Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 12:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 10:10 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jo det är ju klart...
Men nu släpper politikerna det vidare till byråkraterna och det är där jag är rädd att det kan komma något negativt....

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 11:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
I VV:s rekomendationer står att användningen av "fel" bränsle är mer eller mindre omöjlig att kontrollera, varför lagstiftningen inte bör skärpas på området.
Alltid något för de som skådat ljuset..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-10 15:51 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Ja man får väl hoppas att det inte blir någon förändring.

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 22:28 
Offline

Blev medlem: tis 08-03-18 14:39
Inlägg: 14
Ort: Från
risken är ju att staten förlorar skattepengar å då blir det ju stop på konvertering synd att miljöaktivisterna och politiker inte fattar bättre.
och är lite för mycket ivriga att höja skatter och lägga förbud
dom tror ju att vi kan förändra allt genom dessa höjda skatter mm
tragiskt att dom inte lyssnar vanligt arbetar folk som behöver bilen
men vad är nytt hur många politiker har arbetat i vanliga jobb eller varit arbetslös dessutom bor ju många politiker eller miljö nissar i storstäder där det finns bra komunala transporter här uppe i norr är det dåligt med detta
det fanns förslag på ett avdrag för resor men va faan vilken onödig byrokrati


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 10:03 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
De allra flesta politiker jobbar heltid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 10:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
MagnusH skrev:
De allra flesta politiker jobbar heltid.


Japp, och när de inte blir återvalda lever de gott i åratal på sin väl tilltagna inkomstgaranti. De behöver varken befatta sig med Arbetsförmedling eller Akassa. De frälse!

Nå, det finns en poäng med att ha en inkomstgaranti för politiker. Tex så man ifrån kapitalstarka särintressen inte kan hota dem med utfrysning ifrån arbetsmarkanden och dylikt. Men nån måtta borde det väl vara. Åtminståne borde de vara skyldiga att anmäla sig hos Arbetsförmedlingen som alla andra.

OT, men men...

Till ämnet...

Jag trycker det lagda förslaget är dåligt. Det har jag redan orerat om tidigare i tråden. Fast jag vet inte om politikerna är rädda för att förlora skattepengar. Jag är helt övertygad om att skattebefrielsen för E85 och dylika bränslen är bara en övergångsregel. När de är i majoritet kommer de att beskattas mer, fast troligen inte i samma utsträckning som de fossila bränslena beskattas idag. Nån koldioxidskatt som den ser ut idag kommer väl knappast förnyelsebart bränsle drabbas av antar jag.

Klart folk behöver bilen. Jag är uppvuxen på landsbygd. Där gick ingen buss, närmsta busshållplats låg ca en mil bort. Jag cyklade många mil per år innan jag fyllde femton och kunde åka moped. Då blev man mycket mer rörlig och mindre beroende av att kunna få skjuts av föräldrar och dylikt, en helt annan värld. Skulle jag kunna bo där i trakterna utan bil? Inte en chans. Då måste nån annan i hushållet ha bil isåfall.

Denna hårda realitet bör man ta i beaktande, anser jag. Därför vore det lämpligt att tillåta konvertering av äldre fordon utan massiv kontantinsats eller onödigt byrokratiskt krångel. Låt inte särintressen som exempelvis diesel-lobbyn bestämma, tack.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 11:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
De allra flesta politiker jobbar heltid.


Men de som bestämmer om dessa frågor åker taxi eller flyg på vår bekostnad.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-19 11:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JensSundsvall skrev:
risken är ju att staten förlorar skattepengar å då blir det ju stop på konvertering synd att miljöaktivisterna och politiker inte fattar bättre.
och är lite för mycket ivriga att höja skatter och lägga förbud
dom tror ju att vi kan förändra allt genom dessa höjda skatter mm
tragiskt att dom inte lyssnar vanligt arbetar folk som behöver bilen
men vad är nytt hur många politiker har arbetat i vanliga jobb eller varit arbetslös dessutom bor ju många politiker eller miljö nissar i storstäder där det finns bra komunala transporter här uppe i norr är det dåligt med detta
det fanns förslag på ett avdrag för resor men va faan vilken onödig byrokrati


Det där med skatteinkomsterna är ju inga problem att hantera om man verkligen vill.
En gradvis höjning av CO2-skatt kan efterhand ersättas av en högre annan skatt på t.e.x etanol den dagen de flesta kör på det.
Bättre tycker ju jag att minskning av statens utgifter vore förstås..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-02 16:53 
Offline

Blev medlem: tis 07-03-06 14:03
Inlägg: 97
Magnus-E skrev:
Det jag undrar är, hur kommer våra s.k hem-konverterade bilar att bedömas?
kan vi fortsätta att köra på E85 utan att någon nitisk myndighet lägger sig i?


Det beror väl på om det syns på besiktningen eller inte.
Syns konverteringen inte vid en visuell inspektion av motorn samt att avgasvärden är vad de borde vara, dvs samma som på bensin så lär du nog kunna köra på som vanligt.

Jag vet att jag kommer göra det i allafall.
Det enda som talar mot att min går igenom är väl alla dekalerna samt kallstartsanordningen, men den rycks ju bort på 5 min.
:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 17:37 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Hej!

Har inte varit här inne på 100 år och är asdålig på att söka, (har provat och detta var det närmsta jag kom). Har hört om att det ska bli lagligt från 1 juni eller nåt att konvertera sin bil fast med ett speciellt kit som vissa firmor tillhandahåller med då. Och jag har även hört att bilen måste vara minst en -93:a?

Min tanke är då, jag älskar min gamla kära Volvo 740 och den har en B230A-motor. Jag har fått snilleblixten att slänga ner en Volvo 850 Bi-Fuel-motor i min 740? Motorn är tillräckligt ny, och kan gå på gas. Kan man då E85-konvertera den med så är det två miljöbränslen som bilen kan gå på?

Är detta en bra idé?? Häng inte upp er på kostnad för motorbyte nu när ni svarar på mitt inlägg för den saken hör inte hit.

Finns ovan nämnda motor med turbo föresten? Vilka effekter ligger en sådan på standard (bensin och gas)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 18:21 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Nja, 850-motorn lär inte passa så bra i en 740, 850 har motorn på tvären.
Gasdriften är rätt komplicerad och en ombyggnad kommer att kosta skjortan flera gånger om (ombyggnad av nya bilar kostar 45000-60000 kr och görs av Tekniska Verken i Linköping). Hur räknar du med att du ska få detta åk godkänt? Att konvertera till godkänd miljöbil (etanol) kostar minst 20000 kr och det finns väl bara en ackrediterad avgasprovare i Sverige? Bi-Fuel motorn i Volvo är den vanliga 2.4-liters 140-hästaren. Vi har två V70 Bi-Fuel på jobbet. Den äldre från 2002 är hopplöst slö på gas. Den nyare är bättre. Hel effektregistret förskjuts uppåt högre varvtal när bilen går på gas. Turbo finns inte. Ingen imponerande motor direkt... Drar också en hel del bränsle i förhållande till vad den presterar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Miljökonvertering
InläggPostat: fre 08-05-23 20:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte, men tror, att du i praktiken inte får göra konverteringen själv om du skall få den godkänd som miljöbil. Det är som sades här ovan, ett litet fåtal firmor som kommer att vara ackrediterade att göra det. Det handlar förmodligen om att kunna "svara inför lagen" att utsläppen inte kommer att bli mer än XXX YYY. Och det skall gälla minst så länge som bilens fabriksgaranti och föreskrivna avgasgaranti gäller.

Men om du följer dom goda råd som ges här på etanol.nu så kan du ju i alla fall svara inför ditt miljösamvete, att din bil släpper ut ett minimum av fossila avgaser. Och även visa upp för andra intresserade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 22:35 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 19:07
Inlägg: 30
Ort: Från
Till att börja med kan jag säga att montera en 850-motor i 740 är nemas problemas. Finns utförliga beskrivningar på hur det görs. Många har gjort det. Jag undrade alltså över en standard Bifuel motor från en 850 med just ett sådant system. Alltså flytta hela skiten från 850´n till 740´n. Sak samma vilken bil det sitter i, motorn blir inte smutsigare för det? Det är ju samma system utan modifikation. Angående E85-konverteringen så skulle ju givetvis auktoriserad firma sköta om detta.

Men men. Lutar åt vanlig 850-T5 motor och sedan få firma att E85 konvertera denne. Lär väl bli bäst för "miljön", plånboken och körglädjen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011