, men det får bli i nya bilar i framtiden. Och då blir etanolen dyrare jämfört med bensin i en sådan motor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 20:29 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
FiddeUBC skrev:
Och vem mer än alla med hemmakonverterade bilar skulle tanka där då?


FFV-bilar kan också köras på E100. Och för ett par hundra kronor skulle man kunna utrusta dom med kallstartsanordning så att dom kan starta också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-22 10:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Henrik Jansson skrev:
FiddeUBC skrev:
Och vem mer än alla med hemmakonverterade bilar skulle tanka där då?


FFV-bilar kan också köras på E100. Och för ett par hundra kronor skulle man kunna utrusta dom med kallstartsanordning så att dom kan starta också.

Hur ser den kallstartanordningen ut? Är den utprovad?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-22 10:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
På en bil med instprutare kan man sätta elektrisk värmning alldeles före insprutaren, och se till så att returen till tanken inte går genom röret som går förbi spridarna.
Eller så kan man byta till spridare med inbyggd uppvärmning. Det testades nån gång på 70 eller 80 talet när volvo testade metanol som ju också är svårt att starta med när det är kallt. Själv har jag inte insprutare så jag har inte testat, men det fungerar. På nästa saabmodell kommer detta att vara standard vad jag har förstått. (den där e85 optimerade)
Vissa modeller kanske även har uppvärmt insug, för att klara ännu lägre temperaturer.
Har an förgasare kanman montera in glödstift i flotthörhuset, gärna runt munstycket.
Jag har provat att värma flottörhuset med varmluftspistol en liten stund innan start, sen startade det lätt!
Någon här på forumet monterade in en glödlampa i förgasaren som värmde, och det funkade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-22 11:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Henrik Jansson skrev:
Någon här på forumet monterade in en glödlampa i förgasaren som värmde, och det funkade.


Det var jag, en 55watt hallogenlampa i flottörhuset förbättrade visserligen starten men inte tillräkligt när det går ner mot -15°, men det skulle nog inte ha räckt med E100. Vid riktiga kallstarter måste man feta på så mkt att jag mistänker att motorn igentligen inte alls tänder på etanol med att de lättare bensinfraktionerna är de första som "fattar eld" och att sedan etanolen tänds om det finns tillräkligt E85.

Störst problem är förmotligen de relativ långa insugsrören boxermotorn har, mkt av den tillfogadevärmen hinner försvinna på vägen. Möjligtvis att ett par extra glödstift i insuget skulle lösa detta men jag tycker det är väldigt prematurt att påstå att kallstartsroblemet är lösta för E100. Det behöver nog testas mycket mera.

En lösning vore annars att använda gas eller alkylatbensin med ett extra munstycke tillsammans med etanol för första starten, det fungerar bevisligen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-22 12:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
men 55 w är ju inte så mycket, dessutom var det bara i flottörhuset väl? sådet hinner kylas rätt så mycket på vägen..
4 glödstift skulle bli runt 4-600w.

Om bränslet är ordentlgit uppvärmt så tror jag inte att man skulle behöva feta på så mycket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-22 12:08 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
@Henrik

1* Vad skiljer en vanlig e85 motor mot en optimerad e100 motor?
Jag vet. Men jag tvivlar att du förstår vidden av begreppet optimering och vilka krav det ställer på motorn/bilen.

2* Hur ska du lagra e100 utan att det blir e96?

3* Klarar tillräckligt många bilägare av att uppfylla krav 1 och 2 på ett tillräckligt ekonomiskt och säkert sätt att det blir försvarbart för bensibolagen att införa e100 på pumpen. Du vet tillgång och efterfrågan.....

/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 08:09 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
J.M skrev:
@Henrik

1* Vad skiljer en vanlig e85 motor mot en optimerad e100 motor?
Jag vet. Men jag tvivlar att du förstår vidden av begreppet optimering och vilka krav det ställer på motorn/bilen.

2* Hur ska du lagra e100 utan att det blir e96?

3* Klarar tillräckligt många bilägare av att uppfylla krav 1 och 2 på ett tillräckligt ekonomiskt och säkert sätt att det blir försvarbart för bensibolagen att införa e100 på pumpen. Du vet tillgång och efterfrågan.....

/J.M

----------------
Det finns väl ett annat skäl mot att E100 skulle kunna vinna acceptans i Sverige. Det skulle bli alldeles för lätt för våra vänner alkoholisterna att förse sig med billig sprit genom att köpa E100 och slå genom ett filter med aktivt kol. Det är lite svårare med E85....

Jag tror aldrig att nykteristmaffian i riksdagen skulle gå med på att tillåta E100 i Sverige. E85 är 'illa nog'....

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 10:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är väl inte så svårt att denaturera spriten på annat sätt än med bensin, det görs också med T-röd.

Annars kan man t ex ha max E95 eller E97 med några procent bensin, det borde räcka för att göra det odrickbart.

Vatten vill man inte få in i E85 heller som också är hygroskopiskt så det borde inte göra saken svårare.

Med E85 kan man hja kompressionen ännu mera än med E85 en verkningsgraden ökar inte så mkt mera, den största verkningsradsökning har man om man t ex går från 9:1 till 12:1 från 12:1 till 15:1 gör inte samma vinst. Däremot skulle en E100 motor vara bra mkt renare i avgaserna inte bara att man slipper fossilt CO2 men också alla kolvätenförbindelser som bildas med bensin. Så jag håller med Henrik att E100 som möjlighet vore önskvärt, vad jag förstår är SAAB inne på samma linje.

Jag skulle helst se blandpumpar med också låga halter etanol som vanliga bensinbilar skulle kunna köras direkt på, det ger ju snabbt en avsevärt en minskning av CO2 utsläppen.

Så här men med fler knappar för t ex E25, E50 och E100
Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 10:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
track_snake skrev:
Det finns väl ett annat skäl mot att E100 skulle kunna vinna acceptans i Sverige. Det skulle bli alldeles för lätt för våra vänner alkoholisterna att förse sig med billig sprit genom att köpa E100 och slå genom ett filter med aktivt kol. Det är lite svårare med E85....

Jag tror aldrig att nykteristmaffian i riksdagen skulle gå med på att tillåta E100 i Sverige. E85 är 'illa nog'....

/track_snake


Det var just nykterhetssynpunkter som omintetgjorde försöken att införa etanol som motorbränsle i stor skala i början-mitten av 1920-talet i Sverige. Socialstyrelsen (eller vad motsvarande myndighet hette på den tiden) ställde så speciella krav på denaturering att bränslet skulle ha blivit orimligt dyrt bara av den anledningen. På den tiden dög alltså inte den föreslagna utblandningen med ungefär 20-25 % bensin eller bensen som denaturering i myndigheternas ögon.
Dessutom skulle försäljning och hantering av bränslet ha blivit belagd med krångliga restriktioner och byråkrati även med den föreslagna denatureringen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011