Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 11:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
J.M skrev:
@Henrik

1* Vad skiljer en vanlig e85 motor mot en optimerad e100 motor?
Jag vet. Men jag tvivlar att du förstår vidden av begreppet optimering och vilka krav det ställer på motorn/bilen.

2* Hur ska du lagra e100 utan att det blir e96?

3* Klarar tillräckligt många bilägare av att uppfylla krav 1 och 2 på ett tillräckligt ekonomiskt och säkert sätt att det blir försvarbart för bensibolagen att införa e100 på pumpen. Du vet tillgång och efterfrågan.....

/J.M


1. "vanliga" e85 motorer finns inte.. det sitter bensinmotorer i "e85-bilarna" En motor optimerad för E100 har högre kompression, mer EGR, kanske obegränsad EGR, kallstartsanordning och bättre verkningsgrad!

2. Det gör inget om E100 blir E96. Det är nog snarare så att vi isåfall kommer att köra på E96 från början, eftersom det blir billigare att framställa, det är svårt att få bort de sista 4%. Desutom kommer också att få vara någon % denaturering i, som det är nu.

3. Det kostar inte mer att införa e100 än e85. Är det konveteringen du syftat på i din fråga så är det inte svårare att konvertera till e100 än e85.
En sak som är enklare är HC, det behöver man ju inte tänka på om man körde på ren etanol.
Punkt 2 behöver de inte tänka på.
Angående konvertering så skulle jag vilja påstå att det är både enklare och billigare att konvertera än att ta körkort. Och körkort har ju alla som kör bil klarat av att ta. Så då bör de rimligen klara att konvertera också. Dessutom är det ju frivilligt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 10:30 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Citat:
J.M skrev:
@Henrik

1* Vad skiljer en vanlig e85 motor mot en optimerad e100 motor?
Jag vet. Men jag tvivlar att du förstår vidden av begreppet optimering och vilka krav det ställer på motorn/bilen.

2* Hur ska du lagra e100 utan att det blir e96?

3* Klarar tillräckligt många bilägare av att uppfylla krav 1 och 2 på ett tillräckligt ekonomiskt och säkert sätt att det blir försvarbart för bensibolagen att införa e100 på pumpen. Du vet tillgång och efterfrågan.....

/J.M

Henrik Jansson skrev:
1. "vanliga" e85 motorer finns inte.. det sitter bensinmotorer i "e85-bilarna" En motor optimerad för E100 har högre kompression, mer EGR, kanske obegränsad EGR, kallstartsanordning och bättre verkningsgrad!

2. Det gör inget om E100 blir E96. Det är nog snarare så att vi isåfall kommer att köra på E96 från början, eftersom det blir billigare att framställa, det är svårt att få bort de sista 4%. Desutom kommer också att få vara någon % denaturering i, som det är nu.

3. Det kostar inte mer att införa e100 än e85. Är det konveteringen du syftat på i din fråga så är det inte svårare att konvertera till e100 än e85.
En sak som är enklare är HC, det behöver man ju inte tänka på om man körde på ren etanol.
Punkt 2 behöver de inte tänka på.
Angående konvertering så skulle jag vilja påstå att det är både enklare och billigare att konvertera än att ta körkort. Och körkort har ju alla som kör bil klarat av att ta. Så då bör de rimligen klara att konvertera också. Dessutom är det ju frivilligt.



Då tar vi punkterna igen då.
1* Du vill införa e100 eftersom det skulle bli lättare att optimera för etanol och höja verkningsgraden.
Ok. Hur många procent av sveriges bilister tror du är villiga/kunniga eller har möjligheten att:
-Komphöja sin motor
-Köpa in ett nytt motorstyrningsprogram typ MegaSquirt eller Nira3 samt programmera detta för att förbränna etanol optimalt.
-Ha tillgång till mätutrustning för att mäta avgaserna och mappa motorn så att man kör lagligt. Om jag förstått det rätt så har inte ens BSR,Nordic eller Maptun avgasutrustning utan anlitar andra certifierade företag för att mäta detta.

