Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-06-02 12:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-12-18 09:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Tycker själv jag fick till det rätt bra här.. (http://hansiwanbratt.wordpress.com/2007 ... olbluffen/)
..:

Citat:
Etanolskeptikerna är ofta gravt okunniga.
Som “direktdemokraterna.org” säger så är etanol i första hand en bra energibärare.
Vätskeformig, ogiftig och användbar i både framtidens och dagens gamla bilar.
Det finns idag ingen bättre energibärare och den framställs idag av den mest effektiva solfångaren vi känner till, sockerröret i Brasilien.
Med etanol i tanken är redan dagens bilar energieffektivare än motsvarande bensinvarianter.
(Man måste räkna specifik förbrukning, inte liter/mil eftersom etanol innehåller mindre energi/liter)
Med etanoloptimerade motorer kan verkningsgraden överstiga den hyllade, men NOx-spridande dieselmotorn.
Framställningen av etanol kommer i framtiden givetvis inte att vara majs eller vetebaserad, utan från t.ex. rötslam, cellulosa och dagens sockerrör. Sockerrör kan odlas i en massa länder utöver Brasilien, fattiga länder kan här få en ny inkomstbringande exportprodukt, sin stora tillgång på solenergi.

Metanol (Gillbergs engagemang på gamla dar), är bättre än etanol när det gäller hur många droppar man får ut från ett vedträ, med dagens teknik.
Men detta är ingen speciell fördel egentligen om man tar till vara restvärmen, vilket förstås kommer att ske genom att man kopplar framtidens etanolfabriker till kraftvärmeverk/fjärrvärme.
Den stora nackdelen med metanol är att hela infrastrukturen, cisterner, tankbilar, bräsnlesystem i bilarna etc måste bytas ut mot rostfria material som klarar de aggressiva restprodukter som alltid blir kvar i massproducerad metanol.
Samma problem som med fordonsgas alltså, ingen vill satsa på så dyra vägval när de totala kostnaderna ser dåliga ut redan på pappret.
Vätgas skall vi inte ens prata om, en bluff skapad av desperata bräsnlecellsentusiaster som inte får det att fungera utan den flyktiga vätgasen, med bra verkningsgrad i den egna processen endast.
Argumentet med endast vatten som avgaser är som hämtat ur en dagislektion.
Med 3-vägs katalysator är en modern Ottomotor mer än tillräckligt ren för att platsa även i mkt trafikintensiva städer.
Körs de dessutom på etanol blir emissionerna bara ännu renare.
Elbilen? Haha, ett skämt, skapat av kärnkraftsromatiker som ser en ny vår i klimatdebatten!

Etanol för fordonsbruk är alltså visst en revolution, och oljebolagen lobbar febrilt för att peka på nackdelar för etanolen.

Den som verkligen bryr sig om det hela och är intresserad av att lösa miljöproblemen för biltrafiken, kan börja med att läsa in sig på detta forum: www.etanol.nu


Svaret kom här...:
http://hansiwanbratt.wordpress.com/2007 ... wetanolnu/

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Har svårt att förstå din negativa inställning till elbilen. Men det har vi ju diskuterat tidigare :-)

När det gäller elproduktionen så kommer vi vad jag förstår exempelvis bygga ut vindkraft till 2020 så att vi då producerar runt 5% av våran el med vindkraft. Sen finns det förstås bioenergi. Kör elproduktion från bioenergi, kör ut resterna (värme) som fjärrvärme osv.

Vindkraft är ju också väldigt väldigt lämpligt att producera i Sverige eftersom vi har tillgång till en relativt sett stor mängd vattenkraft som kan jämna ut elproduktionen. Det är ju inte direkt så att vi saknar plats för vindkraftverken heller, norra Sverige, speciellt inlandet är ju i stort sett avbefolkat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 13:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Min negativa inställning till elbilar har enbart med teknikläget hos batterierna att göra. (OK, lite kanske också pga det mindre sköna motorljudet...)
De är dyra, tunga, kräver mkt råvaror, tar tid att ladda och kan inte lagra tillräckligt för ett fordon med vettig körsträcka.
Visst, bättre batterier har varit på väg i flera år men...
Att i det läget bara fokusera på en totalverkningsgrad som i slutändan kanske hamnar på 55-65% jfrt med de bästa kemiska bräsnlelösningarna för förbränning ombord i fordonet som kanske hamnar på 50-55%, det ser jag som ologiskt.
(om man inte är för en stor utbyggnad av elproduktionen i landet, vilket ju vissa är...)
Hybrider kanske kan överbrygga en del av problemen, men även där är kostnader o vikt ett problem som måste vägas seriöst mot nyttan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 14:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Min negativa inställning till elbilar har enbart med teknikläget hos batterierna att göra. (OK, lite kanske också pga det mindre sköna motorljudet...)
De är dyra, tunga, kräver mkt råvaror, tar tid att ladda och kan inte lagra tillräckligt för ett fordon med vettig körsträcka.
Visst, bättre batterier har varit på väg i flera år men...


