Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 20-04-03 09:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-27 15:53 

Laban skrev:
MagnusH skrev:
Citat:
Konkurrerar ju också med odling av mat.

På vilket sätt är detta ett problem?

Måste jag verkligen svara på den frågan ?

Nej, kan du inte, så behöver du givetvis inte svara. Men du kanske skulle fundera över varför just detta "konkurrerar med mat" har blåst upp i media, och vilka som ligger bakom.

Citat:

Som sagt, detta är en beräkning som är gjord, tror det var batterikapacitet samt räckvidd, samt att man även tog med att batteriet inte kan laddas ur helt.

Tesla anger (http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster):

133 Wh/km, x10 borde väl då bli 1.33 kWh/mil. Detta med en 250 hk bil.

"This article contains information about a scheduled or anticipated future automobile."

Citat:
Citat:
Vilken satsning måste man lägga ner? Jag tror du får fundera på var etanolen kommer ifrån, tillverkningskostnad mm.

Jag vet var etanolen kommer från. Men vad jag vet är etanol fortfarande dyrare att producera än bensin. Och staten lägger på mindre skatt på etanol än bensin. Även räknat med att bilen drar mer bränsle om den körs på etanol. Men jag kanske har fel ?

Ja, du har fel. Etanol är billigare än bensin i tex Brasilien. Att etanol inte drabbas av koldioxidskatt i Sverige är kanske inte så konstigt.

Staten lägger även mindre skatt på el än på bensin. Men för dina kalkyler spelar det ingen roll, eftersom du använder produktionskostnad för dina kostnadsberäkningar...

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-27 19:06 
Forummoderator

MagnusH skrev:
Nej, kan du inte, så behöver du givetvis inte svara. Men du kanske skulle fundera över varför just detta "konkurrerar med mat" har blåst upp i media, och vilka som ligger bakom.

Problemet är ju att du säger att det finns hur mycket areal som helst, att mark inte kostar något och att det därför inte spelar någon roll att solkraft är 32 ggr effektivare/areal. Ska man använda all odlingsbar mark för etanolproduktion så lär det väl bli problem förr eller senare ?

Citat:
"This article contains information about a scheduled or anticipated future automobile."

Visst, den finns inte i massproduktion ännu så datat är ju inte att beteckna som absolut sanning. Men dom kan räkna jävligt fel och ändå blir det stor fördel för eldrift vad gäller effektivitet. Pratar vi sen miljö så finns det väl inget att diskutera egentligen.

Citat:
Ja, du har fel. Etanol är billigare än bensin i tex Brasilien.

Det viktiga är väl produktionskostnaden, inte vad den kostar i ett specifikt land ? Där är ju skatter, tullar osv med i beräkningen. Hur som helst så är detta ändå hyfsat orelevant om man ser mest till miljöaspekten.

Citat:
Att etanol inte drabbas av koldioxidskatt i Sverige är kanske inte så konstigt.

Exakt.

Citat:
Staten lägger även mindre skatt på el än på bensin. Men för dina kalkyler
spelar det ingen roll, eftersom du använder produktionskostnad för dina kostnadsberäkningar...

Jag använde produktionskostnad för att de var enklast att jämföra på det sättet. Dvs, innan man lagt in miljöaspekten. Jag var ute efter att bevisa att även innan man tar hänsyn till miljön så är det inga problem att köra även på den relativt dyra solkraften.

Säg att vi ökar förbrukningen som tesla anger med 50%, runt 2 kWh/mil alltså. Sen säger vi att solkraften kostar 2.5 kr/kWh, dvs, en del högre än man anger för solkraft med dagens teknik, och detta i Tyskland. Lägger vi sedan på skatt på elen, låt säga 100% även fast den är i sammanhanget att betrakta som i princip så miljövänligt som det kan bli. Då är vi uppe i 10 kr/mil för en 250 hk bil. Helt ok enligt mig och så miljövänligt som det kan bli.