Hur många av er på detta forum är det som bara har anpassat era motorer för e85 och hur många har gått hela vägen och optimerat =komphöjt, ändrat tändläget,mappat om motorstyrningen, mätt avgaserna etc. Citerar Torbjörn "Att mäta är att veta"
Nej. Det räcker inte med att bara ställa fram tändningen några grader och TRO att man optimerat motorn eller fifflat lite med EGR utan att ha nån som helst koll på vad man gör.
Börja med att optimera din egen bil för e85 på ett korrekt sätt......

2*Om jag inte missminner mig så är det de 4% vatten som är dåligt för motorn. Ska se om jag hittar artikeln jag läste om detta....
Har för mig att korrosionen från vattnet är problemet.
Problemet kanske försvinner om man inför denaturereing osv så att det blir e96.

3*Jo det kostar mer att införa/tillhandahålla ett bränsle som ingen biltillverkare säljer bilar för.

/Don Quijote


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 13:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
J.M skrev:
Citat:
J.M skrev:
@Henrik

1* Vad skiljer en vanlig e85 motor mot en optimerad e100 motor?
Jag vet. Men jag tvivlar att du förstår vidden av begreppet optimering och vilka krav det ställer på motorn/bilen.

2* Hur ska du lagra e100 utan att det blir e96?

3* Klarar tillräckligt många bilägare av att uppfylla krav 1 och 2 på ett tillräckligt ekonomiskt och säkert sätt att det blir försvarbart för bensibolagen att införa e100 på pumpen. Du vet tillgång och efterfrågan.....

/J.M

Henrik Jansson skrev:
1. "vanliga" e85 motorer finns inte.. det sitter bensinmotorer i "e85-bilarna" En motor optimerad för E100 har högre kompression, mer EGR, kanske obegränsad EGR, kallstartsanordning och bättre verkningsgrad!

2. Det gör inget om E100 blir E96. Det är nog snarare så att vi isåfall kommer att köra på E96 från början, eftersom det blir billigare att framställa, det är svårt att få bort de sista 4%. Desutom kommer också att få vara någon % denaturering i, som det är nu.

3. Det kostar inte mer att införa e100 än e85. Är det konveteringen du syftat på i din fråga så är det inte svårare att konvertera till e100 än e85.
En sak som är enklare är HC, det behöver man ju inte tänka på om man körde på ren etanol.
Punkt 2 behöver de inte tänka på.
Angående konvertering så skulle jag vilja påstå att det är både enklare och billigare att konvertera än att ta körkort. Och körkort har ju alla som kör bil klarat av att ta. Så då bör de rimligen klara att konvertera också. Dessutom är det ju frivilligt.



Då tar vi punkterna igen då.
1* Du vill införa e100 eftersom det skulle bli lättare att optimera för etanol och höja verkningsgraden.
Ok. Hur många procent av sveriges bilister tror du är villiga/kunniga eller har möjligheten att:
-Komphöja sin motor
-Köpa in ett nytt motorstyrningsprogram typ MegaSquirt eller Nira3 samt programmera detta för att förbränna etanol optimalt.
-Ha tillgång till mätutrustning för att mäta avgaserna och mappa motorn så att man kör lagligt. Om jag förstått det rätt så har inte ens BSR,Nordic eller Maptun avgasutrustning utan anlitar andra certifierade företag för att mäta detta.

Hur många av er på detta forum är det som bara har anpassat era motorer för e85 och hur många har gått hela vägen och optimerat =komphöjt, ändrat tändläget,mappat om motorstyrningen, mätt avgaserna etc. Citerar Torbjörn "Att mäta är att veta"
Nej. Det räcker inte med att bara ställa fram tändningen några grader och TRO att man optimerat motorn eller fifflat lite med EGR utan att ha nån som helst koll på vad man gör.
Börja med att optimera din egen bil för e85 på ett korrekt sätt......

2*Om jag inte missminner mig så är det de 4% vatten som är dåligt för motorn. Ska se om jag hittar artikeln jag läste om detta....
Har för mig att korrosionen från vattnet är problemet.
Problemet kanske försvinner om man inför denaturereing osv så att det blir e96.

3*Jo det kostar mer att införa/tillhandahålla ett bränsle som ingen biltillverkare säljer bilar för.

/Don Quijote


1. Höja kompressionen behöver man inte göra själv, det finns firmor som gör sånt. Du behöver inte mäta avgaserna, vad ska du mäta? Det räcker att du kör med rätt lambdavärde.
Det blir lättare att konvertera till e100 eftersom du inte behöver bry dig om HC längre. Det skulle då räcka med att man hade rätt lambdavärde, det är den enda mätning som skulle behövas.
Jag har inte sagt att alla ska tvingas konvertera till etanol, det är ingen "risk" att det blir så, för tillgången på etanol kan inte öka så snabbt.
Man fifflar inte utan att veta vad man gör, eller tror. Man provar sig fram och mäter bränsleförbrukningen. Då vet man vad man gör.
du får det att verka som att det är svårare att konvertera till e100 än e85. Det är ju tvärsom, plus att möjligheterna till effektiv energianvänding ökar!

2. Nej, vatten är inget problem. som du kanske vet så bildas det en massa vatten vid förbränningen. Vadmenar du med att införa denaturering? det är denaturering i etanolen...

3. Nej, det är exakt samma kostnader. Du tycks inte ha förstått det här.. E85 innehåller etanol och bensin.
Alla bensinstationer har bensin, och en del har e85. Det blir lika enkelt för dom att ha bensin och etanol. Jag vill införa blandpumpar, då blandas bränslet på bensinstationen i pumpen.
Dessutom kommer det att komma fabrikstillverkade bilar som är optimerade för etanol så småningom. Det blir mycket billigare att köra med en sån motor. Någon måste börja., bränslet måste finnas innan bilarna, så har det alltid varit.

Till sist, varför är du emot etanol utan bensininblandning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 15:54 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
1* Jaha så nu har vi ändrat oss från att vilja ha e100 för att kunna optimera ordentligt och sänka förbrukningen till en enkel e100 anpassning som är lika ineffektiv som dagens e85 anpassningar.

Det är skillnad på optimering och anpassning.
I början av denna tråd menar du på att det är lättare att optimera en e100 motor än en e85 och på så sätt sänka förbrukningen av etanol.
Optimering kan man inte göra utan att utföra dom modifikationerna som vi talat om tidigare (som förövrigt gäller för e85 också).
Ang avgastest så kan kjag bara hänvisa hit:
http://sv.bsrab.se/miljo/avgastest/
Bara för att du kör på etanol blir det inte bara CO2 och H2O som kommer ur avgasröret. Man kan inte mappa en motor med en smalbandslambda som enda mätinstrument...

2*Vatten får saker och ting att rosta/korrodera innan förbränning som du kaske vet.
Jag menade att vatten problemet kanske försvinner om man tvingas införa denatureringsmedel etc så att det defacto blir e95+annat tjafs som inte är vatten. Bensin, MTBE eller vad det nu må vara.

3*Jodå jag fattar precis. Allt är enkelt i teorin men jävligt jobbigt att impementera........
En pump som "blandar" på plats klarar av att uppfylla den noggranhet det krävs för att du ska kunna garantera att bränslet uppfyller specifikationen.
Det krävs alltså separata tankar för varje blandning. Det finns massor med EU-direktiv och stadgar som talar om exakt vilka mängder av olika ämnen som får ingå i ett bränsle. Om bensibolagen ska ha någon som helst koll på vad som kommer ut ut pumpen så blir nog separat tank som gäller för varje blandning.......

4*Varför är du för e100? När din tekniska lösning inte minskar det procentuella förbrukningen av etanol jämfört med om man gjorde samma insatser som krävs för e85.
Ditt e100 resonemang gäller bara en e100 optimerad motor kontra en e85 anpassad. Tyvärr så faller det hela på kravet om optimering eftersom det är för dyrt/komplicerat för den enskilde individen.

/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 22:13 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
1. Både optimering och det du kallar anpassning blir lättare med "e100"
Det enda skadliga från en motor som går på ren etanol är kväveoxider, och om du har rätt lambdavärde så tar katalysatorn hand om det. Därför skulle det räcka som enda krav vid en konvertering, det höll tillochmed vägverket med om.