Med dagens teknik kan man väl nå 10+ mil åtminstone. Med tanke på hur mycket av den dagliga bilkörningen man kan täcka in där så är jag inte speciellt orolig. Och det verkar också hända en hel del på batterisidan:

http://www.autobloggreen.com/2007/12/19 ... akthrough/

Citat:
Att i det läget bara fokusera på en totalverkningsgrad som i slutändan kanske hamnar på 55-65% jfrt med de bästa kemiska bräsnlelösningarna för förbränning ombord i fordonet som kanske hamnar på 50-55%, det ser jag som ologiskt.


För det första pratar man väl om ~68% verkningsgrad från källa till hjul för en elbil (enligt artikel från våran förra diskussion). 50-55% från källa till hjul på en förbränningsmotor misstänker jag kommer att dröja väldigt väldigt länge. Sen måste man ju ta med själva källan också, samt utsläppen. Och helt plötsligt blir det ännu mer fördel för elbilen.

Citat:
(om man inte är för en stor utbyggnad av elproduktionen i landet, vilket ju vissa är...)
Hybrider kanske kan överbrygga en del av problemen, men även där är kostnader o vikt ett problem som måste vägas seriöst mot nyttan.


Var får du stor utbyggnad ifrån ?

Sen har vi har hur mycket plats som helst för att stoppa upp vindkraftverk. Vi kan istället för att tillverka etanol/biodiesel osv av biomassa tillverka el (kombination el + fjärrvärme produktionsanläggningar). Det torde vara rätt mycket effektivare än att producera etanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 14:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
+10 mil säljer du inga bilar på. Kanske till några miljonärer men ingen volym. (om det inte blir väldigt billiga 2:a bilar, men då var det detta med batteripriset igen..)

Citat:
För det första pratar man väl om ~68% verkningsgrad från källa till hjul för en elbil (enligt artikel från våran förra diskussion). 50-55% från källa till hjul på en förbränningsmotor misstänker jag kommer att dröja väldigt väldigt länge. Sen måste man ju ta med själva källan också, samt utsläppen. Och helt plötsligt blir det ännu mer fördel för elbilen.


Jag ifrågasätter som sagt 68%.
50% för en ombordförbrännande bil menar jag om man i båda fallen utgår från ett kemiskt biobräsnle, t.ex. etanol.
Att bygga ut elnätet så alla varje natt kan ladda för 10 mils körning kräver nog annat än vindkraftverk är jag rädd. På natten blåser det mkt mer sällan.
Och skall elen lagras...så var vi där igen...
Det mesta lutar isåfall emot biobränslekraftverk. (om man inte gillar kärnkraft eller kraftig utbyggd vattenkraft)
Och då kan vi ju lika gärna göra sprit.
De förluster som uppkommer där kan vi använda till fjärrvärme och elproduktion om möjligt. (till de få elbilar jag tror blir verklighet..+ avveckling av kärnkraften)

Utsläppen från en lambda1 motor är helt försumbara.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 15:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
+10 mil säljer du inga bilar på. Kanske till några miljonärer men ingen volym. (om det inte blir väldigt billiga 2:a bilar, men då var det detta med batteripriset igen..)


Vi pratar väl om en pluginhybrid antar jag. Skulle aldrig köpa en ren elbil, men Volvo's C30 , fyrhjulsdriven, 10 mil räckvidd på ren eldrift skulle nog sälja rätt bra om den fanns idag. Sen skulle förbränningsmotorn gärna få vara en HCCI hybrid på 1.2L med 150 hk och en blandad förbrukning på runt 0.5 l på etanoldrift :-)

Citat:
Jag ifrågasätter som sagt 68%.


Tja, och jag ifrågasätter nog 50+% effektivitet från källa till hjul för en förbränningsmotor.

Citat:
Att bygga ut elnätet så alla varje natt kan ladda för 10 mils körning kräver nog annat än vindkraftverk är jag rädd. På natten blåser det mkt mer sällan.


