Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-04-03 07:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Bra idé?
Ja! 67%  67%  [ 4 ]
Nej! 33%  33%  [ 2 ]
Antal röster : 6
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-11-22 15:18 

Närhelst man talar om miljö och fordon så är det alltid nåt geni som kommer på att det bästa ju vore om vi över huvud taget inte körde alls.

Så länge jag levat har jag hört folk förnumstigt mumlat "Det måste komma till nya lösningar för att minska bilberoendet" eller liknande, och sen har man litet taffligt föreslagit samåkning i carpooler. Samma personer brukar mena på att industrin, staten och andra stora drakar plötsligt och drastiskt skall presentera enorma infrastrukturlösningar. Själva tänker de minsann inte göra något förrän så händer.

Jag och fästmön satt och benade i frågan: vad KAN man göra för att minska bilåkandet?

Det första man bör fråga sig är väl då: var åker folk egentligen, resor som de glatt skulle slippa? För det är knappast nån mening med att hindra folk att hälsa på varandra eller åka på semester, för vill man få till en förändring måste man faktiskt ha folks vilja med sig.

Det är troligt att de flesta mil som folk nog skulle slippa sitta och hålla i ratten är till och från jobb, dagis och snabbköp. Sant?

Det är inte troligt att folk kommer att rycka upp bopålarna för att flytta till första bästa bostad bredvid kontoret eller fabriken, och distribution av dagligvaror är inget simpelt logistikproblem, så vi håller oss ni till #2:

Det vore nog en miljövinst att klubba igenom ett krav om att arbetsgivare (större än si och så) skall kunna hålla med barnpassning, egen eller inköpt, i anslutning till jobbet.

Det skulle också vara en personalbefrämjande åtgärd, för det tar bort en enorm massa stress och problem för föräldrar som annars måste anpassa sig efter dagistiderna.

Gladare anställda kan man betala mindre pengar (eller man kan räkna det som en tjänsteförmån), så det man förlorar på det ena vinner man på det andra. Som arbetsgivare kan man använda barnpassningen som argument vid löneförhandlingar, som arbetstagare slipper man rusa från jobbet vid 16:00 och köra genom rusningstrafiken för att hämta barnen.

En win-win-situation! Mindre mil i bilen, tryggare tillvaro, bekvämare liv, mindre stress!

Vad tror ni om det, politiskt intresserade miljömedvetna läsare?

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 16:26 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jodå en bra början, ännu bättre om de anställda jobbade typ en dag i månaden på dagiset (vid sidan om utbildad personal) för att få mer delaktighet i barnens liv.

Här också en idé:
http://www.communitysolution.org/transport.html

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 17:30 

aryan skrev:

Det där har man faktiskt i liten enklare skala testat i en by här i Kalix. Det ledde dock till att bl.a taxi-ägarna högljutt protesterade att de blev utan jobb + att det blev strul med regler/skatter/försäkringar etc när man som privatbilist börjar ta med en massa olika folk i bilen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 17:57 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Tja för taxi-åkerna är det tråkigt, men vad är viktigare, en enskild yrkesgrupp eller miljön? Det är ett jätteslöseri hur många bilar som körs "tomma" rund i landet.

Vad gäller försäkringar osv ser jag inga skillnader mot när man ta med liftare.

/Aryan

Senast redigerad av aryan tor 07-11-22 17:58, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 17:57 
Forummoderator

Det helt avgörande bästa sättet vore om vi jobbade närmare bostäderna.
Det skulle minska trängseln morgon och kväll dessutom.
Men, det går stick i stäv med rörlighet på arbetsmarknaden och skyhöga bostadspriser nära centrum, om inte arbetsgivarna vill flytta ut till bostäderna i stället.
I den del fall kan det säkert vara möjligt, men man flyttar inte en fabrik eller större industri hur som helst.
Enda lösningen som jag tror skulle fungera för rätt många är att ekonomerna (kontrollfreaks) släppte sargen och företagen de styr gick med på att man arbetade i hemmet en eller flera dagar i veckan mha IT.
Endast en dag och 50% deltagande (alla jobbar ju inte med datorer) av alla som pendlar långt , skulle i ett slag minska bilåkandet med en 10-del och ta bort alla köer i alla svenska städer etc.
De pengar man nu tvingas lägga på fler vägar pga trängsel kunde man då istället investera i riktig, fungerande pendletrafik så att fler i förorterna kunde ta sig på rimlig tid till jobbet iaf nån dag i veckan.
Så tar vi bort en 10-del till.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 18:23 

För vår familj funkar det att låta bilen vara på vardagar. Gångavstånd till dagis, skola, affär och hållplats/station, tåg/buss in till Göteborg, och så lite gå/spårvagn där. Turas om att hämta/lämna.