2.Om det är vatten i eller inte har inte med denatureringen att göra. Och denaturering måste det vara i etanolen, och det är det redan i e85, +bensinen. Vatten i etanol stället inte till med några problem någonstans i bilen. Etanolen suger åt sig vatten så det är redan vatten i tanken.. och jag har kört 10 år på enbart e85 och det har inte varit antydan till rost i tanken eller brännslerör, som är av stål. resten som bränslet kommer i kontakt med är aluminium, och det klarar också båda etanol och vatten.

3. Nej, du behöver inte separata tankar. Tekniken med blandpumpar finns redan. Jag har själv tankat från en sådan där man kunde välja 10 eller 85%. Det finns inga EU-direktiv som sätter hinder för blandningar i berörda blandningsförhållanden (75-100 är det som är intressant i sammanhanget). Pumparna klarar av att blanda de blandningar man vill ha exakt så det räcker, och dessutom så varierar innehållet i e85 mellan ca 75 och 86%.

4. Jag är för E100 av 5 anledningar. ETT. E100 är 100% biobränsle, alltså bättre för miljön än E85. TVÅ. Det skulle vara mycket lättare att få genom en konvertering hos vägverket om etanolen var fri från bensin. TRE. Man skulle få samma blanding året runt, vilket man inte får nu, (mer bensin på vintern) därför blir alla former av konverteringar mycket svårare med e85. FYRA. Man kan optimera för etanol, och biltillverkarna kan börja sälja optimerade bilar, då sjunker bränsleförbrukningen, =fördel för etanolen +att man sparar energi. Man ska inte slösa energi.
FEM. Man får bort alla skadliga utsläpp av HC.

Nej, det är inte bara för optimeringens skull. Alla former av konvertering gynnas av detta. Eftersom regelverket för konvertering skulle bli mycket enklare och man slipper ifrån HC-problem. Dessutom sjunker literpriset.
Det blir inte dyrare att optimera än att göra så som vägverket vill att man ska göra för en enklare form av konvertering. Dessutom sparar du in bränsle på en optimering, vilket gör att du tjänar in pengarna.
Tänk dig att en bil går 30 000 mil innan den hamnar på skroten. Tänk dig att en optimering gör att du sparar 0,3 liter bränsle per mil. Hur mycket pengar blir det på 30 000 mil? Rejält mycket!

Nu har jag svarat på alla dina frågor, men du svarade inte på min: Varför är du emot E100? Jag vill som sagt införa blandpumpar, så det innebär att man kan välja t.ex e85 eller "e100". Om du vill fortsätta köra på e85 så går det bra, jag förstår inte varför du inte vill låta andra köra på e100. Kör du föresten på etanol alls?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 08:06 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
1* Var vänlig ange vad som krävs för att optimera en motor för e85 och e100. 2 st listor tack.

2*
Citat:
Om det är vatten i eller inte har inte med denatureringen att göra
Har jag sagt det?
Citat:
Och denaturering måste det vara i etanolen, och det är det redan i e85, +bensinen.
Pga av att mani nte ska kunna destillera fram drickbar etanol.
Citat:
Etanolen suger åt sig vatten
Vid vilken relativ fuktighet kan etanol dra vattenånga ur luften?
Citat:
jag har kört 10 år på enbart e85
Vid vilken relativ fuktighet kan etanol dra vattenånga ur luften?

3*
Citat:
Jag har själv tankat från en sådan där man kunde välja 10 eller 85%.
Och du kan med 100% sannorikhet säga att dom inte har 2 tankar. Om du är 100% ange gärna anledningen till att du är så säker.

4*
ETT: Ja. ganska naturligt.....
TVÅ: Länk tack.
TRE: Nej det blir bara svårare eftersom du anpassat motorn inte optimerat den.
FYRA: Kan man göra redan idag se punkt 1* (som du ska lista)
FEM: HC ja. Resten av utsläppen då?
http://sv.bsrab.se/miljo/avgastest/


Citat:
Nej, det är inte bara för optimeringens skull. Alla former av konvertering gynnas av detta. Eftersom regelverket för konvertering skulle bli mycket enklare och man slipper ifrån HC-problem. Dessutom sjunker literpriset.
Varför skulle en bensin till e85 konvertering gynnas av att e100? Avgaskraven för e85 motorer kan väl inte slopas bara för att det säljs e100. Resonemanget är lite luddigt om jag ska vara ärlig.