Enligt artikeln så skulle väl 5% av den elproduktion vi har idag räcka. Om jag inte minns fel. Det är väl i princip den utbyggnad av vindkraft så vi har tänkt göra till 2020. Känns alltså inte som om det skulle vara ett problem. På natten blåser det mer sällan ja, men å andra sidan så förbrukar hushållen mindre el också. Sen har vi vattenkraft som "lagrar" den potentiella överproduktionen (från vindkraften) på dagen.

Återigen, Sverige måste vara en utmärkt plats för att producera vindkraft.
Glest befolkat, saknas inte höjder = platser där det blåser att stoppa vindkraftverken på. Sen som sagt, vattenkraft = utmärkt buffert för ojämnheter i produktionen.

Citat:
Det mesta lutar isåfall emot biobränslekraftverk. (om man inte gillar kärnkraft eller kraftig utbyggd vattenkraft)
Och då kan vi ju lika gärna göra sprit.


Så det är mer effektivt att tillverka sprit och sen förbränna det än el + fjärrvärme ? Tillåt mig att betvivla detta starkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 16:03 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Även spritproduktionen kan samordnas med fjärrvärme, så den och elprodulktion med fjärrvärme ung. samma egenskaper, skulle jag tro.

Om elbilar skulle införas på bred front, torde elpriset stiga raskt och nyproduktion från diverse olika källor antagligen bli lönsamt. Tex från bioeldade kraftvärmeverk.

En liter diesel ger ca 12 kWh värmeenergi, och kostar därmed ca 1 kr/kWh värme. Om nu elens verkningsgrad är betydligt högre än diesel, så lär man kunna ta ut kanske 1,50-2 kr per kWh för elen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 16:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Citat:
Tja, och jag ifrågasätter nog 50+% effektivitet från källa till hjul för en förbränningsmotor.


Från jämförbar källa, t.ex ett biobränsle som man har lagrat.
Att jämföra annat går ju inte.
De bästa dieslarna ligger på 50% redan idag i inte orimilgt små "musslor".
Med etanol kan man komma lika långt. Med avgasvärmeåtervinning (och de sakerna vi diskuterade förut), ännu längre. Eftersom vi talar om trafikverkningsgrad så sjunker förstås siffran en del igen, ner till 50% kanske.

Citat:
Enligt artikeln så skulle väl 5% av den elproduktion vi har idag räcka. Om jag inte minns fel. Det är väl i princip den utbyggnad av vindkraft så vi har tänkt göra till 2020. Känns alltså inte som om det skulle vara ett problem. På natten blåser det mer sällan ja, men å andra sidan så förbrukar hushållen mindre el också. Sen har vi vattenkraft som "lagrar" den potentiella överproduktionen (från vindkraften) på dagen.



Om vi antar att 5% skulle vara sant, så har vi ändå kärnkraften att ersätta.
Men om inte verkningsgraden på 68% är sann så blir det väl snarare uppåt 7% extra iaf.
Sedan tror jag ifs att vi kan spara bort 5-6 reaktorer. Men ändå.
Vattenkraftsbufferten är redan intecknad iom vindkraftsutbyggnaden.
Med elbilar skapar du behov för ännu mera buffert.

Citat:
Så det är mer effektivt att tillverka sprit och sen förbränna det än el + fjärrvärme ?


Enda skillnaden är ju att du får ut el+ fjärrväme medan jag får ut el+etanol+ fjärrvärme.
Effektiviteten blir ju 100% i båda fallen.
Det handlar bara om man vill gå "omvägen" via ett kemiskt bränsle eller inte.
Och det vill man för alternativen är sämre enligt ovan. Iaf obetydligt bättre.

För att ta upp en annan aspekt, var finns analyser på hur råvarorna till alla batterier skall utvinnas och hur det kommer att påverka tellus?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 17:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Från jämförbar källa, t.ex ett biobränsle som man har lagrat.
Att jämföra annat går ju inte.


Det är iofs intressant att jämföra med biobränsle. Ex ett kombinerat el + värmekraftverk från biomassa jämfört med etanol. Men visst kan man väl utan problem jämföra med annat. Ska det bli någon rim o reson i resonemanget måste man ju göra det. I detta resonemang så tar man alltså det medelvärde som man i Sverige får fram för våran elproduktion, dvs, vattenkraft, vindkraft, kärnkraft, bioenergi osv och jämför med produktion för etanol. Och då är det intressanta, hur miljövänligt är detta jämfört med att producera etanol i ex Brasilien. Påverkan på miljö, energiåtgång osv.