I Sverige där vi kan producera den el vi behöver (avser alltså det vi skulle behöva om vi körde våra personbilar på el) via vindkraft så blir ju uträkningen väldigt mycket trevligare förstås. Sett till kostnad för kund i detta fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-27 20:37 
Forummoderator

Citat:
Visst har vi ett överflöd av solenergi. Men knappast av odlingsbar mark för sockerrör. Sen måste man förstås ta hänsyn till hur påverkan på miljön ser ut. Vindkraft, solkraft kan väl sägas ha försumbar påverkan på miljön. Så vitt jag vet gäller detta definitivt inte sockerrörsodlingar eller någon odling överhuvudtaget.

-Nej, men jag har ännu inte sett någon rapport som ens försöker påskina att man gått igenom all odlingsbar mark och funnit att den bara räcker till mat för säg 15 miljarder människor. Bara hjärtknipande bilder på svältande barn. Tillsvidare väljer jag att tro att det finns stora möjligheter.
Dessutom kan vi reagera om det skulle visa sig bli svårt i framtiden. Etanolsamhället är lika billigt att plocka ner igen som det var att bygga upp, tillskillnad från el, vätgas eller bräsnlecellssamhället.

Citat:
Larmet om mobiltelefonbatterierna har ju readn gått. Om de är ett problem readn idag, så kommer ju elbilsbatterierna att bli en katastrof.

Citat:
Det måste jag missat

Det är nog första gången jag länkar till Svenska kyrkan...men..:
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=67727

Citat:
It is one of the most efficient photosynthesizers in the plant kingdom, able to convert up to 2 percent of incident solar energy into biomass[citation needed

Så du kanske har rätt, men bara om man ser till växtriket. 2% (upp till , som sagt, en annan artikel hävdar ca 0.5% i genomsnitt) är ju rätt långt från 16.6%.

OK, det ser ju onekligen bra ut för solcellerna redan då.
Jag vill isåfall använda elen till att framställa ett kemiskt bräsnle som går att köra i bilar med rimlig aktionsradie och lågt pris.
T.ex etanol. Det är inte elframställningen som är problemet för elbilen, utan ellagringen, återigen.

Citat:
Det jag också gillar med elkraft är att man får centraliserade utsläpp vilket gör att man snabbt kan anamma nya tekniker för rening av de utsläpp som ändå finns. Finns ju försök med att binda CO2 osv som jag har väldigt svårt att se att man kan göra i en bil. Åtminstone jämfört med några i sammanhanget få biokraftverk/kolkraftverk eller vad det nu kan vara.

Också en myt sprid av fossillobbyn. Endast om vi eldar fossilkol är det en fördel att ha stora anläggningar som kräver rening.[/quote]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-27 21:24 
Forummoderator

karlmb skrev:
-Nej, men jag har ännu inte sett någon rapport som ens försöker påskina att man gått igenom all odlingsbar mark och funnit att den bara räcker till mat för säg 15 miljarder människor. Bara hjärtknipande bilder på svältande barn. Tillsvidare väljer jag att tro att det finns stora möjligheter.

Det är ju inte bara frågan om att marken potentiellt skulle räcka till utan även att odling påverkar miljön negativt.

Citat:
Dessutom kan vi reagera om det skulle visa sig bli svårt i framtiden. Etanolsamhället är lika billigt att plocka ner igen som det var att bygga upp, tillskillnad från el, vätgas eller bräsnlecellssamhället.

Möjligt. Men jag kan inte direkt se någon orsak till varför vi någonsin skulle behöva "plocka ner" elsamhället. I så fall står vi ju inför betydligt större problem än att vi inte kan köra bil.

Citat:
OK, det ser ju onekligen bra ut för solcellerna redan då.
Jag vill isåfall använda elen till att framställa ett kemiskt bräsnle som går att köra i bilar med rimlig aktionsradie och lågt pris.
T.ex etanol. Det är inte elframställningen som är problemet för elbilen, utan ellagringen, återigen.