Citat:
Det blir inte dyrare att optimera än att göra så som vägverket vill att man ska göra för en enklare form av konvertering.

Då var vi tillbaka till listan igen. Du menar alltså att en komphöjning. Nya spridare´. Mjukvara osv inte kostar nångonting?
Citat:
Dessutom sparar du in bränsle på en optimering, vilket gör att du tjänar in pengarna.
Citat:
Tänk dig att en bil går 30 000 mil innan den hamnar på skroten. Tänk dig att en optimering gör att du sparar 0,3 liter bränsle per mil. Hur mycket pengar blir det på 30 000 mil? Rejält mycket!
De hade jag ingen aning om :roll:
Bespara mig lågstadiematten.

Citat:
Nu har jag svarat på alla dina frågor, men du svarade inte på min: Varför är du emot E100?

Om du läser och begrundar punkt 4 i föregående inlägg så inser du varför.
Bara för att man diskuterar något betyder inte att man är emot något det kan bero på att man är objektiv och analyserar "ämnet" i sin helhet innan man bankar huvvet i väggen. Du kanske så att jag signerade med Don Quijote för något inlägg sedan. Du vet han med väderkvarnarna....

Citat:
Kör du föresten på etanol alls?
Vad har det med sakfrågan att göra?

/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 09:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Skulle du kunna ta och läsa innan du svarar nästa gång?

1. Varför undrar du det? De frågorna kan du ställa på respektive forum om du inte har förstått det än.

2. Ja, det har du sagt, eller hur ska man tolka detta? "Jag menade att vatten problemet kanske försvinner om man tvingas införa denatureringsmedel "
Om det finns någon luftfuktighetsgräns där etanol inte längre suger åt sig vatten vet jag inte, hur så? Vad menar du förresten med vattenproblemet?

3. För att det var en blandpump! Jag har pratat med han som ägde macken och hade byggt alltihop. Han behövde alltså ingen extra tank för att det var en blandpump.

4.TVÅ. Allt finns internet. jag har pratat med de på vägverket som utformar regelverket.
TRE. Nu har du svarat på nåt annat/inte läst.
FYRA. Nej, eftersom e100 inte finns att få tag på kan man ju inte optimera för det.
FEM. Övriga utsläpp har inte med HC att göra. Har inte med denna punkt att göra. Övriga utsläpp har jag redan nämnt. Kan du inte läsa innan du svarar?

Nu rör du ihop saker och ting. Jag har inte sagt att konvertering till e85 blir lättare för att det finns e100. Jag sa att konvertering till e100 blir lättare än konvertering till e85. Förstår du?

Jag har inte sagt att det är gratis, jag sa att det är inte dyrare än att göra som vägverkets förslag lyder. Var fick du det ifrån att det inte skulle kosta något?

Nej, det står inget i punkt 4 om varför du är emot e100. Ditt svar tyder på att dun itne har förstått hur det hänger ihop.

Jo, jag undrar om du kör på etanol, för det verkar som att du har väldigt dålig koll på hur det här fungerar..

Jag vill ha svar på frågan varför du är emot e100. Och innan du svarar något mer vill jag be dig läsa först, tills du har förstått.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 12:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här propagerar Bio Fuel Region för blandpumpar:
http://www.biofuelregion.se/dokument/39_142.pdf

Citat:
Olika sorters etanolpumpar

Etanolblandningen E85 går att sälja i två olika sorters pumpar. Antingen en pump som endast används för E85 – en så kallad statisk E85-pump – eller en FlexiFuel pump.

En viktig fördel med FlexiFuel-pumparna är att de kan erbjuda olika blandningar av etanol, vilket öppnar för en flexibel drivmedelsutveckling. Till exempel kan man i framtiden sälja både E85 och E100 från en och samma pump där konsumenten själv väljer blandning med ett enkelt knapptryck.

Redan om några år kan en sådan pump vara en lyckad investering, eftersom Saab snart räknar med att marknadsföra en bil som drivs med E100.

En annan fördel med FlexiFuel-pumparna är att de även kan användas till 95 oktanig bensin – vilket ger stationen möjlighet att behålla de bensinkunder som annars kanske hade gått förlorade. FlexiFuel-pumpen är nämligen ansluten till två olika cisterner under marken – en med bensin och en med etanol.