Citat:
Vattenkraftsbufferten är redan intecknad iom vindkraftsutbyggnaden.
Med elbilar skapar du behov för ännu mera buffert.


Eftersom den absolut övervägande delen av laddning skulle ske på natten så ser jag inte direkt problemet. Sen har jag lite svårt att förstå varför en utbyggnad av vindkraft till 5% av våran total skulle ta upp hela vattenkraftsbufferten som väl står för runt hälften av våran elproduktion.

Citat:
Enda skillnaden är ju att du får ut el+ fjärrväme medan jag får ut el+etanol+ fjärrvärme.
Effektiviteten blir ju 100% i båda fallen.


Effektivitet gällande användet av energin kanske. Annars säger du att det inte är några energiförluster vid tillverkning av etanol. Och det låter åtminstone i mina öron inte så troligt.

Citat:
För att ta upp en annan aspekt, var finns analyser på hur råvarorna till alla batterier skall utvinnas och hur det kommer att påverka tellus?


Håller med här, jag har inte sett något angående detta så jag har ingen aning. Men det kanske beror på att materialet inte är problem, kan man hoppas om inte annat.

Men det finns ju andra fördelar med el. Vad ligger effektiviteten på för etanol när det gäller omvandlig till energi, <= 2% för sockerrör ?

Solceller ligger idag på 16.6%:

http://www.eon.se/templates/Information ... px?id=8955

Lägg sedan till nya tekniker för att "frakta" elen som 800 000 volt likström:

http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad ... e56990.ece


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 18:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Citat:
Men visst kan man väl utan problem jämföra med annat. Ska det bli någon rim o reson i resonemanget måste man ju göra det. I detta resonemang så tar man alltså det medelvärde som man i Sverige får fram för våran elproduktion, dvs, vattenkraft, vindkraft, kärnkraft, bioenergi osv och jämför med produktion för etanol. Och då är det intressanta, hur miljövänligt är detta jämfört med att producera etanol i ex Brasilien. Påverkan på miljö, energiåtgång osv.


Nja, hur skall man t.ex värdera det faktum att 50% av all energi i ett kärnkraftverk går rakt ut i havet?
Eller att ett vindkraftverk kanske bara utnyttjar 30% av tillgänglig vindenergi?
Man kan lika gärna clear de faktorerna mot ineffektiviteten i ett sockerrör.
Den spelar ingen roll så länge man har ett överflöd att ta ifrån.

Citat:
Eftersom den absolut övervägande delen av laddning skulle ske på natten så ser jag inte direkt problemet. Sen har jag lite svårt att förstå varför en utbyggnad av vindkraft till 5% av våran total skulle ta upp hela vattenkraftsbufferten som väl står för runt hälften av våran elproduktion.


OK, kanske det går bra.

Citat:
Effektivitet gällande användet av energin kanske. Annars säger du att det inte är några energiförluster vid tillverkning av etanol. Och det låter åtminstone i mina öron inte så troligt.


Den enda förlusterna skulle vara transporter och drift av skördemaskiner etc. Men det får vi ju i biobränsleproducerad el också.

Citat:
Håller med här, jag har inte sett något angående detta så jag har ingen aning. Men det kanske beror på att materialet inte är problem, kan man hoppas om inte annat
.

Larmet om mobiltelefonbatterierna har ju readn gått. Om de är ett problem readn idag, så kommer ju elbilsbatterierna att bli en katastrof.


Citat:
Men det finns ju andra fördelar med el. Vad ligger effektiviteten på för etanol när det gäller omvandlig till energi, <= 2% för sockerrör ?

Solceller ligger idag på 16.6%:


Såvitt jag vet finns ingen bättre solfångare än ett sockerrör.
Sedan är det vissa förluster innan man får ut energi i t.ex en bilmotor. 16% är ju å andra sidan ett skämt i jämförelse.

Citat:
Lägg sedan till nya tekniker för att "frakta" elen som 800 000 volt likström:

http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad ... e56990.ece


Precis, detta vill jag använda för att producera el i Afrika och på Island, för att sedan använda uppe hos oss i norden.
Vi har som sagt ett kärnkraftselände att avveckla. Samt alla kolkraftverk i hela världen.
Tror mkt på geotermisk energi som ny baskraft: http://en.wikipedia.org/wiki/Geothermal_power


Vi behöver dock elen till att ersätta kolkraft o kärnkraft i första hand.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 18:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Nja, hur skall man t.ex värdera det faktum att 50% av all energi i ett kärnkraftverk går rakt ut i havet?
Eller att ett vindkraftverk kanske bara utnyttjar 30% av tillgänglig vindenergi?
Man kan lika gärna clear de faktorerna mot ineffektiviteten i ett sockerrör.
Den spelar ingen roll så länge man har ett överflöd att ta ifrån.