Ibland tar vi bilen, om det är något speciellt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 21:58 

Jag cyklar oftast fyra minuter till jobbet, men ibland måste jag åka på kundbesök i grannstäder och då går det inte att stå och vänta bort arbetstiden vid hållplatser, så då kör jag. Inga barn än.

Det stör mig nåt enormt att det skall vara behäftat med skuld att åka bil. Det blir känns bättre när jag kör på E85 men det är alltid nån som ger en onda ögat för att man över huvud taget konsumerar resurser.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-22 23:50 

En intressant fråga är om vi verkligen skall uppmuntra till kollektivtrafik, eller inte. Även den tar resurser. Dock sällan man hör "den bäst bussresan är den man avstår", särskilt från de grupper som propagerar för gratis kollektivtrafik. Det vore inte särskilt resurssnålt. :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 00:05 
Användarvisningsbild

Jag har en bekant som "carpoolar". De sertill att fylla en bil till jobbet helt enkelt. Han använder bara sin bil var femte vecka. Det är en rätt betydande minskning av utgifterna när det är 30 mil tur och retur varje vecka. Istället för 150 mil på fem veckor blir det bara 30. Det märks rätt tydligt i plånboken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 09:14 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

MagnusH skrev:
En intressant fråga är om vi verkligen skall uppmuntra till kollektivtrafik, eller inte. Även den tar resurser. Dock sällan man hör "den bäst bussresan är den man avstår", särskilt från de grupper som propagerar för gratis kollektivtrafik. Det vore inte särskilt resurssnålt. :-)

Jag hör till de som tycker att kollektivtrafik borde vara gratis - säker inte oväntad :-) - men ditt inlägg fick mig att fundera lite extra över det. Anledning att jag är för är förstås att det måste vara minst 3 ggr billigare att åka kollektivt än att åka bil ensamt. Att då ta betalt för en väldig låg avgift kostar ju mkt mera än vad man får in i form av biljetintäkter abonnemang osv.

Men du har kanske rätt i att gratis kollektivtrafik skulle göra att fler åkte i onödan eller slutade cykla till jobet vilket i så fall vore oönskvärd. Å andra sidan, de som har "SL-kort" här i Stockholms området åker nog inte mkt mera i onödan bara för att de får åka gratis, däremot kan det ha negativ inverkan på t ex cyklandet, om man ändå redan betalt är man kanske lite lat och tar kollektivtrafik till jobbet i stället eller om vädret är lite sämre. Å andra sidan får man nog inte samma känsla att man måste utnyttja kortet nu när man har abbonemang om det altid var gratis.

widmark skrev:
Jag har en bekant som "carpoolar". De sertill att fylla en bil till jobbet helt enkelt. Han använder bara sin bil var femte vecka. Det är en rätt betydande minskning av utgifterna när det är 30 mil tur och retur varje vecka. Istället för 150 mil på fem veckor blir det bara 30. Det märks rätt tydligt i plånboken.

Ja carpoolandet är nått som skulle behöva göras mkt mera, men det krävs väl en lite attityd förändring för att det ska bli stort. Många uppskattar att få vara för sig själv en stund under resan, kan ha vilken musik de vill osv och känner att det skulle vara lite jobbigt att behöva vara social med arbetskolleger osv. Själv brkar jag alltid ta med liftare om jag har plats men i Sverige är det en helt utdöende släkte/sätt att transportera sig, synd tycker jag.

Iden med en GPS/GSM mottagare i fickan och i bilar så att man direkt kan ange vart man vill åka och bilister automatiskt dirigeras dit för att ta upp liftare som då delar lite på bilkostnader tycker jag är brilliant det kan bli ett mellanting av kollektivtraffik.

En väldigt primitiv sådan för längre resor är förstås www.hitchhikers.org

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 10:32 
Forummoderator

Citat:
Tja för taxi-åkerna är det tråkigt, men vad är viktigare, en enskild yrkesgrupp eller miljön? Det är ett jätteslöseri hur många bilar som körs "tomma" rund i landet.

Var det inte Per Gahrton som sa att även taxi var kollektivtrafik när han konfronterades med att han var en av de riksdagsledamöter (eller om det var senare när han blev europaparlamentariker) som åkte mest taxi?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 10:32 

aryan skrev:
MagnusH skrev:

Jag hör till de som tycker att kollektivtrafik borde vara gratis - säker inte oväntad :-) - men ditt inlägg fick mig att fundera lite extra över det. Anledning att jag är för är förstås att det måste vara minst 3 ggr billigare att åka kollektivt än att åka bil ensamt.

Varför måste det vara tre ggr billigare att åka kollektivt än bil?

Då är det ju bättre som i Sthlm, en ökad kostnaden för bilåkandet i rusningstid. Då minskade antalet resor totalt, samåkning ökade, men inte särskilt många gick över till kollektivtrafiken.