Visst är det ellagringen som är problemet. Men som det känns nu så är problemet i princip är löst. Biltillverkarna pratar om att bilarna är några år borta. Går ju redan att konvertera befintliga bilar:
http://blog.seattlepi.nwsource.com/envi ... 124335.asp

Där pratar man om 120-180 mpg. Kostnad 156 000$ för 13 bilar, alltså runt 80 000 per bil med dagens $ kurs. Sen kommer vi som jag redan nämt givetvis även behöva bränsle för längre sträckor, tung trafik osv där vi är rätt långt borta från att kunna använda el. Och där ska vi givetvis använda miljövänlig el för att producera detta bränsle, det är ju givet.

Rimlig aktionsradie säger du, det tycker jag är runt 10 mil på ren el. Där måste man ha täckt in det de flesta kör varje dag. Rimlig kostnad, tja, drar bilen 1.2 kWh/mil och elen från vindkraft kostar låt säga 1 kr/kWh ink skatter så kan ju bilen få kosta rätt mycket mer utan att det gör något. Sen ska förstås kostnader för batteriet (livslängd) tas med här men det finns ju rätt mycket att spela på om man jämför med etanol, bensin eller diesel.

Citat:
Också en myt sprid av fossillobbyn. Endast om vi eldar fossilkol är det en fördel att ha stora anläggningar som kräver rening.

Det vet jag inte om jag köper. Även ett biobränslekraftverk släpper ju ut CO2, även om den kan betecknas som icke-fossil så är det ju än mycket bättre om man inte släpper ut den. Detsamma gäller förstås etanoldrivna bilar också. Eller har jag missat någonting ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-27 21:38 
Forummoderator

Citat:
Det är ju inte bara frågan om att marken potentiellt skulle räcka till utan även att odling påverkar miljön negativt.

Givetvis är jag inte intresserad av att bidra till miljöskövling.
Detta samt vilka skador batterihysterin beräknas ställa till med skulle vara intressant info.

Citat:
Möjligt. Men jag kan inte direkt se någon orsak till varför vi någonsin skulle behöva "plocka ner" elsamhället. I så fall står vi ju inför betydligt större problem än att vi inte kan köra bil.

Ja, t.ex pga ovanstående problem. Bil-el alltså.

Citat:
Men som det känns nu så är problemet i princip är löst. Biltillverkarna pratar om att bilarna är några år borta.

Tror du det ligger i biltillverkarnas intressen att säga att elbilar ligger 20 år bort?
De har pratat likadant om bränsleceller i åratal nu.
Ändå har vi en gammal pålitlig trotjänare i drift fortfarande.
Det finns fler skäl än att man byggt så förskräckligt dyra motorfabriker att man inte vill överge dem.
Motorfabriker överges nämligen flera varje år då de slits ut.
Inte en enda ersätts av elbils drivlinefabriker än så länge, inte ens i liten skala på ngn obetydlig marknad.
Enda skälet kan vara tekniska orsaker, iaf idag med klimatdebatten i full storm.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-27 22:00 
Forummoderator

karlmb skrev:
Ja, t.ex pga ovanstående problem. Bil-el alltså.

Vet inte om jag missuppfatter dig här, men varför skulle bil-el orsaka problem ? Stämmer det att 400 vindkraftverk skulle producera el så att hela våran bilpark skulle kunna köras på el så ser jag det som ett icke-problem. Och det kan ju knappast bli bättre av att "odla" etanol eftersom det är så pass ineffektivt vid jämförelse.

Citat:
Tror du det ligger i biltillverkarnas intressen att säga att elbilar ligger 20 år bort?

Jadu, jag misstänker faktiskt att det inte alls ligger i deras intresse att producera elbilar. Eller åtminstone att få en väldigt väldigt sakta övergång. Dom har ju befintliga investeringar att tänka på.