Investeringskostnaden för en FlexiFuel-pump jämfört med en statisk E85-pump är inte mer än maximalt tjugo tusen kronor.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 18:13 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
jao kanske inte en så dum ide ändå!
Då kan man ju ta bort vinterkvaliten också.

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 20:04 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Henrik Jansson skrev:
Höja kompressionen behöver man inte göra själv, det finns firmor som gör sånt. Du behöver inte mäta avgaserna, vad ska du mäta? Det räcker att du kör med rätt lambdavärde.


Ja, det kostar en rejäl slant vill jag lova att höja kompressionen på ett kontrollerat sätt. Det räcker inte med några tumregler som "1-2 mm planing av toppen" för moderna motorer där kompressionen redan från början är hög. En demontering av cylindertopp, planing av densamma och återmontage är en kostsam affär.

Sedan finns det flera som hävdar att mappning som är gjord för bensin är fel för etanol, inte minst då etanolens kylande effekt gör att motorn inte behöver överfettas som är fallet i bensinmappningen.

Avgasvärdena måste väl ändå verifieras för godkännande av myndighet? I Tyskland kommer man inte förbi detta och skulle det vara annorlunda hos oss?

Kan vi inte sluta tjata om E100 om det i praktiken ändå blir E96 som många hävdar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-25 20:45 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Tumregel? nä man räknar ju såklart ut innan hur mycket man ska ta..
I sverige finns ännu inte några regler. Men regelverket skulle bli mycket enklare med ren etanol.
Med E100 menar vi etanol utan bensininblandning. Och vi menar också torrvaran (lustig benämning för en vätska). Alltså vattnet är inte med medräknat. Inte heller denatureringen. Men det vi vill åt är alltså blandpumpar, där man kan välja ren etanol (etanol utan bensin, någon denaturering måste det ju ändå vara i, lämpligen någon/några som inte förändrar etanolens egenskaper.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 06:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Henrik Jansson skrev:
Tumregel? nä man räknar ju såklart ut innan hur mycket man ska ta..


Ja, men man kan inte trivialisera detta. Ska man göra en seriös komphöjning hos motorbyggare med garantier och sånt, blir det inte billigt. Beroende på motortyp kan det kosta 10000-20000 kr (om ens det räcker). Det är knappast allmängällande att man endast kan plana av toppen, ofta kan det vara nödvändigt att byta kolvar och dylikt med.

Det är bara när man gör jobbet själv som det går på några tusenlappar. Det är inte nån stor procent av bilägarna som klarar av det. Folk i gemen vill ha det gjort av proffs som kan lämna garantier, och då kostar det också. Vilket betyder att ingen mer än entuseaster kommer göra det, alltså kommer det inte ha särskilt stor betydelse.

Jag tycker det är viktigare att få biltillverkare att sälja bilar optimerade för E100 redan ifrån fabrik. Det skulle ha ett stort genomslag. Så innan det finns bilar för E100 så finns det knappast efterfrågan på E100 heller. SAAB får setill att få tummen ur och börja sälja sina E100-bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 08:12 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Henrik.
Nu ska jag göra ett sista försök att förklara varför jag argumenterar med dig i denna fråga.

Först några begrepp och termer:
Optimering: Med optimering menas att motorn ej ska köras på något annat bränsle än det de optimeras för. I fallet bensinmotor till e85 eller e100 innefattar detta komphöjning, ny BTR eller spridare, ny mjukvara osv.

Anpassning: Motorn anpassas så att den går att köra på ett annat bränsle än den ursprungligen designats för men är inte särskillt bränslesnål.

STCS: http://www.saabturboclub.com/

*************
Om du hade sagt att du ville ha e100 pumpar så att du kan anpassa din motor för att köra miljövänligare så hade jag köpt det rakt av.

Nu har du sagt att du vill införa e100 eftersom det är så mkt lättare att optimera en motor för e100. Det är där jag anser att du har fel. Det kostar lika mkt att optimera en bensinmotor för e100 som för e85. Andra skribenter varit inne och sagt samma sak som jag men som du inte tycks fatta är följande: DET KOSTAR PENGAR om man heter medelsvensson och inte kan göra allt själv.

Du pratar om vinsten per km i 30000mil osv...
Ok då ska vi titta lite på de argumentet.
Hur många på detta forum har etanokonverterat sin gamla bil kontra hur många har konverterat en helt ny bil?
Skulle tro att majoriteten moddar sina gamla bilar för då e det inte så noga ifall motorn havererar. Skulle du våga satsa på en helkonvertering till e100 på en ny bil som kostar ca 300kkr utan garantier. Skulle inte tro de....
Jag frågade förut hur många av konverterarna som har optimerat för e85 på detta forum (enl def på optimering ovan). Inte många tycks det verka som när man skummar igenom trådarna (har inte hittat nån ännu).

Du har själv frågat om jag konverterat eller kör på etanol.
Vad har det med saken att göra? Skulle jag vara mindre berättigat att argumentera med dig bara för att jag inte fifflat med EGR på min bil?
Det är ungerfär samma sak som att säga att du inte får vara med i sandlådan eftersom du inte har en rosa tröja.......

På STCS så finns det bla en medlem (DrBoost) som jobbar på saabs motorutvecklingsavdelning och som trimmat skiten ur div bilar men som inte ger sig på en e85 konvertering trots att han vet exakt vad problemen är eftersom han varit med och utvecklat biopower motorn.
Är inte han heller berättigad att diskutera med dig då eller????
Skulle tro att karn vet mer om motorer än samtliga på detta forum tillsammans.

Det är argument och dess korrekthet som är det viktiga inte vem som råkar framföra dom.


Jag ställde ett antal frågor i tidigare inlägg om vilka åtgärder som behövdes för att optimera en motor.
Du tolkade detta som att jag var totalt okunning i ämnet och valde att hänvisa mig till internet eller forumet.

1* Den kan kanske vara så att jag redan visste svaren på frågorna men ville att du skulle svara på dom så att polletten till slut skulle trilla ner och du skulle inse att e85 optimering och e100 var samma sak och att det inte är frågan om några "mindre" ingrepp.

2* I framtida debatter så kan jag bara ge dig följande råd: Källhänvisning.
Om fakta inte är att betrakta som allmänt känt så bör man kunna styrka sina argument med en hänvisning till vart man tagit del av informationen.
Att påstå att man snackat lite med folk på vägverket räcker tyvärr inte.

Ett exempel: En kille som jag träffade på gymet sa att jag så jävligt stark ut. Således kan jag dra slutsatsen att jag är värdens starkaste man.
Hoppas du inser att det argumentet inte håller riktigt.

Om du ska hänvisa till vägverket eller nån annan myndighet/instans som bas för dina argument i fortsättnigen så måste du tillhandahålla referens till källinformationen. Om du snackat med någon på vägverket var det då has personliga åsikt du fick eller var det vägverkets officiella ståndpunkt?
Det är nämligen en viss skillnad om infon kommer från vaktmästarn eller från en publik handling.


Eftersom jag känner att jag sagt dat jag ville säga utan att nå hela vägen fram och att jag har en känsla av att även detta inlägg kommer misstolkas på bästa sätt så lämnar jag debatten om billig optimering för e100 motorer

/J.M

Edit: stavfel

Tillägg:
Citat:
3. För att det var en blandpump! Jag har pratat med han som ägde macken och hade byggt alltihop. Han behövde alltså ingen extra tank för att det var en blandpump.

Sen hittar jag föjande kommentar i en annan tråd du startat nyligen.
Citat:
Det ska finnas några blandpumpar nånstans.. nån som har sett någon? Vad kunde man tanka där?

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1540

Minnesförlust eller? Det kan ju vara så att du letar efter flera blandpumpar en den du refererade till i denna tråd. Men man leds ju att tro att du inte hittat nån alls.......


