Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 10:09 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Du har väldigt svårt att förstå saker och ting..
Och jag vill fortfarande ha svar på varför du är emot blandpumpar.

All form av konvertering blir lättare med blandpumpar eftersom:
1. Du kan välja att konvertera till ren etanoldrift, och då slipper du problem med HC. JAg har förklarat det flera gånger nu.

2. Du kan inte optimera en motor för e85 med nuvarande pumpar eftersom du inte kan köpa e85 på vintern. MEd en blandpump kan du köpa e85 året runt.

Dessutom menar jag med att det blir lättare att optimera med ren etanol för etanol att du får bättre verkningsgrad ur etanolen med ren etanol än med e85, alltså att det blir lättare att få ut mer energi ur ren etanol, än ur etanoldelen i e85.

Sen så är det inte så konstigt att ingen har optimerat för e85, (beror på vad du har för definition) varför göra ett sånt ingrepp som man får göra om när det kommer ren etanol?
Sen finns det olika grader av optimering, skulle jag vilja säga eftersom du aldrig kan säga att nu är den här motorn så optimerad att mänskligheten inte kommer att nå längre.
Många ger bara motorn mer bränsle vid konvertering, det fungerar men den blir törstig. Nästa steg är att ändra tändningen, då sjunker förbrukningen. Sen kan man fortsätta med att höja kompressionen, ordna mer EGR, förvärmning och allt möjligt.
Men inget av detta kan du göra optimalt för e85 från en e85 pump eftersom du inte får samma blandning året runt. Med en blandpump så skulle du få det.

Förövrigt så handlar nog diskussionen mer om bränsle än motorer, för du tycks ju inte ha fattat vad en blandpump är eller vad man får ur en e85-pump. Eller har du förstått det nu?

Angående vägverket så är det inte så många där som sysslar med etanol. Vägverket är ingen maskin som har åsiker, utan består av människor med personliga uppfattningar. Och ja, jag har talat med de på vägverket som handhar dessa frågor. (och du borde tillochmed först själv att det blir lättare att få en bil godkänd som saknar skadliga kolväteutsläpp, eller hur?)

SAAB kommer snart med en motor som man säger är optimerad för e85. Men den ska också gå att köra på bensin, men då drar den istllet mer bensin.

Här ska du få svara på en sak:
Du sa så här:
"Först några begrepp och termer:
Optimering: Med optimering menas att motorn ej ska köras på något annat bränsle än det de optimeras för"

Och du påstår att det är lika lätt att optimera för e85 som det är nu än med ren etanol från en blandpump. Du kan ju inte optimera för ett bränsle vars egenskaper varierar under olika tider under året. Tänk dig att du ska optimera för e85. Hur gör du då? Ska du optimera för e85 eler e75? Men en blandpump slipper du detta problem.

Om du läste och tänkte innan du skrev så skulle du förstå mer.
Du undrade om jag hade minneslucka eftersom jag sa att jag hade tankat från en blandpump, och sen frågar om nån har sett nån.
Varför blir du så upprörd över det?
Det kan finnas många logiska förklaringar till en sån fråga, men det orkar inte du tänka på utan istället blir du upprörd.
Då kan jag upplysa dig om att jag var en av dom allra första i det här landet att konvertera till etanoldrift, redan 1997. Då fanns det e85 och e10 att tanka. En mackägare i närheten satte då upp en blandpump där man kunde välja e10 eller e85. OKQ8 körde med två tankar istället. Nu finns inte den macken kvar, och jag har sen dess tyvärr inte sett någon blandpump.

JAg har inte sagt att det inte kostar pengar att konvertera. Menar du att jag har påstått det?

Har jag sagt att man måste konvertera en ny bil? Var har du fått det ifrån?

Nu kanske du har förstått fördelen med blandpumpar och ren etanol?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 14:40 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Citat:
Du har väldigt svårt att förstå saker och ting..... Om du läste och tänkte innan du skrev så skulle du förstå mer.

Till skillnad från vissa andra felfria individer vars egna motsägelser nu kommer att illustreras.

Citat:
2. Du kan inte optimera en motor för e85 ....

http://www.nordictuning.biz/main.php?tu ... sub_page=5
Annars så jag hörde ett ryckte som sa
Citat:
SAAB kommer snart med en motor som man säger är optimerad för e85. Men den ska också gå att köra på bensin, men då drar den istllet mer bensin.
Men det är ju bara nåt jag hört......

Citat:
Dessutom menar jag med att det blir lättare att optimera med ren etanol för etanol att du får bättre verkningsgrad ur etanolen med ren etanol än med e85, alltså att det blir lättare att få ut mer energi ur ren etanol, än ur etanoldelen i e85.

Det är vid dessa typer av påståenden som man gärna backar upp dom med någon form av källhänvisning. Alt en beräkning som visar vilken skillad det blir i verkningsgrad. Ser med stor förväntning fram emot en sådan.

Citat:
Angående vägverket så är det inte så många där som sysslar med etanol. Vägverket är ingen maskin som har åsiker, utan består av människor med personliga uppfattningar. Och ja, jag har talat med de på vägverket som handhar dessa frågor.

Det finns nåt som kallas regelverk, lagar och förordningar till skillnad från hörsägen och rykten. Bara så att du inte blir tagen på sängen en vacker dag.....

Citat:
Förövrigt så handlar nog diskussionen mer om bränsle än motorer

Jo jag glömde nog bort att motorer och bränslen inte har nåt alls med varandra att göra.
Citat:
för du tycks ju inte ha fattat vad en blandpump är eller vad man får ur en e85-pump. Eller har du förstått det nu?

Vi hade en riktig bensinpump ombyggd till blandpump för etanol på KTH. Dock fanns inte e85 utan man fick välja mellan whiskey, vodka, tequila, och bäsk.

Citat:
Du undrade om jag hade minneslucka eftersom jag sa att jag hade tankat från en blandpump, och sen frågar om nån har sett nån.
Varför blir du så upprörd över det?
Det kan finnas många logiska förklaringar till en sån fråga, men det orkar inte du tänka på utan istället blir du upprörd.

Citerar mig själv:
Citat:
Det kan ju vara så att du letar efter flera blandpumpar en den du refererade till i denna tråd.

Om det inte var ett försök att hitta en logisk förklaring så vet inte jag.

Men sen är jag ju så rasande upprörd att jag kanske läste fel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykologisk_projektion

/May the force be with you Luke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-26 21:35 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Suck.

Du kanske inte vet vad e85 är? Du kan inte optimera för e85 eftersom blandingen varierar. Med blandpumpar försvinner det problemet.

Citatet från SAAB var för att att visa va de säger om optimering. De har alltså inte samma definition som dig.

Nu tycker jag att du ska läsa mitt första inlägg, som var ganska kort, och sen ska du tala om vad du hänger upp dig på, och tala gärna om hur du vill att framtiden för etanolen ska se ut om du fick bestämma.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-01 08:45 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Citat:
Nu tycker jag att du ska läsa mitt första inlägg, som var ganska kort, och sen ska du tala om vad du hänger upp dig på,

Ok! Jag ska kommentera dina 2 första inlägg.

Du vill införa e100 eftersom det:
1* Är lätt att optimera för e100
2* Sänker totalkonsumtionen av etanol
3* Är mer miljövänligt
4* Du vill inte ha e30 och e50 osv eftersom det är slöseri med etanol.

Jag argumenterar med dig eftersom:
1* Det kräver en större insats/kostnad att optimera en motor för e100 än för e85 (läs Aryans inlägg på förra sidan tex om du inte vill läsa mina inlägg)
2* Du kommer inte lyckas med detta om du inte lägger ut en massa pengar på punkt 1
3* Håller med
4* Eftersom få människor kommer "gå hela vägen" (se pkt 1) på sina gamla bilar och ännu färre kommer göra det på sina nya bilar så kommer totala antalet e100 optimerade mil i bilparken att bli ganska få. Vilket innebär att punkten 2 inte kommer att uppfyllas. Snarare kommer några att anpassa sina bilar att gå på e100 vilket ökar bara etanolkonsumtionen/slöseriet.

Slutsats:
Det är inte din önskan att få e100 eller blandpumpar som är fel utan dina argument för att få bensinbolagen till att införa e100 som inte håller.


Citat:
Du kanske inte vet vad e85 är? Du kan inte optimera för e85 eftersom blandingen varierar. Med blandpumpar försvinner det problemet.
Citatet från SAAB var för att att visa va de säger om optimering. De har alltså inte samma definition som dig.
Jag tänker inte bemöda mig med att argumentera om detta eftersom all teknisk argumentation faller för döva öron. Vi är några stycken som försökt detta tidigare i denna tråd.
Men eftersom du uppenbarligen vet nåt som jag inte känner till du ju berätta för mig hur mkt det skiljer i MON/RON mellan e75 och e85 och sedan kan du ju beskriva hur skillnaden mellan e75 och e85 påverkar spridningen av motorstyrningsparametrarna och varför det inte skulle gå att optimera för dagens e85/e75 bränsle.

Tips: Börja här
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=43
/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-01 09:47 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Du missar några viktiga saker.
Det finns fabriker som tillverkar nya bilar. Med optimering menar jag inte bara att man ska konvertera bilar. Även bilfabrikerna kan då tillverka bilar som körs på ren etanol.
Dessutom blir konvertering lättare eftersom du slipper problemet med kolväteutsläpp med ren etanol. Håller du inte med om att det gör saken lättare?
Jag har inte tänkt tvinga alla att optimera för 100% etanol, därav önskan om blandpumpar. Men 100% etanol (jag syftar på etanol utan bensin, denaturering, och eventuellt vatten tillkommer) Men med Blandpumpar finns iallafall möjligheten, och vi kan ju inte köra på bensininblandning i all framtid.

Din definition av optimering var ju att bilen ska köras på ett bränsle? Hur ska du då kunna optimera en motor för att gå på 50-86% etanol?

Angående oktantal så vet jag inte det säkert, men om du har säkra uppgifter på det så är jag tacksam. Jag har nämlingen fått olika uppgifter på oktantalet från bensinbolag. Dessutom är det inte bara oktantal som spelar roll.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 09:27 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Inlägg 1:
Citat:
Vi måste arbeta för ett rikstäckande nät av försäljningsställen för E100. Det löser alla våra problem.
Om alla kunde tanka ren etanol, så skulle det bli enklare att få genom en konvertering, HC problemet t.ex försvinner ju helt. Dessutom skulle man kunna ta steget fullt och och optimera helt för E100 och få mycket låg bränsleförbrukning. Det skulle gynna etanolen, då skulle den vara flera kronor billigare än bensinen i jämförelse.
Att fortsätta köra på E85-75 är en stor nackdel för etanolen, bränsleekonomin blir sämre, och utsläppen större.
Därför måste nuvarande lag om alternativa drivmedel på alla större stationer ändras om, den har försämrat läget för etanolen.
Vad säger ni? Vi måste göra något nu innan det är försent.

Inlägg 2:
Citat:
Nej, jag menar inte att e85 ska bort, jag vill ha blandpumpar, Men med fasta värden.
E-30 -50 vill jag inte ha, eftersom det vore slöseri med etanolen.
Det bästa vore blandpumpar med fasta lägen, E100, E85, och eventuellt någonlägre blandning för FFV bilar som inte kan starta..
Konsumtionen kan ändras mycket snabbare än produktionen. Om man sålde E100 och släppte konverteringen fri enbart för E100 skulle vi kunna få en stor använding av etanol, dessutom väldigt effektiv med E100 och optimerad motor. Därför bör etanolen gå till det i första hand. Sen kan vi ha inblandning i den vanliga bensinen som en buffert.
En E100 motor är bättre än en E85 motor, så ska man ändå ta steget att optimera, så är det ju bara fördelar att optimera för E100. Då slipper man samtidigt ifrån alla utsläpp av skadliga kolväten.



Citat:
Du missar några viktiga saker.
Det finns fabriker som tillverkar nya bilar. Med optimering menar jag inte bara att man ska konvertera bilar. Även bilfabrikerna kan då tillverka bilar som körs på ren etanol.

Tyvärr sakans det argumentet helt i dina 2 första inlägg om införandet av e100. Så du kan knappast påstå att det är jag som missat nåt......
Vad kommer först hönan, ägget eller tuppen?
e100 bränsle, e100 kompatibla fabriksbilar eller e100 konvertering.
Sannorlikheten att en frisläppt e100 konvertering skulle medföra att det börjar säljas e100 är ganska liten. Den är naturligtvis avsevärt större om bilfabrikanterna släpper e100 kompatibla bilar. Läser man dina 2 först inlägg så handlar det bara om konvertering till e100 som motivator till införandet av e100. Om du vill börja lobba för att bilfabrikanterna ska införa e100 fordon så gör det i en annan tråd.



Citat:
Dessutom blir konvertering lättare eftersom du slipper problemet med kolväteutsläpp med ren etanol. Håller du inte med om att det gör saken lättare?

Jaa. Det bidrar till en bättre miljö.
Inte till en lättare konvertering/optimering.
Eftersom man vid alla konverteringar hos firmor och privatpersoner idag ignorerar utsläppens beskaffenhet så är detta tyvärr helt ointressant även om påståendet om HC i sig är korrekt......
Hur många konverterare har mätt sina avgaser efterkonvertering hos en ackrediterad firma?


Citat:
Jag har inte tänkt tvinga alla att optimera för 100% etanol, därav önskan om blandpumpar.
Men du vill införa e100 eftersom det skulle sänka den totala konsumtionen av e100 eftersom det är så lätt att optimera för e100. Se dina egna inlägg nr 1 och 2. Vilket jag opponerar mig emot eftersom det varken är billigt eller enkelt.
Som jag sa tidigare:
Citat:
Om du hade sagt att du ville ha e100 pumpar så att du kan anpassa din motor för att köra miljövänligare så hade jag köpt det rakt av.
Nu valde du i dina startinlägg att skönmåla hur enkelt det är att optimera för e100 och alla fantastiska fina egenskaper det skulle medföra.
Därav mina inlägg eftersom jag har svårt att se att det är vare sig enkelt att göra själv eller billigt att låta någon firma göra.
Anpassa för e100 = billigt men då uteblir nästan alla positiva effekter.... (HC blir bättre + minskningen av fossil CO2)
Optimera för e100 = dyrt men bra.....


Citat:
Din definition av optimering var ju att bilen ska köras på ett bränsle? Hur ska du då kunna optimera en motor för att gå på 50-86% etanol?

Som du ser i länken i mitt förra inlägg så skiljer det ca 1 oktan i MON, från e75 till e85. Vilket inte är särskillt svår att hantera i motorstyrningen
Skillnaden i MON från e50 till e85 spänner ju från 87.5 till 90. DVS 2.5 oktan i MON vilket är ganska lite jämfört med hoppet från bf95, 75MON, till e85 som har 90 i MON.


Om inte jag har missförstått det hela så avgörs verkningsgraden för ett specifikt bränsle bla av kompressionen och hur cylinderns utformning/material påverkan av flamutbrednig.
1* Ju högre komp desto högre utnyttjan av energiinnehållet.
2* Ju snabbare flamutbredning desto lägre förtändning kan man ha vilket medför att det motstånd som cylindern jobbar mmot på sin väg upp minskas. Man tänder ju bränsleblandningen när cylinder är på väg upp vilket höjer mottrycket som i sin tur sänker verkningsgraden.
http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... /index.php
3* Ju större temperaturskillnade man har på ingående luft och utgående avgaser. Dessto större verkningsgrad får motorn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_Engine#Efficiency
4* Man kan reglera laddtrycket på en turbomotor.
5* Man kan mäta knack med piezosensorer.
6* SAAB mäter bränslets beskaffenhet via joniseringsmätning på tändstiften.


VÄLDIGT FÖRENKLAT NU
En e85 eller e100 optimerad motor från fabrik som kan köras på bf95 borde kunna konstrueras så här:
1* Välj det högsta komp som tillåter bf95 (eller annat valfritt bränsle med högre oktantal).
2* Stoppa på lagom stor turbo som reglerar laddtrycket efter bränslets beskaffenhet. DVS inget överladd alls på bf95 mer ladd ju högre oktantal.
3* Inför bränsleförvärmning som reglerar temperaturen på bränslet som funktion av utetemp och bränsleblandning. Man vill ju ha så låg temp som möjligt på ingående luft. Men etanol har ju en tendens att klumpa ihop sig till droppar vi lägre temperaturer vilket medför lägre verkningsgrad. Man kan alltså i detta fall tjäna verkningsgrad på en något högre temp för att få en finare dimma.

Mer intressant läsning finns här:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=3 ... ge=1&pp=20

Mvh J.M

EDIT: eftersom forumet behagade äta upp detta inlägg 2 ggr så tog det lite tid innan jag orkade skriva ihop allt igen....

EDIT2:la till lite info här och där för att minimera risken för missförstånd samt fixade lite stavfel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 10:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle vilja tillägga att det ur motorns synpunkt inte spelar någon roll om man förvärmer luften eller bränslet. Det man vill göra är ju att tillföra så mycket värmeenergi per viktsenhet färdig bränsleluftblandning att det räcker för att förånga bränslet någotsånär fullständigt. Om bara bränslet är någotsånär finfördelat när det blandas med luften kommer hela blandningen att anta samma temperatur oavsett om det var luften eller bränslet som var förvärmt innan.

Ur praktisk synpunkt är det mer lämpligt att förvärma luften. Eftersom massflödet av luft är (beroende på bränsle) 10-14 gånger större än bränsleflödet, så har ju luften bättre förutsättningar att bära med sig värme. För att tillföra en viss värmeeffekt till ett visst bränsleblandningsflöde behöver temperaturhöjningen hos luften bara vara ungefär 20 % av den temperaturhöjning man skulle behöva hos bränslet för att få samma resultat. På "gamla forumet", före kraschen, fanns det en mycket grundlig utredning och beräkning av detta.
Att t ex höja lufttemperaturen med 50 °C är ju betydligt trevligare ur material- och brandsäkerhetssynpunkt än att höja bränsletemperaturen med 250 °C, som skulle behövas om man i båda fallen vill höja temperaturen hos den färdiga blandningen omkring 40 °C.

En nackdel med överladdning är att lufttemperaturen blir kraftigt beroende av motorns belastning, om man inte börjar laborera med termostatstyrd intercooler och sånt. En möjlighet skulle förstås vara att ha en intercooler som fungerar som värmeväxlare mellan laddluft och motorns kylvatten, så att lufttemperaturen alltid hålls ungefär lika med kylvattentemperaturen, som ändå är termostatstyrd.

Överhuvudtaget så är frågan om man kan vinna så pass mycket bränsleekonomi på överladdning att det är värt all kringutrustning som behövs. Man får ju alltid räkna med både högre tillverkningskostnad, större servicebehov, sämre driftsäkerhet och kortare livslängd för en överladdad motor än för en något större sugmotor där man tar ut samma effekt.

Citat:
Ju större temperaturskillnade man har på ingående luft och utgående avgaser. Dessto större verkningsgrad får motorn.

Det håller jag inte med om. Ju högre temperatur avgaserna har desto mer värmeenergi går ju bort outnyttjad med dem. Hög avgastemperatur är ett tecken på en ineffektiv maskin (eller, om man så vill, så medför den höga avgastemperaturen i sig dålig verkningsgrad)! Ett belysande exempel på detta är ju ångkraftanläggningar där verkningsgraden sjunker om man har svårt att kyla kondensorn, t ex för att kylvattnet är varmare än normalt eller som följd av avlagringar i kondensorn. Visst är Wikipedia bra men det händer då och då att någon skribent har fått saker om bakfoten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 10:14 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hej!
Jo.. det fanns med i första inlägget, men jag kanske var lite otydlig..
"Dessutom skulle man kunna ta steget fullt och och optimera helt för E100"
Jag pratade inte bara om konvertering, det här är ju politik-tråden, så här kan man prata om lagar om etanol och etanolbilar också. Det är ju poltikerna som bestämmer vad som är en miljöbil osv.. (helst skulle jag vilja att man i framtiden bara klassade bilar som i första hand var avsedda för etanol som miljöbilar, när det gäller etanolbilar)
Bilfabrikerna börjar inte tillverka e100 bilar så länge det inte finns e100 att tanka.. det var därför jag ville ändra lagen, så att tillgång till e100 finns, utan att det kostar något extra för bensinbolagen.


Jo, jag tycker det blir mycket lättare att konvertera till e100 än ett bränsle som varierar i bensinhalt, eftersom du då måste ha ett system som kan ändra motorns instälningar efter bränsleblandning, och så slipper man ju problemet med HC. ( Vägverkets krav på konvertering skulle då bli enklare)

Det är lättare att optimera motorn för bränsleblandningen med e100 än ett bränsle som varierar.

Och resten av motorn är ju också lättare att optimera för en fast blandning.. Man får några procents högre verkningsgrad med e100 än e85, så om man ändå ska göra en maximal anpassning av motorn så är det ju bättre att ta steget fullt ut när man ändå håller på så att säga.

2,5 oktan är väl ganska mycket när man ska anpassa kompressionen?

Sen så har ju inte alla motorer någon motorstyrning som kan ändras enkelt, det finns förgasarmotorer också tillexempel, och så kompressionen kan ju inte ändras genom motorstyrning om man inte har variabel kompression.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 16:16 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
@ Torbjörn
Du har naturligtvi helt rätt när du säger:
Citat:
Ju högre temperatur avgaserna har desto mer värmeenergi går ju bort outnyttjad med dem
.
Jag uttryckte mig felaktigt i punkten om verkningsgrad.
Det skall vara:
3* Ju större temperaturskillnader man har på ingående luft och avgaser innan dom släpps ut som avgaser. Dessto större verkningsgrad får motorn.
Det är lite förenklat eftersom både tryck och temperatureer diffar i båda fallen men jag tror du förstår vad jag menar.
Om artikeln är 100% korrekt eller ej kan jag inte svara på nu eftersom jag inte orkat korrekturläsa den. Mitt syfte med länken var att visa hur processen med värmemaskiner fungerar för den som är intresserad.

Citat:
Överhuvudtaget så är frågan om man kan vinna så pass mycket bränsleekonomi på överladdning att det är värt all kringutrustning som behövs. Man får ju alltid räkna med både högre tillverkningskostnad, större servicebehov, sämre driftsäkerhet och kortare livslängd för en överladdad motor än för en något större sugmotor där man tar ut samma effekt.
Det är säkerligen därför som många biltillverkare börjar göra mindre motorer och sätta på både kompressorer och turboaggregat på sina snålare modeller.
Är det ofta man hör talas om att en motor haverar pga att turbon rasat?


Om man ska värma bränslet eller luften är väl en praktisk fråga precis som du säger. Som kan varieramellan olika lösningar. Mitt exempel föregicks med texten:
Citat:
VÄLDIGT FÖRENKLAT NU

Vilket tyder på att det inte var en fördigdesignad motorlösning med CAD ritningar och styrprogramvara till jag presenterade en en skiss på hur man kan kliva runt problemet med fast kompression om man så önskar.


@Henrik
Dagens vanliga bensin motorer klarar en väldigt vid variation av bränsleblandningar om man ska tro alla som blandtankar på detta forum.
Från bf95 med MON 75 till e50 med 87.5 i MON.
Ett exempel
Min bil klarar av ovanstående blandningar i orginalutförande.
Nu har jag lämnat in den på en trimfirma som plockat ut ca 50% mer effekt ur motorn genom att bara ändra mjukvaran och optimerat den för bf98. Jag får alltså inte köra den på bf95. Hör och häpna det går ändå att köra på bf95 eftersom knacksensorn känner av att den inte knackar och drar ner effekten.
Jag skulle bli extremt förvånad om en motor med komp etc anpassat för e75 skulle bli särskillt mycket mindre effektiv än en som är anpassad för e85.
Jag menar hur mycket skiljer det i verkningsgrad på en ren bensinmotor (man brukar väl säga runt 30%) och en ren etanolmotor (jag har hört uppåt 40%). Hur liten blir då inte skillnaden mellan e75 och e85? Gissar på storleksordningen 1%.

/Mvh J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 22:58 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jo.. motorn klarar ju skillnaden utan att gå sönder..åt det hållet, men det blir ju sämre verkningsgrad att köra en motor anpassad för bensin på etanol än om den var anpassad för etanol menar jag. Och ska man då ändå anpassa kompressionen efter etanol så är det väl lika bra att ta steget fullt ut och anpassa för ren etanol än för e85 eller nåt sånt.. även o skillnaden inte är jättestor.. någon procent gör ju rätt mycket i längden ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-12 23:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Angående att värma luft elelr bränsle..
Jag tror det är bättre att värma bränslet.. för syftet är ju att värma bränslet.. värmer man luften ska sen luften värma upp bränslet, och är bränslet i droppform.. hinner då värmen tränga genom hela droppen på den korta sträcka i insuget den färdas? Och blir det inte mer värmeförluster eftersom luften har stor kontaktyta i hela insuget?
Och hur mycket luft kan du värma innan start? Värmer man några gram bränsle innan start så har man en buffert som räcker för flera sekunders drift. Då kan värmningen vara avstängd när startmotorn ska ha ström.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-13 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror ju också på om syftet med förvärmningen är att underlätta kallstart eller att ge bättre driftsförhållanden när motorn väl är igång.

Den mest praktiska förvärmningsanordningen för kallstart är nog ändå ett elektriskt värmeelement i insugningsröret "hot spot", så som man ser på många VAG-bilar, Ford och Mercedes med förgasare eller centralinsprutning. Det är placerat rakt under spjällhuset/förgasaren, så att de oförångade bränsledropparna träffar en varm yta och förångas där. Det är bara synd att det är svårt att anpassa det systemet för multipointinsprutningssystem, i all synnerhet om det gäller att montera det i efterhand på en motor som inte har haft något liknande från början.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 16:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
J.M skrev:
Det är säkerligen därför som många biltillverkare börjar göra mindre motorer och sätta på både kompressorer och turboaggregat på sina snålare modeller.
Är det ofta man hör talas om att en motor haverar pga att turbon rasat?


Sen är det väl rätt sällsynt med motorhaverier idag. Verkar snarare vara allt runtomkring som går sönder.

Turbon i sig är inte speciellt dyr heller vad jag förstår. Detta betyder dock inte att tillverkarna kan ta rejält betalt om den går sönder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 17:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Henrik Jansson skrev:
Angående att värma luft elelr bränsle..
Jag tror det är bättre att värma bränslet.. för syftet är ju att värma bränslet.. värmer man luften ska sen luften värma upp bränslet, och är bränslet i droppform.. hinner då värmen tränga genom hela droppen på den korta sträcka i insuget den färdas? Och blir det inte mer värmeförluster eftersom luften har stor kontaktyta i hela insuget?
Och hur mycket luft kan du värma innan start? Värmer man några gram bränsle innan start så har man en buffert som räcker för flera sekunders drift. Då kan värmningen vara avstängd när startmotorn ska ha ström.


INstämmer.
Dessutom är det visat (av mig) att det svårt att med rimliga dimensioner bygga en värmeväxlare stor och effektiv nog att kunna mata motorn med varmluft vid högre farter än typ 60-70 km/h.
Det är helt enkelt enorma mängder luft som skulle behöva värmas.
Det är heller inte nödvändigt att värma bräsnlet till 250 grader för att få en fullständig förångning vid tidpunkten för tändning (efter insugning och kompression), endast 50-60 grader räcker i sträng kyla, resten av jobbet görs under insugning och kompression, annars skulle det vara i princip omöjligt att köra motorn ens varm vid minusgrader ute.
Som gjort för att vvx:a mot kylvattnet!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-16 08:49 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Mera OT.....
Appropå luftförvärmning.
Alla bilar med turbo/kompressor har ju en intercooler, IC, för att kyla bort kompressionsvärmen innan man matar in luften i motorn.
Det skulle ju vara ganska enkelt att fixa en bypassventill på IC'n så att man använder varm komprimerad luft istället, då motorn är kall.
En kompressor eller turbo kan ju höja temperaturen med upp till 50-100C* innan IC'n.

/J.M


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011