Tycker själv jag fick till det rätt bra här.. (
Etanolskeptikerna är ofta gravt okunniga.
Som “direktdemokraterna.org” säger så är etanol i första hand en bra energibärare.
Vätskeformig, ogiftig och användbar i både framtidens och dagens gamla bilar.
Det finns idag ingen bättre energibärare och den framställs idag av den mest effektiva solfångaren vi känner till, sockerröret i Brasilien.
Med etanol i tanken är redan dagens bilar energieffektivare än motsvarande bensinvarianter.
(Man måste räkna specifik förbrukning, inte liter/mil eftersom etanol innehåller mindre energi/liter)
Med etanoloptimerade motorer kan verkningsgraden överstiga den hyllade, men NOx-spridande dieselmotorn.
Framställningen av etanol kommer i framtiden givetvis inte att vara majs eller vetebaserad, utan från t.ex. rötslam, cellulosa och dagens sockerrör. Sockerrör kan odlas i en massa länder utöver Brasilien, fattiga länder kan här få en ny inkomstbringande exportprodukt, sin stora tillgång på solenergi.
Metanol (Gillbergs engagemang på gamla dar), är bättre än etanol när det gäller hur många droppar man får ut från ett vedträ, med dagens teknik.
Men detta är ingen speciell fördel egentligen om man tar till vara restvärmen, vilket förstås kommer att ske genom att man kopplar framtidens etanolfabriker till kraftvärmeverk/fjärrvärme.
Den stora nackdelen med metanol är att hela infrastrukturen, cisterner, tankbilar, bräsnlesystem i bilarna etc måste bytas ut mot rostfria material som klarar de aggressiva restprodukter som alltid blir kvar i massproducerad metanol.
Samma problem som med fordonsgas alltså, ingen vill satsa på så dyra vägval när de totala kostnaderna ser dåliga ut redan på pappret.
Vätgas skall vi inte ens prata om, en bluff skapad av desperata bräsnlecellsentusiaster som inte får det att fungera utan den flyktiga vätgasen, med bra verkningsgrad i den egna processen endast.
Argumentet med endast vatten som avgaser är som hämtat ur en dagislektion.
Med 3-vägs katalysator är en modern Ottomotor mer än tillräckligt ren för att platsa även i mkt trafikintensiva städer.
Körs de dessutom på etanol blir emissionerna bara ännu renare.
Elbilen? Haha, ett skämt, skapat av kärnkraftsromatiker som ser en ny vår i klimatdebatten!
Etanol för fordonsbruk är alltså visst en revolution, och oljebolagen lobbar febrilt för att peka på nackdelar för etanolen.
Den som verkligen bryr sig om det hela och är intresserad av att lösa miljöproblemen för biltrafiken, kan börja med att läsa in sig på detta forum:
www.etanol.nu