Senast redigerad av J.M ons 07-09-26 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inför E100!
InläggPostat: ons 07-09-26 09:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
J.M, Henrik, jag tror n pratar förbi varandra Henrik skrev i sitt första inlägg:

Henrik Jansson skrev:
Vi måste arbeta för ett rikstäckande nät av försäljningsställen för E100. Det löser alla våra problem.
Om alla kunde tanka ren etanol, så skulle det bli enklare att få genom en konvertering, HC problemet t.ex försvinner ju helt. Dessutom skulle man kunna ta steget fullt och och optimera helt för E100 och få mycket låg bränsleförbrukning. Det skulle gynna etanolen, då skulle den vara flera kronor billigare än bensinen i jämförelse.

Att fortsätta köra på E85-75 är en stor nackdel för etanolen, bränsleekonomin blir sämre, och utsläppen större.
Därför måste nuvarande lag om alternativa drivmedel på alla större stationer ändras om, den har försämrat läget för etanolen.
Vad säger ni? Vi måste göra något nu innan det är försent.


Henriks hypotes är alltså att regler för att konvertera en bil til E100 (E98) skulle kunna vara enklare än de för att konvertera till E85 eftersom man slipper kolväten från bensin. Det föresätter att VV skulle vara beredd på att göra ett undantag för etanol i avgasutsläppen, hittils finns inte en sådan skillnad, och om de skulle göra det så skulle även kräven för konvertering till E85 vara lägre eftersom att redan då HC utsläppen består av över 85% av etanol i den kritiska kallstartsperioden, MTC har mätt detta.

J.M skrev:
Om du hade sagt att du ville ha e100 pumpar så att du kan anpassa din motor för att köra miljövänligare så hade jag köpt det rakt av.


Ok vad bra, det är för mig skulle en viktig argument att vara för blandpumpar där man kan tanka E100, jag skulle då köra på E100 året rund och lösa kallstarten med en lös alkylatbensintank och eller bränsle/motorvärmare.

Vad gäller "optimering" så tycker jag att man inte ska ta det för bokstavligt, läs verkningsgradhöjning i stället. Jag fick jag en rejäl verkningsgradsförbättring genom att höfta till det och plana topen 2,6 mm + tidigare tändning, komp höjdes från 9:1 till 12,5:1. Jag gjorde detta när jag ändå skulle byta ventilstyrningarna, merkostnaderna för ett sådan ingrepp är naturligtvis inte så stora eftersom toppen ju ändå skulle loss och planas.

Förbrukningen är nu 0,8 l E85 /mil vilket är obetydligt mera än vad bilen annars drar på bensin. Självklart är därmed motorn inte "optimerad" i den betydelse att det är optimalt i alla lägen, men det är helt klart en väldig stor förbättring i verkningsgrad som alltså redan är fullt möjligt även med E75/E85.

En ännu högre kompression skulle nog fortfarade vara möjligt med E85 utan risk för spikningar, men blir praktiskt svårt, ventiler börjar då gå för nära i kolven etc. Dessutom avtar effektivitetsvinsten med höjd kompression ju högre kompressionen är (och nu kan jag troligtvis fortfarande köra på attminstånde 98 oktanig bensin om jag utomlands skulle vara tvungen till det) så en höjning från 9:1 till 10:1 geren mkt större effektivitetsvinst än en förbättring från 12:1 till 13:1.

Jag håller därför inte med Henrik att man skulle kunna förbättra verkningsgraden av en befintlig bensinmotor mycket mera med E100, oftast kan man rent praktiskt inte helt enkelt höja kompressionen så mkt att det uppstår några spikningar med E85. Om man vill gå längre och optimera för E100, då kanske det är bättre att utgå från en dieselmotor och bygga om den för E100/E98, de är redan byggda för högre kompression.

/Aryan

PS att någon som arbeter på SAAB's motorlabb inte (offentligt) expirimenterar med etanolkonverteringar av bensinmotorer kan bero på att han inte vill få sparken.

PS2 bilden längre upp i tråden den men E75 / E85 knappen är tagen i Ö-Vik, vid OKQ8 som var Sveriges första etanol mack. Den tredje knappen var för E10 men togs bort eftersom det inte fick säljas längre.

BildBildBild

Det finns några tankställen till med en E10 knapp som senare blev avstängd hoppas dessa öppnas snart igen är EU godkänner E010 som vanlig bensin. I Rotterdam vill de börja sälja E15 med "våt" etanol vet inte hur de klarar det med Eu lager och hur de ser till att det inte separer sig.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011