Citat:
Det finns fler skäl än att man byggt så förskräckligt dyra motorfabriker att man inte vill överge dem.
Motorfabriker överges nämligen flera varje år då de slits ut.
Inte en enda ersätts av elbils drivlinefabriker än så länge, inte ens i liten skala på ngn obetydlig marknad.
Enda skälet kan vara tekniska orsaker, iaf idag med klimatdebatten i full storm.

Nja, det är jag tveksam till. Är ju inte bara motorerna som ska ersättas, det är nog minsta problemet. Det ska ju till batteri, styrteknik för drift som vad jag förstår är dyrare än själva elmotorn, som tydligen är rätt billig. Sen måste man ändå ha en motor, fast gärna betydligt mindre i storlek, som ska driva bilen när elen tar slut. Motorfabriker överges säkerligen årligen men varje fabrik tror jag knappast körs i 1-2 år.
Ovan är väl inte att klassas som tekniska problem direkt, tekniken finns ju sedan långt tillbaka inom andra områden, tänker på styrteknik (el), elmotorer. Men det är nytt för billtillverkarna.

Sen ska chassin anpassas, säkerhet ta hänsyn till, garanti av leverans av batterier osv. Sånt tar tid och kostar pengar. För att inte tala om service, utbildning av personal.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 17:11 
Forummoderator

Citat:
Vet inte om jag missuppfatter dig här, men varför skulle bil-el orsaka problem ? Stämmer det att 400 vindkraftverk skulle producera el så att hela våran bilpark skulle kunna köras på el så ser jag det som ett icke-problem. Och det kan ju knappast bli bättre av att "odla" etanol eftersom det är så pass ineffektivt vid jämförelse.

Problemet jag tänker är elbilar. Dessa kan komma att visa sig "dra batterier" i en för stor omfattning för att vara råvaruhållbart när en massa bilar börjar produceras samtidigt.
Då har de elbilsköpare som redan köpt en bil kastat pengarna i sjön pga den stora investeringen. En Etanolbilsköpare kan inte förlora lika mkt och de investeringar som behövs för etanolproduktion är mkt mindre.

Citat:
Nja, det är jag tveksam till. Är ju inte bara motorerna som ska ersättas, det är nog minsta problemet. Det ska ju till batteri, styrteknik för drift som vad jag förstår är dyrare än själva elmotorn, som tydligen är rätt billig. Sen måste man ändå ha en motor, fast gärna betydligt mindre i storlek, som ska driva bilen när elen tar slut. Motorfabriker överges säkerligen årligen men varje fabrik tror jag knappast körs i 1-2 år.
Ovan är väl inte att klassas som tekniska problem direkt, tekniken finns ju sedan långt tillbaka inom andra områden, tänker på styrteknik (el), elmotorer. Men det är nytt för billtillverkarna.

Nej, men som det låter på elbilsförespråkarna är det bara att köpa upp komponenterna och skruva ihop dem.
Kan ju hända att de som byggt bilar i decennier ser en del andra problem än entusiaster.
Bilindustrin har faktiskt utvecklat massor med ny teknik om man jämför med andra brancher, så blir det i världen mest konkurrensutsatta industrigren. Att tro att ngn vågar vänta om man har en startknapp installerad i styrelserummet, det är verkligen att missuppfatta bilindustrin.

Citat:
Sen ska chassin anpassas, säkerhet ta hänsyn till, garanti av leverans av batterier osv. Sånt tar tid och kostar pengar. För att inte tala om service, utbildning av personal.

Jodå, det tar väl en 5 år, så om man lyssnar på hur det lät för 5 år sen så är det säkert redan klart.
Finns marknaden så kommer elbilarna, oroa dig inte för det.
Marknaden kommer att kräva elbilar imorgon, om de håller det som utlovas av t.ex Tesla.
Men så blir det inte tyvärr.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 18:25 
Forummoderator

karlmb skrev:
Problemet jag tänker är elbilar. Dessa kan komma att visa sig "dra batterier" i en för stor omfattning för att vara råvaruhållbart när en massa bilar börjar produceras samtidigt.
Då har de elbilsköpare som redan köpt en bil kastat pengarna i sjön pga den stora investeringen. En Etanolbilsköpare kan inte förlora lika mkt och de investeringar som behövs för etanolproduktion är mkt mindre.

Nja, riktigt så eländigt är det väl inte om man kör en seriehybrid. Går ju i värsta fall att köra på förbränningsmotorn bara.

Investeringarna som görs för elproduktionen kan nog knappast gå till spillo även om nu batteriproblemet inte går att lösa och elbilarna aldrig kommer på marknaden i stor skala.

Citat:
så blir det i världen mest konkurrensutsatta industrigren. Att tro att ngn vågar vänta om man har en startknapp installerad i styrelserummet, det är verkligen att missuppfatta bilindustrin.

Problemet är väl att det inte är någon startknapp med "så ska vi tjäna ännu mer" text på. Snarare så kanske det rör sig om rätt tuffa investeringar.

Citat:
Jodå, det tar väl en 5 år, så om man lyssnar på hur det lät för 5 år sen så är det säkert redan klart.
Finns marknaden så kommer elbilarna, oroa dig inte för det.
Marknaden kommer att kräva elbilar imorgon, om de håller det som utlovas av t.ex Tesla.
Men så blir det inte tyvärr.

Problemet är alltså då enligt dig batteriet. Det problemet kommer aldrig att lösas, därför kommer inte elbilen någonsin att slå igenom. Stämmer det ?

Och då är frågan, vad är problemet med batteriet. Räckvidd är väl inget problem. 10 mil lovar Volvo för C30'n (seriehybrid), 35 mil lovar Tesla (endast el). 10 mil täcker in 70+% av bilkörningen som görs dagligen. Har sett betydligt högre siffror också. Tror att även 5 mils räckvidd skulle räcka väldigt långt. Se Prius mfl exempel i "Who killed the electric car" filmen för exempel med bilar som finns redan idag.

Vikt, utrymmesmässigt är det väl inget problem heller vad jag vet.

Kostnad, nja, kan man bygga om en bil på hemmaplan för 6000$ (Prius exemplet ovan) så måste man kunna komma undan billigare än så vid massproduktion. 40 000 känns inte direkt som ett jätteproblem.

Kvar har vi väl det du nämner, material. Potentiell brist på råvara , vilket förstås skulle påverka kostnaden vid massproduktion. Vad exakt är det av de material som man använder som det skulle vara brist på ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 20:59 
Forummoderator

Citat:
Nja, riktigt så eländigt är det väl inte om man kör en seriehybrid. Går ju i värsta fall att köra på förbränningsmotorn bara.

Ca 60000 i bortkastad investering iaf.
Förmodligen gör en underdimensionerad förbräningsmotor bilen svårsåld vilket gör förlusten ännu större.

Citat:
Problemet är väl att det inte är någon startknapp med "så ska vi tjäna ännu mer" text på. Snarare så kanske det rör sig om rätt tuffa investeringar.

Det handlar inte om så förskräckligt stora investeringar, Toyota har ju gjort dem.
Ändå tvekar många tillveare trots att de ser Toyotas framgångar. Vad tycker du det tyder på?

Citat:
Problemet är alltså då enligt dig batteriet. Det problemet kommer aldrig att lösas, därför kommer inte elbilen någonsin att slå igenom. Stämmer det ?

Ja, löser du det så omvänder du större delen av fordonsindustrin på en natt.

Citat:
Och då är frågan, vad är problemet med batteriet. Räckvidd är väl inget problem. 10 mil lovar Volvo för C30'n (seriehybrid), 35 mil lovar Tesla (endast el). 10 mil täcker in 70+% av bilkörningen som görs dagligen. Har sett betydligt högre siffror också. Tror att även 5 mils räckvidd skulle räcka väldigt långt. Se Prius mfl exempel i "Who killed the electric car" filmen för exempel med bilar som finns redan idag.

Kostade det inget extra skulle man kanske slå till på en hybrid, men den lilla nyttan 5-10 mil ser inte tilräckligt aptitlig ut helt enkelt. En massa problem kan också uppstå som inte händer med en vanlig bil, vem får betala dem?
Priusägare i England har blivit rätt ill abehandlade har jag hört te.x.

Citat:
Vikt, utrymmesmässigt är det väl inget problem heller vad jag vet.

Tja, om man nöjer sig med en minilösning med 5 mils räckvidd, men som sagt ovan...

Citat:
Vad exakt är det av de material som man använder som det skulle vara brist på ?

Det tror jag du vet bättre än jag, men kolla länken jag gav ovan.
Borde väl också gå att hitta något om saken hos alla fantastiska batteritillverkare? Vad säger de om saken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 22:31 

Hyrbider har ju visata sig vara inte så där föträffliga, den extra vikten ger energiförluster, samtidigt som man vinner väldigt lite om man kör långa sträckor i taget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 22:43 
Forummoderator

karlmb skrev:
Ca 60000 i bortkastad investering iaf.
Förmodligen gör en underdimensionerad förbräningsmotor bilen svårsåld vilket gör förlusten ännu större.

Finns inget som säger att den behöver vara underdimensionerad. Som sagt, 1l mc motor, 50 kg, 160 hk. Mer hk ? på med en Turbo, 250+ hk.
Belastningen blir ju inte densamma eftersom den kan köras där den är som effektivast till största del. Sen är det inte alls samma krav på hållbarhet eftersom motorn inte kommar att köras i närheten av mängd timmar. Den medelsträcka som körs varje dag i USA ska vara runt 46 km, tar eldelen hand om 100 km så kommer ju förbränningsmotorn knappt behöva användas. Nu håller iofs en standard mc motor (1l radfyra) för 300+ hk med Turbo utan modifieringar i motorn, annat än en tjockare topplockspackning för att minska kompressionen (Turbo). Så ostadiga är dom ju inte.

Citat:
Det handlar inte om så förskräckligt stora investeringar, Toyota har ju gjort dem.
Ändå tvekar många tillveare trots att de ser Toyotas framgångar. Vad tycker du det tyder på?

Tvekar dom verkligen ? Är rätt mycket snack om Chevy Volt osv. Och nog har Prius'en konkurrenter, men dom har väl inte sålt speciellt bra vad jag förstår. Delvis kanske beroende på att det är rätt halvdana försök. Och än tveksammare marknadsföring:

http://www.autobloggreen.com/2007/12/28 ... e-hybrids/

Citat:
When Honda introduced a hybrid version of the Accord a few years ago they actually sold it as a performance enhancement rather than an efficiency booster

Inte så konstigt att den sålde dåligt.

Annars så finns det:

http://www.autobloggreen.com/2007/12/26 ... y-as-2009/

och volvo'n givevis:

http://www.autobloggreen.com/2007/12/14 ... rtnership/

mfl.

Bob Lutz, GM angående hybrider:

http://www.autobloggreen.com/2007/12/28 ... the-world/

Där kan man tvista om Toyta verkligen förlorar pengar på Prius'en. Sen måste man förstås se långsiktigt också, vilket väl är det han konstaterar nu. Annat intressant från den videon är det här med 35 mpg och hur problematiskt jänkarna verkar tycka att det är. Kommer lägga på flera tusen $ på varje bil för att åstadkomma detta. Tja, så går det när man inte någonsin ställer några krav på sina bilar, då hamnar man efter i utvecklingen. Och vilka är det som har sett till att sådana krav har lagts ner ? Jo, GM mfl.

Citat:
Kostade det inget extra skulle man kanske slå till på en hybrid, men den lilla nyttan 5-10 mil ser inte tilräckligt aptitlig ut helt enkelt. En massa problem kan också uppstå som inte händer med en vanlig bil, vem får betala dem?
Priusägare i England har blivit rätt ill abehandlade har jag hört te.x.