Om man sänker kostnaden för kollektivtrafiken, så ökar det totala resandet. Det är inte konstigare än att om man ökar avgiften för biltrafiken, så minskar det totala resandet. Något som bilskattemotståndarna hävdade inte skulle inträffa "eftersom ingen åker i onödan i rusningstid". På samma sätt tycks de som förespråkar gratis kollektivtrafik tro att ingen åker buss/tåg/spårvagn i onödan om man gör den avgiftsfri.

Om man vill minska transporterna, kan man inte samtidigt hålla på och subventionera dem. För mig är det motsägelsefull att klaga på de ökade energiåtgången för transporter, samtidigt som man är för avgiftsfri trafik.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 10:53 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

MagnusH skrev:
Varför måste det vara tre ggr billigare att åka kollektivt än bil?

Om det bör vara precis 3 ggr vet jag inte, men fossilenergiförbrukningen per passagerar-km borde vara underlag för beräkningen.

MagnusH skrev:
Då är det ju bättre som i Sthlm, en ökad kostnaden för bilåkandet i rusningstid. Då minskade antalet resor totalt, samåkning ökade, men inte särskilt många gick över till kollektivtrafiken.

Om man sänker kostnaden för kollektivtrafiken, så ökar det totala resandet. Det är inte konstigare än att om man ökar avgiften för biltrafiken, så minskar det totala resandet. Något som bilskattemotståndarna hävdade inte skulle inträffa "eftersom ingen åker i onödan i rusningstid". På samma sätt tycks de som förespråkar gratis kollektivtrafik tro att ingen åker buss/tåg/spårvagn i onödan om man gör den avgiftsfri.

Om man vill minska transporterna, kan man inte samtidigt hålla på och subventionera dem. För mig är det motsägelsefull att klaga på de ökade energiåtgången för transporter, samtidigt som man är för avgiftsfri trafik.

Bra poäng, men jag tror att människor är mera benägna att åka bil i onödan än att åka kollektivt i onödan.

Många tom står ut att stå i kö varje dag trots att det finns alternativ. Ursaken är att det är roligare, bekvämare och enklare att åka privat bil än kollektiv, det tycker i alla fall jag!

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 16:18 

Carpool är i mina ögon rätt värdelöst. Du måste åka exakt samtidigt som de andra i bilen, till samma ställe.

Du kan inte ta en paus på morgonen och äta klart mackan om du vaknade sent, för då måste de andra vänta på dig. En buss kan du i alla fall hoppa över för att ta nästa istället.

Minsta avvikelse ("Kan du släppa av mig vid apoteket?") måste förhandlas fram och besvärar de andra.

Du måste alltid veta på förhand att du skall åka dit du skall, och du kan inte lämna jobbet för att åka ärenden på dagen.

Skall du handla efter jobbet måste du först poola hem för att hämta din egna bil.

Om du har två mil till jobbet så kör du normalt upp kanske 800 spänn soppa per månad, om du betalar en fjärdedel av soppar när ni carpoolar så spar du alltså 600 kr/månad för all denna obekvämlighets skull. En del tycker det är okej, andra tycker att 600 spänn är billigt för att få åka var de vill, hur de vill, när de vill.

Visst minskar slitaget på bilen också, men andrahandsvärdet beror mer på årsmodellen än på miltalet ändå, så din bil står oanvänd och tickar kostnad.

Javisst vore det görbra om alla kunde fylla bilarna istället för att ta var sin, men i praktiken är det en klumpig lösning som inte passar särskilt många. Dessutom VILL inte folk samåka, vilket är det starkaste skälet av alla.

Resultat: folk samåker inte speciellt mycket, eller hur?

Så jag skulle vilja påstå att det eviga tjatet om samåkning är ett bra exempel på en dålig och inte speciellt visionär lösning.

Då vore det bättre om det rätt och slätt inte var behäftat synd och skuld med att du åker i din egna bil, eller hur?

Kör på sprit eller ännu hellre el så gör du mindre skada med din egna bil än dina fem grannar i en bensinare.

Eller ännu hellre: eliminera skäl till varför du måste åka nånstans över huvud taget. Börja med de mest uppenbart onödiga och störande, som till exempel att vara tvungen att korsa staden för att slänga av barnen på dagis, för att sen korsa staden igen för att komma till jobbet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-23 18:23 
Forummoderator

Min hemkommun vägrar låta mig köra till ett dagis på andra sidan gränsen 2 km bort, där det finns ett dagis som har lediga platser. Detta beslut har fattats av "Ekokommunen" Bollebygd..
Istället korsar jag Bollebygds kommun och åker sedan till en annan för jobb.
Distansarbete hade som sagt varit det effektivaste liksom intelligenta kommuner.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme