Inlägg 1:
Citat:
Vi måste arbeta för ett rikstäckande nät av försäljningsställen för E100. Det löser alla våra problem.
Om alla kunde tanka ren etanol, så skulle det bli enklare att få genom en konvertering, HC problemet t.ex försvinner ju helt. Dessutom skulle man kunna ta steget fullt och och optimera helt för E100 och få mycket låg bränsleförbrukning. Det skulle gynna etanolen, då skulle den vara flera kronor billigare än bensinen i jämförelse.
Att fortsätta köra på E85-75 är en stor nackdel för etanolen, bränsleekonomin blir sämre, och utsläppen större.
Därför måste nuvarande lag om alternativa drivmedel på alla större stationer ändras om, den har försämrat läget för etanolen.
Vad säger ni? Vi måste göra något nu innan det är försent.
Inlägg 2:
Citat:
Nej, jag menar inte att e85 ska bort, jag vill ha blandpumpar, Men med fasta värden.
E-30 -50 vill jag inte ha, eftersom det vore slöseri med etanolen.
Det bästa vore blandpumpar med fasta lägen, E100, E85, och eventuellt någonlägre blandning för FFV bilar som inte kan starta..
Konsumtionen kan ändras mycket snabbare än produktionen. Om man sålde E100 och släppte konverteringen fri enbart för E100 skulle vi kunna få en stor använding av etanol, dessutom väldigt effektiv med E100 och optimerad motor. Därför bör etanolen gå till det i första hand. Sen kan vi ha inblandning i den vanliga bensinen som en buffert.
En E100 motor är bättre än en E85 motor, så ska man ändå ta steget att optimera, så är det ju bara fördelar att optimera för E100. Då slipper man samtidigt ifrån alla utsläpp av skadliga kolväten.
Citat:
Du missar några viktiga saker.
Det finns fabriker som tillverkar nya bilar. Med optimering menar jag inte bara att man ska konvertera bilar. Även bilfabrikerna kan då tillverka bilar som körs på ren etanol.
Tyvärr sakans det argumentet helt i dina 2 första inlägg om införandet av e100. Så du kan knappast påstå att det är jag som missat nåt......
Vad kommer först hönan, ägget eller tuppen?
e100 bränsle, e100 kompatibla fabriksbilar eller e100 konvertering.
Sannorlikheten att en frisläppt e100 konvertering skulle medföra att det börjar säljas e100 är ganska liten. Den är naturligtvis avsevärt större om bilfabrikanterna släpper e100 kompatibla bilar. Läser man dina 2 först inlägg så handlar det bara om konvertering till e100 som motivator till införandet av e100. Om du vill börja lobba för att bilfabrikanterna ska införa e100 fordon så gör det i en annan tråd.
Citat:
Dessutom blir konvertering lättare eftersom du slipper problemet med kolväteutsläpp med ren etanol. Håller du inte med om att det gör saken lättare?
Jaa. Det bidrar till en bättre miljö.
Inte till en lättare konvertering/optimering.
Eftersom man vid alla konverteringar hos firmor och privatpersoner idag ignorerar utsläppens beskaffenhet så är detta tyvärr helt ointressant även om påståendet om HC i sig är korrekt......
Hur många konverterare har mätt sina avgaser efterkonvertering hos en ackrediterad firma?
Citat:
Jag har inte tänkt tvinga alla att optimera för 100% etanol, därav önskan om blandpumpar.
Men du vill införa e100 eftersom det skulle sänka den totala konsumtionen av e100 eftersom det är så lätt att optimera för e100. Se dina egna inlägg nr 1 och 2. Vilket jag opponerar mig emot eftersom det varken är billigt eller enkelt.
Som jag sa tidigare:
Citat:
Om du hade sagt att du ville ha e100 pumpar så att du kan anpassa din motor för att köra miljövänligare så hade jag köpt det rakt av.
Nu valde du i dina startinlägg att skönmåla hur enkelt det är att optimera för e100 och alla fantastiska fina egenskaper det skulle medföra.
Därav mina inlägg eftersom jag har svårt att se att det är vare sig enkelt att göra själv eller billigt att låta någon firma göra.
Anpassa för e100 = billigt men då uteblir nästan alla positiva effekter.... (HC blir bättre + minskningen av fossil CO2)
Optimera för e100 = dyrt men bra.....
Citat:
Din definition av optimering var ju att bilen ska köras på ett bränsle? Hur ska du då kunna optimera en motor för att gå på 50-86% etanol?
Som du ser i länken i mitt förra inlägg så skiljer det ca 1 oktan i MON, från e75 till e85. Vilket inte är särskillt svår att hantera i motorstyrningen
Skillnaden i MON från e50 till e85 spänner ju från 87.5 till 90. DVS 2.5 oktan i MON vilket är ganska lite jämfört med hoppet från bf95, 75MON, till e85 som har 90 i MON.
Om inte jag har missförstått det hela så avgörs verkningsgraden för ett specifikt bränsle bla av kompressionen och hur cylinderns utformning/material påverkan av flamutbrednig.
1* Ju högre komp desto högre utnyttjan av energiinnehållet.
2* Ju snabbare flamutbredning desto lägre förtändning kan man ha vilket medför att det motstånd som cylindern jobbar mmot på sin väg upp minskas. Man tänder ju bränsleblandningen när cylinder är på väg upp vilket höjer mottrycket som i sin tur sänker verkningsgraden.
http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... /index.php
3* Ju större temperaturskillnade man har på ingående luft och utgående avgaser. Dessto större verkningsgrad får motorn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_Engine#Efficiency
4* Man kan reglera laddtrycket på en turbomotor.
5* Man kan mäta knack med piezosensorer.
6* SAAB mäter bränslets beskaffenhet via joniseringsmätning på tändstiften.
VÄLDIGT FÖRENKLAT NU
En e85 eller e100 optimerad motor från fabrik som kan köras på bf95 borde kunna konstrueras så här:
1* Välj det högsta komp som tillåter bf95 (eller annat valfritt bränsle med högre oktantal).
2* Stoppa på lagom stor turbo som reglerar laddtrycket efter bränslets beskaffenhet. DVS inget överladd alls på bf95 mer ladd ju högre oktantal.
3* Inför bränsleförvärmning som reglerar temperaturen på bränslet som funktion av utetemp och bränsleblandning. Man vill ju ha så låg temp som möjligt på ingående luft. Men etanol har ju en tendens att klumpa ihop sig till droppar vi lägre temperaturer vilket medför lägre verkningsgrad. Man kan alltså i detta fall tjäna verkningsgrad på en något högre temp för att få en finare dimma.
Mer intressant läsning finns här:
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=3 ... ge=1&pp=20
Mvh J.M
EDIT: eftersom forumet behagade äta upp detta inlägg 2 ggr så tog det lite tid innan jag orkade skriva ihop allt igen....
EDIT2:la till lite info här och där för att minimera risken för missförstånd samt fixade lite stavfel