Nu blir jag konfunderad här, om 70+% av all bilkörning , dvs, pendling till jobbet fram och tillbaka är inom 10 mil så har man väl en fantastisk nytta av den räckvidden (el). Personligen kör jag runt 5 mil tur o retur. Sen finns det givetvis dom som kan komma att kunna ladda bilen på jobbet också.

Har inte hört om några speciella problem med Prius'en. Men jag har å andra sidan inte kollat heller. Ser den som helt ointressant med den förbrukning den har idag och den typen av körning jag gör dagligen.
Men som plugin blir det en annan femma.

Citat:
Tja, om man nöjer sig med en minilösning med 5 mils räckvidd, men som sagt ovan...

Som sagt, ovan ja :-)

Citat:
Det tror jag du vet bättre än jag, men kolla länken jag gav ovan.
Borde väl också gå att hitta något om saken hos alla fantastiska batteritillverkare? Vad säger de om saken?

Det vet jag faktiskt inte, har inte sett något som antyder att det är brist. Däremot så läste jag att li-ion batterier kan göras av lite olika material så man är inte nödvändigtvis låst till en viss sort. Länken ovan pratar om barnarbete, slavarbeta för utvinning av kobolt i Afrika. Givetvis inte trevligt. Finns ju iofs såna saker att ta upp angående sockerrörsodling i Brasilien men vi får väl anta att man kommer att komma ifrån detta, eller ?

Sen finns det andra material, ex:

http://www.gm-volt.com/index.php?s=riley

CPI uses a proprietary large size cell, about the size of a CD case, which does not use Lithium-Cobalt Dioxide anodes, but rather uses a Manganese oxide anode

Finns andra varianter också tydligen. Sedan konkurrenter med nano-batterier osv.

Finns lite intressant info om Volt'en i länken ovan:

Citat:
For the first 40 miles, as we’ve discussed, the battery will drain from full (16 kWh energy) to 50% (8 kWh), this 8 kWh will cost you roughly 85 cents in electricity. If you drive that distance or less, NO GAS.

If you keep driving, the generator will start. It will generate 53 kW of electricity. It needs to restore the pack by 30%, which is 4.8 kW, that would take ~5.4 minutes if the generator was only charging the battery. But at the same time, as the car continues to drive, the battery would continue to drain, so the generator would have to run longer.

GM estimates that in this condition, the combustion engine would provide 50 mpg efficiency.

ca 6.5 mil på 8kWh. Jag skulle alltså pendla till jobbet för runt 7 kWh, ta det ggr 1.2 kr så hamnar vi på , låt säga 10 kr avrundat uppåt en del. Men framförallt, miljövänligt så det förslår. Inhemsk produktion av energin. Låter trevligt i mina öron.

Kostnad för batteriet diskuteras i artikeln ovan , samt

http://www.gm-volt.com/2007/09/01/repor ... 3-systems/

GM hoppas alltså på en kostnad på runt 300$/kWh runt 2015. 3600$ , dvs runt 36 000 i svenska pengar (man måste ju ofta räkna x10 även fast dollarkursen borde indikera något annat). Nu ska det tydligen gå på runt 9000$ totalt, alltså 90 000 bara för batteriet. Vill man räkna snällt så kan man säga 60 000 :-)

Tesla säger iofs:

Citat:
Tesla is stating that a replacement pack more than three times as large as Volt’s) would run $22K, or about $400/kWh.

Skulle i så fall bli runt 48000 för batteriet. Dom har en annan typ av batteri då som är billigare men inte lika säkert enligt GM.

Problemet är också att dom (gäller båda varianterna) måste vara rätt konservativa när det gäller laddning/urladdning för att batteriet ska hålla länge. Man laddar bara ur ungefär hälften av batteriets kapacitet innan förbränningsmotorn startar. Forskning görs förstås både angånde billigare batterier samt bättre laddning/urladdnings-kapacitet:

http://www.autobloggreen.com/2007/12/19 ... akthrough/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme