Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-04-03 08:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etanolpolitik
InläggPostat: ons 07-12-05 07:46 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Eftersom detta är en tråd om etanolpolitik (till skillnad mot de flesta andra trådar i denna avdelninge, som handlar annan politik), så hoppas jag den får vara kvar här?

Klipper in lite citat från annan tråd, som spårade ur.

Dagens regering i Sverige stödjer etanol. I USA är den kapitalistiska imperialisthögern i full fart med att göra etanol, det satsas miljarder på att utöka produktionen där, och de vkerar ha gått om Sverige vad gäler cellulosaetanol (öven om man inte skall vara helt säker).

Tyvärr finns de grupper/personer som vill stoppa utvecklingen, som vill hindra oss från en sådan storskalig övergång till biobränsle. Exempel nedan:

Jordens Vänner:

"Föreningen har tagit ställning för ett moratorium på storskalig import och expansion av etanol i väntan på mer studier om konsekvenserna för människor och miljö. Även OECD har kommit med en rapport idag, tisdag, där man varnar för konsekvenserna av biobränslesatsningar på bl a matpriser och miljön."

http://www.mjv.se/index.php?id=871


Mer miljöintressen, denna gång är biomassa över huvud tageti inte OK.

"UK Green Party votes for an immediate moratorium on agrofuels from large scale monocultures

At its Pary conference in Liverpool, The Green Party of England and Wales delivered near unanimous support for a halt in the use of large scale biofuels."


http://www.greenparty.org.uk/news/3160

Finns det någon som tror på någon annan ersättare för olja de närmaste 10-15 åren? Kärnkraft kanske? Vindkraft? Tja, lite kan vi nog få ihop?

Fusion? Vätgas?

"We have to de-couple the food and oil markets - by cutting agriculture's dependence on oil, by promoting local and organic food systems where possible and reversing the UK's current enthusiasm for international trade in food, and, crucially, ensure EU energy policies do not promote bio-fuel production at the expense of foodstuffs."


Birger Schlaug fyller på:

"Men etanolmaffian gnuggar händerna, sätter på sig änglavingar och investerar i lönsam energiproduktion på det att vi skall förmås leva som vanligt, tro att vi löst problmen och kan köra läckra nya Saab som drar 1,3 liter etanol per mil. Gärna etanol som ett alternativ i lagom liten mängd, men tro inte att vi kommer undan det mest centrala: ändra livsstil!"


http://schlaug.blogspot.com/2007/09/bus ... son-i.html


Men det är klart, de finns de som tror att centerpartister är problemet. Att det sen är LRF som har drivit etanolframställningen i Sverige, kan man bortse ifrån. Eller?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 07:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Finns det några i (mp):s eller SNF:s ledning som är för en storskalig satsning på etanol?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 09:11 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Lösningen ligger inte i en storskalig etanolanvändning utan i en kombination av många olika åtgärder där plug-in-hybrider som går på el i stadstrafik har en betydande roll om så där 20-30 år.

Etanolen kommer att finnas som 10-%-ig inblandning i bensin och en fortsatt något växande E85-användning. Detta innebär ändå en kraftig ökning av etanolförbrukningen jämfört med idag, främst orsakad av att man höjer inblandningen i bensin från 5 till 10%. Och de 600.000 - 700.000 m3 etanol som behövs årligen kommer antagligen till stor del att importeras från Brasilien. Det är möjligt att t.ex. Kuba och Jamaica på sikt också kan etablera sig som etanolexportörer till Sverige. Men för framställning av etanol inom Sverige är framtidsutsikterna inte speciellt muntra. Agroetanols satsning på etanolfabriken i Norrköping står och faller med tillgången till billigt spannmål, och de tiderna är nu förbi. Att importera majs från USA för att göra etanol i Norrköping som man tydligen funderar på är knappast någon bra lösning vare sig ur CO2-synpunkt eller ur ekonomisk synpunkt.

Biogas blir heller aldrig något stort i Sverige. Det är för dyrt att bygga ut tankställen för biogas annat än lokalt och biogasen räcker inte särskilt långt. Redan nu blandas 'biogasen' upp med fossil naturgas och så blir det mer och mer. Och då är det ingen större vits. Fossil naturgas ger 3-5 gånger större växthuseffekt än diesel om man räknar med metanläckagen från 'well-to-wheel'.

Slutsatsen av detta är naturligtvis att man bör ransonera sitt bilåkande och bygga ut kollektivtrafiken där den har förutsättningar. Och i övrigt satsa på plug-in-hybrider. Gärna med E85 som drivmedel.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 09:22 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
track_snake skrev:
Lösningen ligger inte i en storskalig etanolanvändning utan i en kombination av många olika åtgärder där plug-in-hybrider som går på el i stadstrafik har en betydande roll om så där 20-30 år.


Etanol är det som gäller de närmaste 10-15 åren, inget annat har en möjlighet att ersätta bensinen på så kort sikt. Det och biobränsle för kraftvärme, samt ev. en viss uppskalnig av vindkraft för el är det som finns att välja på.

Ja, åsså kärnkraft då, men det är för närvarande politiskt svår. :-)

Men nu har vissa miljöorganisationer bestämt sig för att vi skall vänta med etanol och biobränsle... Vänta på vadå?

Plug-in-hybrider? Tja, det ger en del, men inte mycket (se tex Prius nuvarande). Men var skall elen komma ifrån?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 09:33 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
MagnusH skrev:
track_snake skrev:
Lösningen ligger inte i en storskalig etanolanvändning utan i en kombination av många olika åtgärder där plug-in-hybrider som går på el i stadstrafik har en betydande roll om så där 20-30 år.


Etanol är det som gäller de närmaste 10-15 åren, inget annat har en möjlighet att ersätta bensinen på så kort sikt. Det och biobränsle för kraftvärme, samt ev. en viss uppskalnig av vindkraft för el är det som finns att välja på.

Ja, åsså kärnkraft då, men det är för närvarande politiskt svår. :-)

Men nu har vissa miljöorganisationer bestämt sig för att vi skall vänta med etanol och biobränsle... Vänta på vadå?

Plug-in-hybrider? Tja, det ger en del, men inte mycket (se tex Prius nuvarande). Men var skall elen komma ifrån?

---------------------------------------------
Förvisso. Men även i mitt scenario ovan har etanolförbrukningen fördubblats i Sverige. Främst tack vare 10% etanol i bensinen.

Men visst, det finns mycket bensinförbrukning kvar. Och det får vi nog leva med. Liksom en viss ökad dieselförbrukning eftersom små dieselbilar helt riktigt kvalar in som 'miljöbilar'.

Strömmen till plug-in-hybrider? Tja, från vindkraft, kärnkraft, vattenkraft (det finns 4 norrlandsälvar till att bygga ut) och från solenergi (täck några procent av Sahara's yta med solceller så kan vi förse hela Europa med billig förnybar el).

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 09:41 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
track_snake skrev:

Strömmen till plug-in-hybrider? Tja, från vindkraft, kärnkraft, vattenkraft (det finns 4 norrlandsälvar till att bygga ut) och från solenergi (täck några procent av Sahara's yta med solceller så kan vi förse hela Europa med billig förnybar el).


En lösning som funkar i teorin, men inte i praktiken (de närmaste 20 åren). Ungefär som fusionsreaktorn. :-)

Något mer jordnära - som tex stubbrytning - måste till. Snart kommer Skogsstyrelsen ge klartecken för det som har pågått i Finland sedan länge.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011