Visst har vi ett överflöd av solenergi. Men knappast av odlingsbar mark för sockerrör. Sen måste man förstås ta hänsyn till hur påverkan på miljön ser ut. Vindkraft, solkraft kan väl sägas ha försumbar påverkan på miljön. Så vitt jag vet gäller detta definitivt inte sockerrörsodlingar eller någon odling överhuvudtaget.

Citat:
Den enda förlusterna skulle vara transporter och drift av skördemaskiner etc. Men det får vi ju i biobränsleproducerad el också.


Det går väl åt energi när man producerar etanolen. Och det skulle då vara ett 1:1 förhållande där ?

Citat:
Larmet om mobiltelefonbatterierna har ju readn gått. Om de är ett problem readn idag, så kommer ju elbilsbatterierna att bli en katastrof.


Måste ha missat detta.

Citat:
Såvitt jag vet finns ingen bättre solfångare än ett sockerrör.
Sedan är det vissa förluster innan man får ut energi i t.ex en bilmotor. 16% är ju å andra sidan ett skämt i jämförelse.


Jag har hört sämre siffror än 2%, 0.5% exempelvis. Som i så fall ska jämföras med 16.6% för solceller.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugarcane

Citat:
It is one of the most efficient photosynthesizers in the plant kingdom, able to convert up to 2 percent of incident solar energy into biomass[citation needed


Så du kanske har rätt, men bara om man ser till växtriket. 2% (upp till , som sagt, en annan artikel hävdar ca 0.5% i genomsnitt) är ju rätt långt från 16.6%.

Citat:
Precis, detta vill jag använda för att producera el i Afrika och på Island, för att sedan använda uppe hos oss i norden.
Vi har som sagt ett kärnkraftselände att avveckla. Samt alla kolkraftverk i hela världen.
Tror mkt på geotermisk energi som ny baskraft: http://en.wikipedia.org/wiki/Geothermal_power

Vi behöver dock elen till att ersätta kolkraft o kärnkraft i första hand.


Jag är delvis med på detta. Fast jag är väl inte jättesäker på det här med kärnkraft om jag ska vara ärlig. Det händer ju saker inom detta område också. Angående förvaring osv.

Det jag också gillar med elkraft är att man får centraliserade utsläpp vilket gör att man snabbt kan anamma nya tekniker för rening av de utsläpp som ändå finns. Finns ju försök med att binda CO2 osv som jag har väldigt svårt att se att man kan göra i en bil. Åtminstone jämfört med några i sammanhanget få biokraftverk/kolkraftverk eller vad det nu kan vara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 20:39 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Tar du med energiförlusterna vid tillverkning av solcellen?

Energiförluster vid framställning av energi är spektakulärt, men oftast meningslös som jämförelse mellan olika sätt att producera energi. Det man istället skall tiitta på är ev. negativa effekter.

Hur mycket skulle det kosta att bygga kristalina solceller på en yta lika stor som täcks av sockerrör? Är det ens meningsfullt att jämföra?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 21:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Tar du med energiförlusterna vid tillverkning av solcellen?

Energiförluster vid framställning av energi är spektakulärt, men oftast meningslös som jämförelse mellan olika sätt att producera energi. Det man istället skall tiitta på är ev. negativa effekter.

Hur mycket skulle det kosta att bygga kristalina solceller på en yta lika stor som täcks av sockerrör? Är det ens meningsfullt att jämföra?


Visst måste man ta hänsyn till kostnader för produktion av solceller. Samt att det även ska dras elnät fram till plats. Som sen förstås ska jämföras med kostnad för maskiner (skörd), återplantering, produktion av etanol från sockerrör mm.

Men får jag gissa så tror jag inte kostnaden i energi för tillverkning av solceller är så rackarns relevant jämfört med den elproduktion man kan få ut. Kostnaden i pris däremot är en annan femma. Lär bli en väldigt hög initiell kostnad för en solcells "farm".


Senast redigerad av Laban mån 07-12-24 07:45, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 22:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Om man kombinerar etanoltillverkningen med solceller så vore det snart slut på snacket om att det åtgår mera fossil energi än det ersätter.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-23 23:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Med en vakuum solfångare skulle man lätt få tillräckligt höga temperaturer för att destillera etanol.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011